Allt du behöver inför sommarens bygge!

Vill du bygga en altan? Eller ett trädäck på mark? Med hjälp av AltanGuiden, ett kostnadsfritt designverktyg som branschorganisationen Svenskt Trä står bakom, får du rätt hjälp på vägen. Nytt för i år är att du nu också även kan få hjälp med att planera ditt trädäck på mark.

Altan och trädäck finns på tio-i-topp-listan över mångas byggdrömmar, AltanGuiden är en hjälp på vägen för hemmabyggaren. Byggbeskrivningar.se

– Vi vet att just altan och trädäck finns på tio-i-topp-listan över mångas byggdrömmar. Jag hoppas att AltanGuiden är till nytta för alla byggentusiaster, säger Johan Fröbel, chef teknik och handel, Svenskt Trä.

Med AltanGuidens omfattande designverktyg kan du skräddarsy din altan och ditt trädäck på mark, hela vägen från skiss till material- och inköpslista. I verktyget väljer du steg för steg önskad utformning, och det finns möjlighet att anpassa till exempel staket och trappor. Utifrån dina val får du fram en 3D-vy som visar hur det kommer att se ut. AltanGuiden hjälper dig att beräkna rätt dimension på bärlinor, golvbjälkar, golvbalkar i konstruktionsvirke eller limträ, samt ger anvisningar om plintavstånd enligt Boverkets konstruktionsregler.

Målgruppen för AltanGuiden är privatpersoner och byggföretag som utför mindre byggnadsarbeten.

Mer information finns här:

AltanGuiden finns att hitta på byggbeskrivningar.se/altanguiden

Byggbeskrivningar är till för dig som vill bygga i trä. I samarbete med Svensk bygghandel har Svenskt Trä sedan 1983 tagit fram många uppskattade byggbeskrivningar.

Läs mer på byggbeskrivningar.se

Startsida AltanGuiden, välj altan eller trädäck på mark.
AltanGuiden för trädäck på marken
Välj material, ytbehandling, färgsättning med mera.
AltanGuiden
AltanGuiden - pdf med inköpslista
AltanGuiden för att bygga altan.

Årets uppdateringar i populärt dimensioneringsprogram14.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Branschorganisationen Svenskt Trä har uppdaterat det populära och kostnadsfria dimensioneringsprogrammet för mindre konstruktioner. Sedan programmet lanserades 2011 har det kontinuerligt förbättrats och utvecklats för att möta gällande normer och regler samt marknadens önskemål på dimensionering av nya konstruktioner. Det har gjort programmet till en av Svenskt Träs mest efterfrågade tjänster. I 2024 års uppdatering ingår en ny helhetslösning kring altaner, ett nytt entresolbjälklag samt kompletteringar i två nock- och takbalksberäkningar.