– Vi slåss om en Guldpalm i Cannes i år igen!

Film i Väst har hela fyra samproduktioner med i årets Cannes-festival. Idag stod det klart att Nuri Bilge Ceylans The Wild Pear Tree tävlar om en Guldpalm och att Lars von Triers The House That Jack Built också visas i huvudsektionen, men utom tävlan. Tidigare har det meddelats att Ali Abbasis Gräns och att Agnieszka Smoczyńskas Fuga är med i årets urval.

– Det är vår uttalade målsättning att ha film med i huvudtävlan i Cannes, filmvärldens mest prestigefyllda festival. Förra året vann Ruben Östlund med The Square och nu gläds vi åt att den tidigare Cannesvinnaren Nuri Bilge Ceylan är representerad med sin The Wild Pear Tree. Totalt har vi fyra filmer med i Cannes, alla är antingen inspelade eller postproducerade i Västra Götaland, Skandinaviens ledande filmregion, säger Film i Västs vd Mikael Fellenius.

Turkiska The Wild Pear Tree visas i huvudtävlan, Official Selection. Regissören Nuri Bilge Ceylan har varit nominerad i huvudtävlan hela fem gånger tidigare och 2014 vann han en Guldpalm för sin film Vinterdvala. Filmen är en samproduktion mellan sju länder, där Film i Väst är svensk samproducent tillsammans med Chimney. Postproduktionen har skett i Göteborg och Trollhättan. LÄS MER HÄR

The House That Jack Built visas i Official Selection Out of Competition. Det är den tionde gången som Lars von Trier är uttagen till Official Selection. The House That Jack Built är producerad av Louise Vesth, Zentropa, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Svenska samproducenter är Lizette Jonjic och Madeleine Ekman på Zentropa Sweden, baserade i Västra Götaland. Filmen är till stora delar inspelad i Dalsland samt i Film i Västs Studio Fares i Trollhättan. LÄS MER HÄR

Gräns i regi av Ali Abbasi är uttagen till sektionen Un Certain Regard. Gräns är filmatiseringen av John Ajvide Lindqvists novell från novellsamlingen Pappersväggar. Filmens har producerats av Nina Bisgaard, Piodor Gustafsson och Petra Jönsson för Meta Spark & Kärnfilm AB i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen har till stora delar spelats in i Västra Götalandsregionen. LÄS MER HÄR

Fuga av polska regissören Agnieszka Smoczyńska har tagits ut till kritikerveckan i Cannes, Semaine de la Critique. Filmen är producerad av Agnieszka Kurzydło, MD4, i samproduktion med bland andra Jonas Kellagher på Göteborgsbolaget Common Grounds och Film i Väst. Delar av postproduktionen har gjorts av Göteborgsbolaget CloudBerry Post. LÄS MER HÄR

Här är Film i Väst alla tidigare års nomineringar och vinnare i Cannes

Göteborg abdikerar som filmstad28.11.2018 14:54Pressmeddelande

Det senaste dygnet har jag blivit kontaktad av många upprörda producenter och filmarbetare i Göteborg. Nyheten har nått dem om att Göteborgs stads kulturförvaltning och kulturnämnd drar tillbaka 4,5 miljoner i anslag till Film i Väst 2019. Alla jag pratat med har varit eniga om att beslutet innebär att Göteborg därmed abdikerar som filmstad. För det är det beslutet faktiskt innebär. Det beklagar Film i Väst. För Göteborg behövs om vi ska vara en framgångsrik filmregion där vi gemensamt tar ansvar, samfinansierar och mobiliserar kraft i en alltmer konkurrensutsatt bransch där även regionerna i Sverige sinsemellan konkurrerar.

Film i Väst: Oscarsbidrag från Norge, Sverige och Turkiet4.9.2018 14:43Pressmeddelande

Nu är det klart att Norge, Sverige och Turkiet valt Film i Västs samproduktioner som sina Oscarsbidrag i kateborin Best Foreign Language Film. De tre filmerna är Iram Haqs Hva vilk folk si, Ali Abbasis Gräns och Nuri Bilge Ceylans The Wild Pear Tree. - Det är fantastiskt roligt att Film i Västs samproduktioner inte bara har stora internationella festivalframgångar utan också vinner det stora erkännandet på hemmaplan. Vi är också stolta över att två av filmerna är inspelade i Västra Götaland, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.