Resia AB

1 % av svenskarna är villiga att ge upp sitt resande

Dela

I Resias årliga Resiabarometer som görs tillsammans med Kantar SIFO ställdes frågan vad svenskarna främst är villiga att göra för att minska sin klimatpåverkan. Högst upp på listan med hela 41 % hamnade att återvinna i större utsträckning. Att sluta resa var det endast 1 % av svenskarna som svarade, 59 % menar dock att de är beredda att ändra sina resvanor.

- Att vi behöver ändra sättet vi reser på och göra fler medvetna val när vi reser är något svenskarna är eniga om. För oss på Resia är det en självklarhet att vara med och hjälpa till att guida våra kunder till val som känns bra i såväl magen som i hjärtat. Det kan handla om att hitta ett alternativt transportsätt, att flyga en mer hållbar rutt till destinationen eller att välja ett hotell som sparar på vatten genom att endast städa rummen om kunden efterfrågar det. Dessutom uppmanar vi gärna våra kunder att göra skillnad även på plats genom att till exempel ta en dag och plocka skräp på en strand i närheten, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

Svenskarna villiga att återvinna i större utsträckning

Undersökningsresultatet från Kantar SIFO visar att det svenskarna främst är villiga att göra för att minska sin klimatpåverkan är att återvinna i större utsträckning.  Att äta mindre kött och att köpa mer närproducerat ligger också högt upp på listan. Längst ner på listan ligger alternativet att ge upp sitt resande helt, endast 1 % av svenskarna är villiga att sluta resa.  81 % av svenskarna menar dock att vi inte kan fortsätta resa som vi gjort tidigare.

 

Fler kvinnor än män är beredda att ändra sina resvanor

62 % av Sveriges kvinnor är beredda att ändra sina resvanor för att minska sin klimatpåverkan. Bland männen är samma siffra 55 %. Ser man till de som svarat att de inte är villiga att ändra sina resvanor alls är siffran nästan dubbelt så hög hos männen som hos kvinnorna. Åldersmässigt är siffran högre hos de i den yngre gruppen. Minst villig att göra förändringar är man i den äldsta gruppen (56-79 år).

 

Skillnader mellan kvinnor och män

Fler kvinnor än män är villiga att i ett första steg återvinna i större utsträckning. I frågan om att köpa mer närproducerat är det ungefär lika mellan könen. Det är dock betydligt fler kvinnor än män som kan tänka sig att dra ner på sin köttkonsumtion.

Unga svenskar är villiga att ge upp köttet men väljer att inte köpa närproducerat

Delar man in svaren i olika åldersgrupper så ser topplistan relativt lika ut mellan de olika grupperna, med undantag för att köpa närproducerat och att äta kött i mindre utsträckning.  Svenska millennials (15 – 34 år) är betydligt mer villiga att minska sitt köttätande till förmån för klimatet jämfört med de äldre generationerna. Däremot är det färre unga som är villiga att köpa närproducerat än i övriga grupper. Generation X (35-55 år) är de som är mest positiva till detta. En förklaring kan självklart vara att detta är en kostnadsfråga.

 

 Den äldsta gruppen är minst villig att minska sin köttkonsumtion

Den äldre gruppen svenskar, de så kallade Babyboomers (56 -79 år), är de som är minst villiga att ge upp sitt köttätande. De har dock en betydligt högre siffra gällande återvinning.

5 % av svenskarna är inte villiga att göra någonting

Betydligt fler män än kvinnor menar att de inte är villiga att göra någonting för att minska sin klimatpåverkan. Geografiskt sett sticker smålänningarna ut där hela 10 % svarat att de inte är villiga att göra någonting. Jämför man storstäderna är siffran högst i Stockholm och lägst i Malmö. 

Det här är svenskarna främst villiga att göra för att minska sin klimatpåverkan

  1. Återvinna
  2. Köpa närproducerat
  3. Äta mindre kött och mer vegetariskt/veganskt
  4. Lämna bilen hemma och åka kollektivt
  5. Välja alternativa transportsätt när man reser
  6. Annat
  7. Jag är inte villig att göra någonting
  8. Handla kläder på second hand
  9. Sluta resa

-  Undersökningen gjordes tillsammans med Kantar SIFO i april 2019. Totalt genomfördes 1120 intervjuer på ett riksrepresentativt urval av kvinnor och män i åldern 15 till 79 år.

- Hela undersökningen går att läsa här: https://www.resia.se/resiabarometern-2019

För mer information, kontakta gärna:

Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Mer information om Resias hållbarhetsarbete: https://www.resia.se/hallbart-resande

Resias hållbarhetsvision
Vi vill tillsammans med leverantörer, partners och resenärer verka för ett hållbart resande och bidra till turismens positiva effekter. Genom att erbjuda kompetens och reselösningar som möjliggör ett hållbart resande vill vi underlätta för våra kunder att göra aktiva och medvetna val. Med ett värdebaserat förhållningssätt i allt vi gör vill vi skapa en hållbar grund för vårt agerande och vår affär.

Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg där vårt Servicecenter stöttar kundmötet med funktioner som marknad, teknisk utveckling, ekonomi, HR, IT och säljsupport. År 2016 omsatte vi 3,6 miljarder kronor.

Nyckelord

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Det är mig du kontaktar i första hand då jag är den som är presskommunikatör på Resia. Jag jobbar främst med våra semesterresor men svarar på alla frågor.

070-2884975lina.eklund@resia.se

Bilder

Länkar

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 400 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg. År 2017 omsatte vi 3,5 miljarder kronor. 

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

Hit reser svenskarna i sommar - heta nykomlingar på topplistan23.5.2019 06:30:00 CESTPressmeddelande

Sommaren närmar sig med stormsteg och det börjar bli dags att planera in sommarsemestern om man inte redan gjort det. De svenskar som redan bokat sina resor håller Grekland och Spanien som favoriter, men nygamla toppdestinationen Turkiet klättrar snabbt och ökar i sommar med +22 %. Med på listan över mest bokade länder syns förutom Turkiet två heta nykomlingar som ökat med hela + 28 % respektive + 43 %.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum