Träffa Unionen under Järvaveckan!

Välkommen till Unionens tält under Järvaveckan som vi delar med organisationen Global House. Peter Hellberg, förbundsordförande och Victoria Kirchhoff 1:e vice ordförande, kommer tillsammans med förtroendevalda från regionstyrelsen i Stockholm kommer att vara på plats mellan den 29- 30 maj och arrangera aktiviteter med fokus på civilsamhället, schyssta villkor och EU-valet. Kom förbi och träffa oss!

Unionen samarbetar med Global House under Järvaveckan och kommer att dela tält. I tältet kommer det arrangeras flera aktiviteter och samtal med fokus på civilsamhället, schysta villkor, EU-valet samt om inflytande och påverkan på våra arbetsplatser och hur viktigt det är med förtroendevaldas roll.

Onsdag 29 maj

Rundabordssamtal och mingel: Civilsamhället – ett kall eller vanligt kneg?

Ett starkt civilsamhälle bestående av självständiga organisationer och ideellt engagerade människor brukar ses som grunden för ett starkt och demokratiskt samhälle. Men hur är förutsättningarna för civilsamhället idag? Och hur är det att arbeta och vara fackligt engagerad på civilsamhällets arbetsplatser?

Unionen bjuder in till ett rundabordssamtal som grundar sig i rapporten Anställd i civilsamhället - ett kall eller ett vanligt kneg? med följande deltagare:

• Victoria Kirchhoff, förste vice förbundsordförande Unionen
  • Lawen Redar, (S), riksdagsledamot
  • Kristina Axén Ohlin, (M), riksdagsledamot
  • SD, talesperson för civilsamhällefrågor
  • Patrik Schröder, samordnare för civilsamhällesfrågor Fremia
  • Rodrigo Arce, medlemskoordinator ForumCIV och ledamot i Unionen Stockholms
  • Juan Borroye, marknadsförare på Global House

Efter samtalet bjuder Unionen in till mingel för dig som är verksam i civilsamhället.

Tid: 15.00-16.00, mingel från ca 16.00

Plats: Unionens tält

Torsdag 30 maj

Rundabordssamtal: Schysta villkor på arbetsmarknaden

Att alla ska ha samma förutsättningar att nå sin fulla potential på arbetsmarknaden håller nog alla med om. Men hur gör vi det möjligt? Unionen samtalar med politiker, arbetsgivare och organisationen Global House om hur vi skapar schysta villkor i framtidens arbetsliv.

Deltagare:

• Maria Nilsson, regionordförande Unionen Stockholm
  • Juan Borroye, marknadsförare med fokus på social inkludering Global House
  • Arvid Vikman Rindevall (S), borgarråd Stockholms stad

Tid: 13.00-14.00

Plats: Unionens tält

Rundabordssamtal: En EU-politik som stimulerar fler jobb i framtidens arbetsliv

Hur skapar vi goda arbetsvillkor på EU:s inre marknad och hur stärker vi den sociala dialogen för mer kompetens, konkurrenskraft och en socialt hållbar omställning? Unionen träffar partiernas kandidater till Europaparlamentet för ett samtal om demokrati och grundläggande värden.

Deltagare:

• Peter Hellberg, förbundsordförande Unionen
  • Abir Al Ahslani (C), kandidat till EU-parlamentet
  • Désirée Pethrus (KD), kandidat till EU-parlamentet
  • Beatrice Timgren (SD), kandidat till EU-parlamentet
  • Roger Haddad (L), kandidat till EU-parlamentet
  • Edvin Alam (M), kandidat till EU-parlamentet
  • Johan Danielsson (S), kandidat till EU-parlamentet

Tid: 15.15-16.15

Plats: Jobbtorget

Förutom Unionens egna arrangemang finns det möjlighet att boka Unionens företrädare för att delta i en rad samtal och aktiviteter för att dela insikter och åsikter i frågor och branscher där Unionens nästan 700 000 medlemmar finns. Så tveka inte att höra av er.

Tillsammans med Global House och Unionens förtroendevalda på plats fokuserar vi på schysta arbetsvillkor och hur vi kan jobba för att skapa förutsättningar för alla att nå sin fulla potential på arbetsmarknaden. Hoppas vi ses på Järvaveckan!

Länkar

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 700 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser. Unionen finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden och du hittar oss i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar. Tillsammans är vi i Unionen den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet.

Unionen press svarar på medias frågor om Unionen. Vi förmedlar kontakter till våra förtroendevalda och experter inom bland annat arbetsmiljö, kompetensutveckling, utmaningar i tjänstemännens arbetsliv, lön och jämställdhet.

Välkommen att kontakta oss!