1 700 E.ON-medarbetare donerar blod efter lyckad kampanj

För att uppmärksamma behovet av blodgivare och uppmuntra fler att donera blod gick E.ON i år med i den globala kampanjen #missingtype i samband med Internationella blodgivardagen. När kampanjen nu sammanfattas visar resultatet att hela 1 700 E.ON-anställda donerar blod. I Sverige gick det fantastiskt bra, nästan 10 procent av alla som arbetar på E.ON är anmälda som blodgivare.

– Vi är otroligt glada över det engagemang som E.ON visat för att öka antalet blodgivare. Att nästan 10 procent av de anställda i Sverige donerar blod är ett strålande resultat, genomsnittet i landet ligger på 3 procent. Behovet av blod är stort och vi ser positivt på alla samarbeten som får fler att inse hur livsviktiga blodgivare är, säger Ingrid Johansson, blodgivarsamordnare på Blodcentralen Skåne.

Sverige är självförsörjande på blod, men det är ofta nätt och jämt som bloddonationerna räcker till. Framförallt brukar sommaren vara kritisk och i år är inget undantag, i mitten av juni varnade Blodcentralerna i Sverige för akut blodbrist på flera håll i landet. I många andra länder är situationen densamma. För att råda bot på problemet måste fler människor ge blod och E.ONs engagemang är ett steg i rätt riktning.

– En bloddonation kan potentiellt rädda tre människoliv. Antalet donationer i hela koncernen var 1 703 vilket betyder att vi tillsammans räddar över 5 000 människor. Detta gör mig stolt över våra medarbetare och vårt företag, säger Ann-Nina Finne, Head of Political affairs & Communication på E.ON

#missingtype är en årligt återkommande kampanj som startades 2015 i Storbritannien för att vända den nedåtgående trenden av antalet blodgivare. I år var första gången som E.ON deltog och vårt engagemang syntes inte bara internt, utan även externt genom att vi tog bort bokstäverna A, B och O (blodgrupperna) ur logotype och texter vid våra kontor.

E.ON är ett av Europas största privatägda energibolag med cirka 40 000 anställda och bidrar till omställningen av ett hållbart samhälle. E.ON Sverige, där även Danmark ingår, producerar och levererar energi och energilösningar i form av el, gas, värme, kyla samt energirelaterade tjänster till en växande privat- och företagsmarknad. E.ON har mer än 32 miljoner kunder i Europa och Nordamerika och vi har investerat 11 miljarder euro de senaste tio åren i förnybara energikällor.

Rekordstark försäljning av solceller från E.ON11.9.2018 10:04Pressmeddelande

Antalet installerade solceller växer snabbt i Sverige och försäljningen av solceller från E.ON har varit rekordstark det här året. Under 2018 beräknas försäljningen till privatpersoner och mindre företagskunder att öka med upp emot 250 procent jämfört med 2017. Genom att vara med före, under och efter installationen gör E.ON det tryggt och enkelt för kunden att skaffa solceller och i höst lanseras dessutom en unik app som gör det möjligt att följa produktion, konsumtion och hur lönsam solcellsinvesteringen är.

Stockholms biogassatsning invigd idag30.8.2018 14:49Pressmeddelande

Idag invigdes E.ONs biogasanläggning, som den första etappen av framtidens kretslopps-anläggning, vid Högbytorp i Upplands-Bro. På plats var bland annat E.ONs Sverigechef Marc Hoffmann, Camilla Jansson, kommunstyrelsens ordförande i Upplands-Bro kommun och statssekreterare på miljö- och energidepartementet Per Ängquist, som poängterade det positiva med en anläggning kopplat till en cirkulär ekonomi där restprodukter nyttjas som resurs.