Varför dop? Växjö stift gör film om dopets betydelse

Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal. Detta vill Växjö stift berätta om i filmen Mitt dop, som från och med idag sponsras i sociala medier.

Angela Fransson berättar om vad dopet i Långasjö kyrka för 74 år sedan har betytt för henne genom åren.

I filmen Mitt dop, som finns att se här, får vi möta personer som berättar sin story kring dop: 74-åriga Angela Fransson som berättar om vad dopet i Långasjö kyrka betytt för henne genom livet, Philip Holm från Afghanistan som lät döpa sig som 23-åring i Värnamo och familjen Gustafsson från Emmaboda som valt att döpa sin lilla dotter.

– Genom dessa tre berättelser om dopet hoppas vi på att väcka nyfikenhet och visa på att dopet är till för alla. Det är aldrig för sent för att döpas, säger Emilia Lindstrand, kommunikationsstrateg på Växjö stiftskansli.

Med start idag, den 2 maj, och under ett par veckor framåt kommer filmen, och kortversioner av filmen, att visas i Växjö stifts olika kommunikationskanaler, däribland sociala medier. Men förhoppningen är att församlingar och döpta båda i och utanför stiftet också ska vilja använda och sprida filmen. Filmen är fri att använda inom hela Svenska kyrkan.

Filmen har tagits fram i samarbete med produktionsbolaget Ekman & Winroth och är av storytelling-karaktär.

– Vi har intervjuat helt vanliga personer, helt utan manus och utan att de fått se frågorna i förväg. De talar direkt från hjärtat, säger Emilia Lindstrand.

Växjö stift ligger högre än riksgenomsnittet när det gäller dop. Under 2023 döptes 72,7% av alla födda med minst en kyrkotillhörig förälder. Det är vanligast att döpas som litet barn, men många döps även i samband med konfirmation. Det finns ingen övre åldersgräns för dop.

Växjö stift arbetar strategiskt med dopet, bland annat genom att erbjuda församlingar fokusterminer för att utveckla arbetet kring dopet utifrån de lokala förhållandena.

Läs mer på Växjö stifts webbplats.

Om dopet
Barn, unga och vuxna är alla lika välkomna att döpas. Den som döps behöver inte prestera något eller ens förstå allting. Om det är ett barn som döps, bjuds barnet in till konfirmation längre fram. Då kan barnet själv välja att bekräfta sitt dop. När det gäller barn behöver vårdnadshavarna godkänna att barnet döps. Ett barn som har fyllt tolv år måste också själv vilja bli döpt. Här finns mer information om dopet.