– Vi slåss om en Guldpalm i Cannes i år igen!

Film i Väst har hela fyra samproduktioner med i årets Cannes-festival. Idag stod det klart att Nuri Bilge Ceylans The Wild Pear Tree tävlar om en Guldpalm och att Lars von Triers The House That Jack Built också visas i huvudsektionen, men utom tävlan. Tidigare har det meddelats att Ali Abbasis Gräns och att Agnieszka Smoczyńskas Fuga är med i årets urval.

– Det är vår uttalade målsättning att ha film med i huvudtävlan i Cannes, filmvärldens mest prestigefyllda festival. Förra året vann Ruben Östlund med The Square och nu gläds vi åt att den tidigare Cannesvinnaren Nuri Bilge Ceylan är representerad med sin The Wild Pear Tree. Totalt har vi fyra filmer med i Cannes, alla är antingen inspelade eller postproducerade i Västra Götaland, Skandinaviens ledande filmregion, säger Film i Västs vd Mikael Fellenius.

Turkiska The Wild Pear Tree visas i huvudtävlan, Official Selection. Regissören Nuri Bilge Ceylan har varit nominerad i huvudtävlan hela fem gånger tidigare och 2014 vann han en Guldpalm för sin film Vinterdvala. Filmen är en samproduktion mellan sju länder, där Film i Väst är svensk samproducent tillsammans med Chimney. Postproduktionen har skett i Göteborg och Trollhättan. LÄS MER HÄR

The House That Jack Built visas i Official Selection Out of Competition. Det är den tionde gången som Lars von Trier är uttagen till Official Selection. The House That Jack Built är producerad av Louise Vesth, Zentropa, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Svenska samproducenter är Lizette Jonjic och Madeleine Ekman på Zentropa Sweden, baserade i Västra Götaland. Filmen är till stora delar inspelad i Dalsland samt i Film i Västs Studio Fares i Trollhättan. LÄS MER HÄR

Gräns i regi av Ali Abbasi är uttagen till sektionen Un Certain Regard. Gräns är filmatiseringen av John Ajvide Lindqvists novell från novellsamlingen Pappersväggar. Filmens har producerats av Nina Bisgaard, Piodor Gustafsson och Petra Jönsson för Meta Spark & Kärnfilm AB i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen har till stora delar spelats in i Västra Götalandsregionen. LÄS MER HÄR

Fuga av polska regissören Agnieszka Smoczyńska har tagits ut till kritikerveckan i Cannes, Semaine de la Critique. Filmen är producerad av Agnieszka Kurzydło, MD4, i samproduktion med bland andra Jonas Kellagher på Göteborgsbolaget Common Grounds och Film i Väst. Delar av postproduktionen har gjorts av Göteborgsbolaget CloudBerry Post. LÄS MER HÄR

Här är Film i Väst alla tidigare års nomineringar och vinnare i Cannes

Film i Västs samproduktion THE WILD PEAR TREE i huvudtävlan i Cannes19.4.2018 00:00Pressmeddelande

Tidigare Cannes-vinnaren, den turkiske regissören Nuri Bilge Ceylans film The Wild Pear Tree är uttagen till att tävla om en Palme d’Or vid Filmfestivalen i Cannes, som börjar den 8 maj. Filmen är en samproduktion mellan sju länder, där Film i Väst är svensk samproducent tillsammans med Chimney Group. Postproduktionen har skett i Göteborg och Trollhättan. 2014 vann Nuri Bilge Ceylan en Guldpalm med sin film Vinterdvala och han är flerfaldigt nominerad till samma pris i Cannes.

Lars von Triers THE HOUSE THAT JACK BUILT i Cannes19.4.2018 00:00Nyheter

Festival de Cannes har tillkännagivit att Lars von Triers film The House That Jack Built har tagits ut till the Official Selection – Out of Competition på årets filmfestival. Det är den tionde gången som Lars von Trier är uttagen till Official Selection. The House That Jack Built är producerad av Louise Vesth, Zentropa Group, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen är till stora delar inspelad i Dalsland samt i Film i Västs Studio Fares i Trollhättan.