Schibsted

- Bra digitalt kvartal för Schibsted Media

Dela
Resultatet för Schibsted Media uppgick under tredje kvartalet till 297 Mnok, en minskning med 13,7 procent jämfört med förra året. För Publishing fortsätter print att minska, medan den digitala tillväxten fortsätter - både för annons och prenumeration.
Raoul Grünthal, vd för Schibsted Media
Raoul Grünthal, vd för Schibsted Media

Resultatet (Ebitda) för Schibsted Media uppgick under tredje kvartalet till 297 Mnok (345 Mnok). Det är en minskning med 13,7 procent jämfört med samma period föregående år. Intäkterna totalt sett är också något lägre än för samma tidsperiod i fjol.

Ökade intäkter, men lägre resultat för Growth
Schibsted Growth, som ingår i mediedivisionen, upplever en resultatnedgång på 9 procent och landar på 112 Mnok (122 Mnok*). Intäkterna ökade med 3 procent, från 439 Mnok till 453 Mnok.

- Growth resultatutveckling är något lägre än väntat, men om vi bryter ner siffrorna är det delvis naturliga förklaringar till nedgången, säger Schibsted Medias vd Raoul Grünthal.

- Under Q3 flyttade Let’s Deal över till en ny plattform, vilket har påverkat deras utveckling. För Lendos del har vi haft en fantastisk tillväxt i både Norge och Sverige de senaste åren och det är naturligt att tillväxttakten på marknaden för personal finance fluktuerar något. Men generellt är potentialen på detta område fortfarande hög, säger Raoul Grünthal.

Growth-bolaget Prisjakt har visat en bra intäkts- och lönsamhetsutveckling hela året, så även i detta kvartalet.

Den digitala tillväxten i Publishing fortsätter
Publishing upplever en resultatnedgång på 14,8 procent, och får ett resultat på 186 Mnok (218 Mnok). Intäkterna slutade på 1 953 Mnok (2 133 Mnok), vilket är 1,3 procent lägre än under samma period föregående år.

- Att vi har lägre intäkter i Publishing är ingen överraskning, och anledningen är välkänd för oss alla: print. Även om volymutvecklingen på print är något bättre än väntat fortsätter kurvan att peka nedåt. Och det kommer den fortsätta att göra i flera år framöver, säger Raoul Grünthal.

Om vi bryter ner siffrorna på Schibsteds största redaktionella varumärken ser det mycket bra ut för VG med ett resultat på 94 Mnok (87 Mnok), vilket är en förbättring på 8 procent. Intäkterna landade på 443 Mnok (428 Mnok). Det goda resultatet kommer bland annat från en bra tillväxt för både digitala reklamintäkter och prenumeranter till VG+. Aftonbladet landar in med en vinst på 22 Mnok (67 Mnok), vilket är sämre än förra året. Den främsta orsaken till detta är ett intäktstapp på print, vilket den digitala utvecklingen inte kompenserar, delvis för att vi hade sämre annonsintäkter än väntat i juli och augusti.

De prenumerationsbaserade tidningarna i Schibsted går mycket bra och ökade det totala resultatet med 21 procent, från 62 Mnok förra året till 75 Mnok i år. Detta trots att intäkterna var 1 procent lägre än året innan (825 Mnok mot 837 Mnok).

Tillväxt framför volym
- Den digitala marknaden växer starkt, en tillväxt som i stor utsträckning drivs av data och analys, i kombination med väldigt duktiga medarbetare. Vi har passerat 700 000 digitala prenumeranter, och hittills har tillväxten drivits av volym, men det är naturligt att denna tillväxt kommer att sakta ner efterhand. Framöver kommer vi att fokusera mer på att skapa värde för varje enskild användare. Vi tror att våra varumärken har en oförlöst potential när det gäller att skapa och få till ännu mer anpassade prenumerationslösningar, säger Raoul Grünthal.

Ökad efterfrågan på digitala ytor
Annonsverksamheten i Schibsted upplever en ökad efterfrågan på digitala ytor, ett tätare direktsamarbete med annonsörerna, och en tillväxt framför allt i små och medelstora företag, ett segment där Google och Facebook har vuxit mest de senaste åren.

- Vi upplever, framförallt i Norge, en betydande kundtillväxt inom segmentet för små och medelstora företag. Mycket tack vare enkla självbetjäningslösningar och nya affärsmodeller, där Schibsteds unika nationella och regionala täckning är kärnan. Vi ser också att fler och fler annonsörer i många fall anser att våra digitala lösningar är ett verkligt alternativ till linjär tv, säger Raoul Grünthal.

Kommentarer
* Growth-intäkterna som redovisas är exkluderat Hitta. Det svenska företaget Hitta såldes under 2017. Intäkterna för Hitta i Q3 2017 var 21 Mnok och resultatet slutade på 5 Mnok.

Från och med 2018 har Schibsted Media, som är Schibsteds mediedivision, rapporterat sina kvartalssiffror samlat. Schibsted Media består av Schibsteds publishing-verksamhet och Schibsted Growth, som investerar i och utvecklar nya digitala företag.

Media (Publishing + Growth)

EBITDA Mnok,

Q3 2018 (Q3 2017)

Publishing

186 Mnok (218 Mnok)

Vinstmarginal: 10 % (11 %)

VG

94 Mnok (87 Mnok)

Aftonbladet

22 Mnok (67 Mnok)

Prenumerationsbaserade tidningar

(Aftenposten, Svenska Dagbladet, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen, BetaVest och Lokalavisene)

75 Mnok (62 Mnok)

Growth (ex. Hitta*)

112 Mnok (122 Mnok)

Vinstmarginal: 25 % (28 %)

Lendo  

84 Mnok (91 Mnok)

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Raoul Grünthal, vd för Schibsted Media
Raoul Grünthal, vd för Schibsted Media
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye