Momsutredning valde den fega och svåra vägen

Nu har utredningen för ”Mervärdesskatt för inhyrd personal för vård och social omsorg” (SOU 2021:40) överlämnat sitt betänkande till regeringen. Utredningens uppdrag var att se över hur man ska kunna ändra momsreglerna i Sverige så att de harmoniserar med våra grannländer och EU-rätten. I EU är sjukvård alltid momsfri även om flera vårdföretag är involverade. I direktiven till utredningen specificerades två alternativ. Dels att ändra lagen så att vårdmomsen kan tas bort, dels alternativet att införa en kompensationsmekanism när moms drabbar vården.

– Med en vag hänvisning till eventuellt kommande utslag i EU-domstolen valde utredningen den svåra och värsta vägen: att med olika mekanismer kompensera för momsen. Det är beklagansvärt och fegt, säger Sofia Rydgren Stale ordförande Sveriges läkarförbund.

Läkarförbundet hade hellre sett att utredningen visat modet att utvidga det svenska undantaget för att omfatta all vård som berörs. Utredningens skäl att inte ta bort momsen vilar på argumentet att det vore ”riskabelt” eftersom EU-domstolen ännu inte gett vägledning i frågan. Utredningen argumenterar alltså utifrån en situation som inte uppstått, som kanske aldrig heller uppstår.

– Därmed väljer utredningen att göra det svårt för alla privata vårdgivare, som tagit sitt ansvar för att beta av vårdskulden och bekämpa pandemin, säger Sofia Rydgren Stale.

Det innebär att den befintliga komplicerade mekanism för att kompensera regioner och kommuner för momsutgifter kommer att finnas kvar, om än i reformerad variant.  Vi utgår ifrån att regeringen i beredningen av förslaget inte tar hänsyn till utredningens bedömning eftersom det vilar på en situation som faktiskt inte finns.

– Målet måste istället vara att ändra reglerna så att vi får samma situation i Sverige som i Finland och andra grannländer och inte ytterligare försämra ett redan mycket kritiserat system för momskompensation, säger Sofia Rydgren Stale.

Läs mer i debattartikeln ”Momsundantaget för vård bör gälla fullt ut även i Sverige” i Dagens Industri

Sveriges läkarförbund samlar 56 000 läkare i ett professions- och fackförbund för alla läkare under hela karriären. Vi tar ansvar och utvecklar vården, villkoren, ledarskapet och professionen.