YouGov

1 av 5 svenskar kommer att ha godis hemma till barn som frågar efter ”bus eller godis”

Dela

Halloween är idag en högtid som många svenskar firar. Hela 1 av 3 svenskar svarar att de kommer att fira Halloween och något färre, 1 av 5, kommer att ha godis hemma till barn som frågar efter bus eller godis. Allhelgona, som i år firas av hälften av svenskarna, är fortfarande en större högtid än Halloween.

Halloween

I Sverige är Halloween först och främst en högtid för barn: 19% av svenskarna svarar att de kommer att ha godis hemma till barn som frågar efter bus eller godis. 12% kommer att göra Halloweenlyktor av pumpor och 11% kommer att pynta hemma eller i trädgården. Endast 7% kommer att gå på en Halloweenfest.

Svenskarna är splittrade när det kommer till Halloween-pynt i butiker och nöjesparker

Frågan om det är lämpligt med Halloween-dekorationer på offentliga platser har diskuterats i Sverige. Detta syns också i YouGovs undersökning där 34% är negativt inställda till detta. Något färre 26% är positivt inställda och 37% har ingen stark åsikt. På frågan om varför de är negativt inställda är det vanligaste svaret att det är smaklöst (38%).

Allhelgonahelgen är fortfarande större än Halloween 

Allhelgonahelgen är fortfarande en större högtid än Halloween i Sverige. Hälften av svenskarna planerar att fira Allhelgona (56%). Var tredje går till kyrkogården eller till kyrkan för att tända ljus och sätta blommor på graven (36%). 18% tillbringar dagen med att minnas sina anhöriga som gått bort och 15% samlar familjen för att umgås.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 6 – 8 oktober 2017 har sammanlagt 2013 intervjuer genomförts med män och kvinnor i åldern 18+ via YouGov Sveriges internetpanel. Urvalet är representativt för kön, ålder och geografi.

För mer information:

Linn Öberg, Nordic Product Manager Omnibus
Linn.Oeberg@yougov.com  m: +46 709 73 41 54

Om YouGov: What the world thinks

YouGov erbjuder ett stort utbud av undersökningstjänster som ger breda och djupa insikter när det gäller konsumenters beteende: BrandIndex mäter kontinuerligt allmänhetens uppfattning om tusentals varumärken i olika branscher, inom Sverige och på internationell nivå. YouGov Omnibus är ett optimalt verktyg för att snabbt och kostnadseffektivt få information om människors åsikter, attityder och beteenden. 

Vid sidan av vårt produktutbud är vi också ständigt i framkant när det gäller kvalitativa och kvantitativa undersökningstjänster, vilka vi kan skräddarsy efter dina behov.

www.yougov.com

Bilder

Om

YouGov
YouGov
Holländargatan 17 B
111 60 Stockholm

08-410 058 10http://www.yougov.se

YouGov är ett internationellt data- och marknadsundersökningsföretag som erbjuder verktyg och analyser för att hjälpa er att fatta rätt beslut.

Följ YouGov

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från YouGov

2017: Ett bra eller dåligt år?15.1.2018 06:00Pressmeddelande

YouGovs EuroTrack-undersökning visar att européerna är optimistiska inför framtiden, även om de är splittrade i sin bedömning av 2017. Danskarna är klart mest positiva i sin bedömning av 2017, medan svenskarna följer strax efter. Det visar YouGovs EuroTrack-undersökning, där ett antal länder i Europa har gjort en bedömning om 2017 har varit ett bra eller dåligt år för dem personligen. 60 % av danskarna anser att 2017 har varit ett bra år för dem personligen. I motsatt ände av bedömningsskalan finns Frankrike. Här anser endast 27 % att 2017 har varit ett bra år för dem personligen. 52 % av svenskarna anser att 2017 har varit ett bra år för dem personligen, medan 22 % anser att det varit ett dåligt år. Hur bra var 2017 för Europa? På frågan om hur 2017 var för deras land varierar svaren stort mellan länderna. 2017 har för britternas del präglats av Brexit-förhandlingar, ekonomisk osäkerhet samt flera terrordåd och här anser hälften av befolkningen (51 %) att 2017 har varit dåligt för der

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum