Många känner sig vilseledda av Bymetis
Mängder av anmälningar och klagomål har kommit in till Konsumentverket under senare tid mot företaget Bymetis, som tar betalt för att säga upp abonnemang. De flesta vittnar om att det inte framgått att tjänsten kostar pengar.
Hittills rör det sig totalt om 174 anmälningar och över 200 vägledningsärenden som inkommit till Konsumentverket om Bymetis. Samtliga uppger i huvudsak samma sak. Man har surfat efter "säga upp ett abonnemang" hos till exempel ett gym och sedan klickat på en av de sponsrade länkarna i sökresultatet.
Det är först i efterhand man förstått att det i själva verket är till Bymetis man klickat sig till – ett nederländskt företag som tar 400 kronor för att hjälpa till med att säga upp abonnemang.
Ingen information om kostnad
Många vittnar också om att sidan de surfat till har förefallit vara det egentliga företagets webbplats. De som debiterats vidhåller att det inte framgått att det skulle kosta pengar att avsluta abonnemanget och att det heller inte verkar som Bymetis har fullgjort tjänsten.
– Vi ser att det inte enbart är svenska konsumenter som känner sig vilseledda av det här företaget, säger Nadia Boussaid Petersson, chef för Konsument Europa.
Statistik från ECC-nätverket visar att många konsumenter runt om i Europa känner sig drabbade och anmäler det till våra systerkontor runt om i EU. Hittills har strax över 500 ärenden registrerats mot företaget.
Har du fått en faktura som du anser är felaktig?
- Om du får en faktura som du anser är felaktig har du möjlighet att skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan med en förklaring till varför du anser att den är felaktig. Mejl funkar bra, det handlar om att du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner betalningen.
- Det är viktigt att fortsätta att skriftligen bestrida om du får inkassokrav eller ett betalningsföreläggande från Kronofogden för att undvika en betalningsanmärkning
Kontakter
Kontakt för medierna: Nora Shoki, verksamhetsledare på Konsument Europa, via presstjänsten tfn 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Hälsokostsäljare dömda betala över 2 miljoner17.5.2024 08:43:51 CEST | Pressmeddelande
Många konsumenter har råkat ut för företagen Immitecs förbjudna säljmetoder under namnet Caredirect. Nu döms företagen att betala över två miljoner kronor i marknadsstörningsavgift.
Internationell biljettåterförsäljare lovar skärpning16.5.2024 16:13:21 CEST | Pressmeddelande
Världens största återförsäljare av andrahandsbiljetter till konserter och evenemang, Viagogo, lovar att bättra sig efter hård kritik från EU:s konsumentskyddsnätverk och europeiska kommissionen. Ett stort antal konsumenter har flaggat för att företaget hetsar sina kunder till köp och att villkoren är otydliga.
Nordiska konsumentmyndigheter uppmanar till översyn av marknadsföring om klimatkompensation7.5.2024 09:36:36 CEST | Pressmeddelande
Med hänvisning till en dom mot en mejeriproducent uppmanar nu de nordiska myndigheterna företag att se över hur de använder påståenden om klimatpåståenden. I stället för att använda generella påståenden om klimatkompensation bör företagen i stället beskriva vilka konkreta åtgärder de vidtar för att exempelvis binda koldioxid.
Omfattande problem med näthandel – Konsumentverket inleder stor granskning25.4.2024 10:01:00 CEST | Pressmeddelande
Konsumentverket har fått in mängder av anmälningar om nätbutiker som inte håller vad de lovar. Därför inleder nu myndigheten en granskning av tio webbplatser där det förekommer allvarliga brister.
Fast leasingkostnad blev rörlig – KO stämmer Den Norske Bank25.4.2024 09:27:04 CEST | Pressmeddelande
Att leasa bil marknadsfördes som ett tryggt alternativ där nästan allt ingick till en fast månadskostnad. Men så kom räntehöjningarna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum