Normkritisk föreställning ska bryta rasism i skolan

I höst är det dags för Houman Sebghati att ge sig ut på skolturné. Med musik, monolog och seminarium under namnet Flykten vill han bidra till att bryta den strukturella rasism som finns under ytan i landets skolor. Clockwork Skolbemanning är stolt partner till det samhällsviktiga projektet.

Idén till den normkritiska föreläsningsturnén Flykten föddes av Houman Sebghati under våren 2019. När han kom i kontakt med Clockwork fångade konceptet snabbt Clockworks intresse.

– Kan vi göra skillnad och få lärare och elever att tänka ett varv extra tack vare Houman så är det ett stort lyft för hela svenska skolan. Ett av våra ledord är att vi ska bidra till att skapa en likvärdig skola, därför går Houmans föreläsningsturné går hand i hand med våra värderingar, säger Fred Hussein, Affärsområdeschef för Clockwork Skolbemanning & Rekrytering.

Med en bakgrund som musikartist har Houman arbetat med kultur i hela sitt liv. Förutom att han är en meriterad musiker har han också jobbat som kulturentreprenör, föreläsare och radiopratare. Parallellt började han studera till historielärare och tog examen vid Stockholms universitet för fem år sedan.

Flykten består av en hel dags utbildning för lärare och skolledare och en halvdag för elever. Alla deltagare får genom rap och drama ta del av den strukturella rasism som Houman stött på i många år. Dessutom har Houman i samarbete med Västerås Stad och Länsstyrelsen i Västmanland skrivit handboken ’Flykten’ som används som undervisningsunderlag under skolturnén som går av stapeln den 24:e oktober.

– Handboken är den första i sitt slag. Aldrig förut har det skapats ett sådant direkt material om interkulturell didaktik som lärare kan använda sig av. Att vara en del av dessa strukturer gör inte människor till rasister, men att känna till dem och inte försöka ändra sitt eget beteende gör det svårare för minoritetsgrupper att leva sina vardagliga liv, säger Houman.

I dag har Houman en fullbokad kalender för höstens turnerande. Längs vägen ska han bland annat besöka Västerås Konserthus och Uppsala Konsert och Kongress.

– Innehållet i den utbildande förställningen Flykten är faktabaserat och är till för att upplysa, inte peka finger, säger Houman.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Houman Sebghati - Den vackra flykten