Momsutredning valde den fega och svåra vägen

Nu har utredningen för ”Mervärdesskatt för inhyrd personal för vård och social omsorg” (SOU 2021:40) överlämnat sitt betänkande till regeringen. Utredningens uppdrag var att se över hur man ska kunna ändra momsreglerna i Sverige så att de harmoniserar med våra grannländer och EU-rätten. I EU är sjukvård alltid momsfri även om flera vårdföretag är involverade. I direktiven till utredningen specificerades två alternativ. Dels att ändra lagen så att vårdmomsen kan tas bort, dels alternativet att införa en kompensationsmekanism när moms drabbar vården.

– Med en vag hänvisning till eventuellt kommande utslag i EU-domstolen valde utredningen den svåra och värsta vägen: att med olika mekanismer kompensera för momsen. Det är beklagansvärt och fegt, säger Sofia Rydgren Stale ordförande Sveriges läkarförbund.

Läkarförbundet hade hellre sett att utredningen visat modet att utvidga det svenska undantaget för att omfatta all vård som berörs. Utredningens skäl att inte ta bort momsen vilar på argumentet att det vore ”riskabelt” eftersom EU-domstolen ännu inte gett vägledning i frågan. Utredningen argumenterar alltså utifrån en situation som inte uppstått, som kanske aldrig heller uppstår.

– Därmed väljer utredningen att göra det svårt för alla privata vårdgivare, som tagit sitt ansvar för att beta av vårdskulden och bekämpa pandemin, säger Sofia Rydgren Stale.

Det innebär att den befintliga komplicerade mekanism för att kompensera regioner och kommuner för momsutgifter kommer att finnas kvar, om än i reformerad variant.  Vi utgår ifrån att regeringen i beredningen av förslaget inte tar hänsyn till utredningens bedömning eftersom det vilar på en situation som faktiskt inte finns.

– Målet måste istället vara att ändra reglerna så att vi får samma situation i Sverige som i Finland och andra grannländer och inte ytterligare försämra ett redan mycket kritiserat system för momskompensation, säger Sofia Rydgren Stale.

Läs mer i debattartikeln ”Momsundantaget för vård bör gälla fullt ut även i Sverige” i Dagens Industri

Sveriges läkarförbund samlar 56 000 läkare i ett professions- och fackförbund för alla läkare under hela karriären. Vi tar ansvar och utvecklar vården, villkoren, ledarskapet och professionen.

Nej till nytt krislägesavtal med bristande vila och återhämtning10.6.2021 08:15:00 CEST | Pressmeddelande

Läkarförbundet har beslutat att säga upp nuvarande krislägesavtal som därmed slutar gälla den sista augusti. Sveriges läkarförbund har även beslutat att säga nej till det förslag på nytt krislägesavtal som funnits på förhandlingsbordet, då arbetsgivaren inte tillräckligt mött kraven om mer vila och återhämtning i avtalen. Detta efter långa förhandlingar med arbetsgivarparterna Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Sobona.

Ny rapport: En av fem utsätts för sexism på läkarutbildningen2.5.2021 00:00:00 CEST | Pressmeddelande

– Det är alarmerande siffror. Att en så stor andel av läkarstudenterna under utbildningen har diskriminerats av lärare eller handledare är djupt oroväckande. På Sahlgrenska Akademin är det en av tre, säger Madeleine Liljegren, ordförande utbildnings- och forskningsrådet på Läkarförbundet. En ny rapport från Läkarförbundet visar att utbildningen fortsatt håller hög kvalitet i Sverige. Hela 96 procent av de nyexaminerade läkarstudenterna uppger att läkarutbildningen givit dem goda förutsättningar för att arbeta som läkare. Men en femtedel av de svarande uppger att de under studietiden blivit negativt särbehandlade av lärare eller handledare på grund av sitt kön. – Vi måste skapa en kultur där studenter vågar anmäla direkt. Vi har alla ett ansvar att agera och säga ifrån om vi ser eller hör den här typen av trakasserier. De som beter sig illa ska få återkoppling från arbetsgivare eller universitet att beteendet är oacceptabelt, säger hon. I fritextsvar har studenter fått möjlighet att red

Läkarförbundet välkomnar diskussion om ökad statlig styrning av vården12.4.2021 12:11:00 CEST | Pressmeddelande

Läkarförbundet välkomnar diskussion om ökad statlig styrning av vården Kristdemokraterna har i dag presenterat en rapport som är tänkt att vara förslag till utredningsdirektiv för statlig styrning av svensk hälso- och sjukvård. Rapporten innehåller en analys och förslag till en reformerad svensk ansvarsfördelning mellan stat, region och kommun avseende hälso- och sjukvården. Läkarförbundet konstaterar att ökad statlig styrning är nödvändig. – Sverige behöver en utredning med sikte på en tydligare statlig styrning av sjukvården. Läkarförbundet välkomnar därför KD:s initiativ. Pandemin har gjort det tydligt att det är hög tid att se över ansvaret för hälso- och sjukvården. Vi ser att många regioner har mycket svårt att klara sitt ansvar för vården och att nuvarande ansvarsfördelning leder till en ojämlik vård, säger Sofia Rydgren Stale ordförande i Sveriges läkarförbund. Läkarförbundets utgångspunkt är att alla invånare har samma rätt till sjukvård av hög kvalitet oavsett var i landet de