1 000 solceller installerade – bara i år

2017 är året då solceller fått sitt riktiga genombrott i Sverige. Bara i år har nu 1000 solceller installerats i E.ONs elnät.

Johan Aspegren, E.ON, Lars Erik Lögdberg, nybliven solcellsägare, Peter Andersson, E.ON och Karin Lögdberg, nybliven solcellsägare med sin elcykel.

- Det finns flera faktorer som ligger bakom genombrottet: Stort miljöintresse, effektivare solceller och en bättre prisbild är kanske de viktigaste. E.ON är mycket positivt till utvecklingen med mer hållbar elproduktion och vi jobbar ständigt för att det ska bli så enkelt som möjligt för kunderna att ansluta sina solceller till våra nät, säger Johan Mörnstam, VD för E.ON Energidistribution.

Den 1 000:e kunden är Jan-Erik Lögdberg på Limhamn utanför Malmö. Han har installerat cirka 70 kvadratmeter solpaneler på sitt garagetak, vilket enligt beräkningen ska ge drygt 10 000 kilowattimmar under ett år.

- Jag vill dra mitt strå till stacken. Nu är dessutom kalkylen riktigt attraktiv, säger Jan-Erik Lögdberg.

Totalt sett finns det över 3 000 solcellsanläggningar i E.ONs elnät och siffran växer snabbt. Antalet anläggningar är i år 66 procent större än 2016.

- Tillväxten är störst i städerna, vilket kanske förvånar en del. Malmö är den kommun som har flest anläggningar, berättar Johan Mörnstam.

Naturligtvis uppmärksammades den årets 1 000:e installation lite extra. E.ON passade på att överräcka en present till Jan-Erik Lögdberg som nu gjort sin del i att förnya energissystemet.

E.ON bjuder in till diskussion kring hållbara energilösningar under Nordic Clean Energy Week21.5.2018 10:03Pressmeddelande

Den 21–25 maj samlas globala beslutsfattare i Öresundsregionen för att diskutera hållbar energi under Nordic Clean Energy Week, en mötesplats för energiministrar, näringsliv, forskning, civilsamhälle och internationella organisationer. E.ON deltar och delar med sig av erfarenheter kring smarta nät, innovation, hållbara transporter och omställningen till 100 procent återvunnen och förnybar energi.

Parkering Malmö och E.ON har skapat 100 nya laddpunkter för elbilar i Malmö17.5.2018 06:00Pressmeddelande

Samarbetsprojektet - Ladda för ett hållbart Malmö - som drivits av Parkering Malmö och E.ON är nu slutfört. Detta har resulterat i 100 nya publika laddpunkter för elbilar i Malmö. Laddpunkterna har installerats i Parkering Malmös parkeringsanläggningar samt på några markparkeringsytor som bolaget förvaltar. Projektet är ett led i det hållbarhetsarbete som både Parkering Malmö och E.ON fortsatt kommer att driva.