Nollvisionen och vägtrafikens omställning kräver en skrotningspremie

Nyare bilar är både renare och säkrare än äldre. Men trots att det finns verktyg för att få fler att byta bil har Sverige inte haft någon skrotningspremie på 15 år.

En kartläggning från 2018 visar att personbilen har varit äldre än 18 år vid nästan 30 procent av dödsolyckorna, trots att de gamla bilarna endast står för en procent av det totala trafikarbetet.

Sedan den förra skrotningspremien avskaffades 2007 visar statistiken av antal avställda bilar att avskaffandet var ett misstag – fler och fler bilar ställs undan vind för våg i stället för att återvinnas.

– Vi kräver att en skrotningspremie på 10 000 kronor införs. Även en tillfällig insats skulle vara positiv eftersom vi är övertygade om att den förväntade effekten på trafiksäkerheten och utsläppen skulle motivera till att göra en tillfällig premie permanent, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.

Med en skrotningspremie skapas möjligheter för konsumenterna att satsa på bättre bilar med mindre klimatpåverkan. Samtidigt innebär en nyare bil väsentligt förbättrad säkerhet och risken för att omkomma eller skadas allvarligt i en trafikolycka sjunker.

Idag finns det drygt 670 000 personbilar i trafik som är av årsmodell 2000 eller äldre. Ur ett trafiksäkerhetsperspektiv är gamla bilar problematiska eftersom de generellt sett har dålig krocksäkerhet och saknar antisladdsystem.

Ur ett miljöperspektiv är nya bilar renare och mer bränslesnåla än äldre bilar. Det är ett resultat av teknikutveckling och krav riktade mot biltillverkarna. Sedan 1990 har utsläppen av växthusgaser från personbilarna minskat med omkring 17 procent. Samtidigt har antalet bilar ökat med cirka 1 000 000.

– Det är hög tid att tydligare uppmuntra till att byta ut äldre fordon mot nyare. De gamla bilarna är ett problem både ur trafiksäkerhets- och miljösynpunkt, säger Carl-Erik Stjernvall.

När skrotningspremien togs bort 2007 hette det att den ersattes av ett producentansvar. Producentansvaret innebär att den som har producerat bilen är skyldig att ta emot den när den ska skrotas, utan kostnad. M Sverige menar dock att det här är två helt olika saker och att producentansvaret inte utgör något hinder för att införa en skrotningspremie.

Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Fem stora risker i semestertrafiken22.6.2022 05:50:00 CEST | Pressmeddelande

Under sommaren passar många svenskar på att göra semesterresor med bil. De senaste åren har svemester, det vill säga turistande inom landet, varit en ökande trend. Sverige erbjuder många vackra turistvägar, sevärdheter och stränder, men den som ger sig ut på vägarna i sommar bör också tänka på de risker som finns i trafiken. Tony Gunnarsson, sakkunnig inom trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige, listar fem saker att se upp med på semesterresan.