1 av 10 kommuner fjädervägrar

Djurens Rätts kartläggning över kommuner som väljer bort fågelfjädrarna till påsk visar att så mycket som var tionde kommun numera tar avstånd från påskfjädrar från fåglar.

Påskfjädrar kommer ofta från kalkoner. Foto: Natalia van D/Shutterstock

Påskfjädrar ser syntetiska ut i sina grälla färger men vad som nu börjar bli känt är det faktum att de allra flesta påskfjädrar som säljs på den svenska marknaden kommer från kalkonindustrin i USA. Fåglarna lever ofta under svåra förhållanden i köttindustrin i USA, sen är det inte ovanligt att fjädrarna skickas vidare till Kina för att färgas.

– Responsen från kommunerna har varit jättestor i år och det är så kul att se att allt fler nu väljer djurvänliga alternativ. Fågelfjädrar är inget en kommun i framkant bör använda när det finns så mycket annat att pynta med, säger Francesca Vilches, ansvarig för konsumentfrågor på Djurens Rätt.

För den som söker tips på hur det går att pynta djurvänligt har Djurens Rätt tips på färgglada trådbollar och hemmagjorda tygfjädrar på sin hemsida. www.djurensratt.se/paskpyssel

I dagsläget är 33 av Sveriges 290 kommuner med på den fjäderfria listan

32.Örnsköldsvik

33.Östersund

Påskfjädrar kommer ofta från kalkoner. Foto: Natalia van D/Shutterstock

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.