1 000 medarbetare samlas i Gävle

Uppsala stift arrangerar en dag för anställda, förtroendevalda och ideella medarbetare. Responsen är god och 1000 personer från hela stiftet samlas i Monitor ERP Arena i Gävle.

Tid: Lördag den 28 september, klockan 9.00-18.00

Plats: Monitor ERP Arena i Gävle

- Det är roligt att så många kommer och det visar också på behovet av en dag där människor med olika uppgifter får chans att mötas, säger Solveig Ininbergs, stiftsdirektor i Uppsala stift.

- Glädjande är också att hela stiftet är väl representerat.

De som kommer får uppleva en heldag i Brynäs hemmaarena som för detta evenemang valt att flytta den hemmamatch som var inplanerad till nu på lördag. Huvudföreläsare under dagen är Magdalena Widmark som ställer frågan hur Svenska kyrkan kan uppfattas som relevant och närvarande i människors liv och Klas Hallberg som talar om bemötandes magi och vardagligt ledarskap.

Under dagen ges stiftets församlingar möjlighet att berätta om sitt arbete, i workshops och utställningar. Nämnas kan

• Gävle pastorat som berättar om sitt arbete med ”Integrationskören”,
  • Alfta-Ovanåkers församling som berättar om församlingens arbete med konfirmandföräldrar.

Dagen avslutas med en mässa där biskop Karin Johannesson predikar.

Läs mer om dagen på internwww.svenskakyrkan.se/uppsalastift/medarbetardag-2019

Uppsala stift - som tidigare kallades Ärkestiftet - omfattar Hälsingland, Gästrikland och större delen av Uppland. I stiftet bor (2018-12-31) 800 620 personer varav 60,6 procent är medlemmar i Svenska kyrkan.