– Vi slåss om en Guldpalm i Cannes i år igen!

Film i Väst har hela fyra samproduktioner med i årets Cannes-festival. Idag stod det klart att Nuri Bilge Ceylans The Wild Pear Tree tävlar om en Guldpalm och att Lars von Triers The House That Jack Built också visas i huvudsektionen, men utom tävlan. Tidigare har det meddelats att Ali Abbasis Gräns och att Agnieszka Smoczyńskas Fuga är med i årets urval.

– Det är vår uttalade målsättning att ha film med i huvudtävlan i Cannes, filmvärldens mest prestigefyllda festival. Förra året vann Ruben Östlund med The Square och nu gläds vi åt att den tidigare Cannesvinnaren Nuri Bilge Ceylan är representerad med sin The Wild Pear Tree. Totalt har vi fyra filmer med i Cannes, alla är antingen inspelade eller postproducerade i Västra Götaland, Skandinaviens ledande filmregion, säger Film i Västs vd Mikael Fellenius.

Turkiska The Wild Pear Tree visas i huvudtävlan, Official Selection. Regissören Nuri Bilge Ceylan har varit nominerad i huvudtävlan hela fem gånger tidigare och 2014 vann han en Guldpalm för sin film Vinterdvala. Filmen är en samproduktion mellan sju länder, där Film i Väst är svensk samproducent tillsammans med Chimney. Postproduktionen har skett i Göteborg och Trollhättan. LÄS MER HÄR

The House That Jack Built visas i Official Selection Out of Competition. Det är den tionde gången som Lars von Trier är uttagen till Official Selection. The House That Jack Built är producerad av Louise Vesth, Zentropa, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Svenska samproducenter är Lizette Jonjic och Madeleine Ekman på Zentropa Sweden, baserade i Västra Götaland. Filmen är till stora delar inspelad i Dalsland samt i Film i Västs Studio Fares i Trollhättan. LÄS MER HÄR

Gräns i regi av Ali Abbasi är uttagen till sektionen Un Certain Regard. Gräns är filmatiseringen av John Ajvide Lindqvists novell från novellsamlingen Pappersväggar. Filmens har producerats av Nina Bisgaard, Piodor Gustafsson och Petra Jönsson för Meta Spark & Kärnfilm AB i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen har till stora delar spelats in i Västra Götalandsregionen. LÄS MER HÄR

Fuga av polska regissören Agnieszka Smoczyńska har tagits ut till kritikerveckan i Cannes, Semaine de la Critique. Filmen är producerad av Agnieszka Kurzydło, MD4, i samproduktion med bland andra Jonas Kellagher på Göteborgsbolaget Common Grounds och Film i Väst. Delar av postproduktionen har gjorts av Göteborgsbolaget CloudBerry Post. LÄS MER HÄR

Här är Film i Väst alla tidigare års nomineringar och vinnare i Cannes

Film i Väst: Oscarsbidrag från Norge, Sverige och Turkiet4.9.2018 14:43Pressmeddelande

Nu är det klart att Norge, Sverige och Turkiet valt Film i Västs samproduktioner som sina Oscarsbidrag i kateborin Best Foreign Language Film. De tre filmerna är Iram Haqs Hva vilk folk si, Ali Abbasis Gräns och Nuri Bilge Ceylans The Wild Pear Tree. - Det är fantastiskt roligt att Film i Västs samproduktioner inte bara har stora internationella festivalframgångar utan också vinner det stora erkännandet på hemmaplan. Vi är också stolta över att två av filmerna är inspelade i Västra Götaland, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Väst: 19 höstpremiärer på svensk bio och tv29.8.2018 14:44Nyheter

- Film i Väst är stolta över att kunna presentera nitton samproduktioner med premiär under ett och samma halvår. Fjorton av dem är inspelade i Västra Götaland och många är postproducerade här. Här finns en mix av bred publikfilm för barn och vuxna, internationella festivalfavoriter, framgångsrika tv-dramer och engagerande dokumentärer. Två filmer är gjorda av talangfyllda förstagångsregissörer. Det är denna bredd som sammantaget gör Västra Götaland till Skandinaviens främsta filmregion, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Västs samproduktion GRÄNS Sveriges Oscarsbidrag28.8.2018 11:43Pressmeddelande

I dag utsågs Film i Västs samproduktion Gräns i regi av Ali Abbasi till Sveriges Oscarsbidrag. Filmen vann tidigare i år Un Certain Regard vid filmfestivalen i Cannes. – Film i Väst gratulerar Ali Abbasi och hela teamet bakom Gräns. Det är en stor framgång både för honom och för svensk film. Det ligger i vårt uppdrag att samproducera film som går från Västra Götaland ut över världen. Gräns vann i Cannes och är nominerad till en lång rad filmfestivaler, bland annat Toronto. Det stärker ytterligare bilden av att Västra Götaland är Skandinaviens mest framgångsrika filmregion, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Väst: Sex samproduktioner nominerade till European Film Awards21.8.2018 12:45Pressmeddelande

15 december delas European Film Awards ut i Sevilla. 49 europeiska långfilmer har nominerats, sex av dem är Film i Västs samproduktioner. De är alla inspelade eller postproducerade i Västra Götaland. - Vi gratulerar de nominerade filmerna till det främsta europeiska filmpriset. Det är ett gott betyg för filmer som också skördar framgångar på festivaler som Cannes, Toronto eller Karlovy Vary. Det har varit en medveten satsning från Film i Väst få att få stora svenska och internationella samproduktioner till Västra Götaland för inspelning eller postproduktion. Filmer som ska nå den stora publiken och/eller nå framgång på internationella festivaler. Det är det vi ser resultatet av här, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Väst tar fyra samproduktioner till Torontos filmfestival16.8.2018 10:23Pressmeddelande

6 september öppnar Nordamerikas mest betydelsefulla filmfestival, Toronto International Film Festival. Film i Väst har med fyra samproduktioner. "Återigen är Film i Väst representerat i Toronto med en bred, internationell samling filmer. Två fortsätter sina framgångar från Cannes, två får världspremiär. Och alla är inspelade eller postproducerad i Västra Götaland. Skandinaviens ledande filmregion", säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.