1 av 10 åker inte utomlands på grund av rädslor

Att resa utomlands är drömmen för många, men var tioende svensk åker inte utomlands på grund av rädslor. Det visar en ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av NOVASOL.

Foto: NOVASOL Semesterhus: GKR200

Har en rädsla någonsin hindrat dig från att resa utomlands? Den frågan fick 1187 svenskar i en Novus undersökning och det visar sig att var tioende svensk svarar ja.

- Det är synd att rädslor hindrar människor från att uppleva andra kulturer. Man kan få hjälp, men det är såklart upp till var och en, säger Torbjörn Fredman Nordenchef, NOVASOL

Att flyga är rädslan som stoppar flest svenskar att resa utomlands (40 procent). Var fjärde stoppas på grund av rädslan för att drabbas av lokala sjukdomar (25 procent).

Matförgiftning, rån och panikångest

17 procent av de som hindras av rädslor är rädda för att drabbas av magförgiftning. Rädslan för att utsättas för ett rån stoppar 14 procent att resa utomlands och samma siffra gäller panikångest.

- Det är klart att saker och ting kan hända när man är iväg på en resa, men det kan även hända här på hemmaplan, säger Torbjörn Fredman

9 i topp - Vilken rädsla har hindrat dig att resa utomlands?

1. Flyga (40%)
2. Drabbas av lokala sjukdomar (25%)
3. Bli magsjuk/matförgiftning (17%)
4. Bli rånad (14%)
5. Få panikångest (14%)
6. Farliga djur och insekter (12%)
7. Höjdskräck (9%)
8. Kulturchock (6%)
9. Vaccinationer/sprutor (3%)

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten. Totalt har 1187 intervjuer genomförts under perioden 30 januari-7 februari 2019. Deltagarfrekvensen är 63%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.