1 000 solceller installerade – bara i år

2017 är året då solceller fått sitt riktiga genombrott i Sverige. Bara i år har nu 1000 solceller installerats i E.ONs elnät.
Johan Aspegren, E.ON, Lars Erik Lögdberg, nybliven solcellsägare, Peter Andersson, E.ON och Karin Lögdberg, nybliven solcellsägare med sin elcykel.

- Det finns flera faktorer som ligger bakom genombrottet: Stort miljöintresse, effektivare solceller och en bättre prisbild är kanske de viktigaste. E.ON är mycket positivt till utvecklingen med mer hållbar elproduktion och vi jobbar ständigt för att det ska bli så enkelt som möjligt för kunderna att ansluta sina solceller till våra nät, säger Johan Mörnstam, VD för E.ON Energidistribution.

Den 1 000:e kunden är Jan-Erik Lögdberg på Limhamn utanför Malmö. Han har installerat cirka 70 kvadratmeter solpaneler på sitt garagetak, vilket enligt beräkningen ska ge drygt 10 000 kilowattimmar under ett år.

- Jag vill dra mitt strå till stacken. Nu är dessutom kalkylen riktigt attraktiv, säger Jan-Erik Lögdberg.

Totalt sett finns det över 3 000 solcellsanläggningar i E.ONs elnät och siffran växer snabbt. Antalet anläggningar är i år 66 procent större än 2016.

- Tillväxten är störst i städerna, vilket kanske förvånar en del. Malmö är den kommun som har flest anläggningar, berättar Johan Mörnstam.

Naturligtvis uppmärksammades den årets 1 000:e installation lite extra. E.ON passade på att överräcka en present till Jan-Erik Lögdberg som nu gjort sin del i att förnya energissystemet.

E.ON och Uniper gör gemensam satsning för fler drifttekniker i Skåne6.3.2024 15:30:00 CET | Pressmeddelande

Efter Svenska kraftnäts beslut om att Öresundsverket ska ingå i den svenska elberedskapen är behovet av drifttekniker som kan arbeta i kraftverken i Malmöregionen skriande. Nu tar E.ON och Uniper krafttag för att säkra kompetens genom en ny utbildningssatsning. – Tillsammans med Uniper satsar vi stort på en intensivutbildning med målet att kunna utbilda och anställa femton nya drifttekniker in i våra verksamheter. Tiden är knapp, branschen har redan brist på arbetskraft, säger Rikard Nilsson, driftchef E.ON Malmö.