1 av 3 svenskar har semestrat i hus utomlands

En av tre svenskar har semestrat i ett semesterhus utomlands. Av dem har 26 procent hyrt ett hus. Det visar en ny undersökning gjord av Novus på uppdrag av NOVASOL.

Foto: NOVASOL Semesterhus i Kroatien, CDU350 (högupplöst)

34 procent av svenskarna har semestrat i hus utomlands. 3 procent av dem som svarat på frågan har semestrat i sitt eget hus, 7 procent har lånat eller följt med en bekant och 26 procent har hyrt ett semesterhus.

- Det här är en trend som bara växer sig starkare. Svenskarna kommer inte att sluta med att bo på hotell, men att få komma nära landet man besöker och uppleva det på riktigt blir allt viktigare. Många vill även ha det mer privat och råda över sina egna tider. Därför hyr allt fler svenskar semesterhus, säger Torbjörn Fredman Nordenchef, NOVASOL

Bland 65-79 åringar har 40 procent semestrat i hus utomlands, vilket är fler jämfört med genomsnittet.

Många är nyfikna

49 procent av de som svarat på frågan kan tänka sig att semestra i ett hus utomlands. Bara 15 procent av svenskarna vill inte tillbringa semestern i hus utomlands.

- Det är riktigt kul att så många är nyfikna på att hyra hus utomlands. Det är en helt annan typ av semester än en charterresa. Vi ser ett starkt intresse här hos oss också. Inför nästa år ligger vi på + 15 procent på boenden i södra Europa. Det är Kroatien och Spanien som lockar mest, säger Torbjörn Fredman

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten. Totalt har 1187 intervjuer genomförts under perioden 30 januari-7 februari 2019. Deltagarfrekvensen är 63%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus

Foto: NOVASOL Semesterhus i Kroatien, CDU350 (högupplöst)