Resia AB

1 % av svenskarna är villiga att ge upp sitt resande

Dela

I Resias årliga Resiabarometer som görs tillsammans med Kantar SIFO ställdes frågan vad svenskarna främst är villiga att göra för att minska sin klimatpåverkan. Högst upp på listan med hela 41 % hamnade att återvinna i större utsträckning. Att sluta resa var det endast 1 % av svenskarna som svarade, 59 % menar dock att de är beredda att ändra sina resvanor.

- Att vi behöver ändra sättet vi reser på och göra fler medvetna val när vi reser är något svenskarna är eniga om. För oss på Resia är det en självklarhet att vara med och hjälpa till att guida våra kunder till val som känns bra i såväl magen som i hjärtat. Det kan handla om att hitta ett alternativt transportsätt, att flyga en mer hållbar rutt till destinationen eller att välja ett hotell som sparar på vatten genom att endast städa rummen om kunden efterfrågar det. Dessutom uppmanar vi gärna våra kunder att göra skillnad även på plats genom att till exempel ta en dag och plocka skräp på en strand i närheten, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

Svenskarna villiga att återvinna i större utsträckning

Undersökningsresultatet från Kantar SIFO visar att det svenskarna främst är villiga att göra för att minska sin klimatpåverkan är att återvinna i större utsträckning.  Att äta mindre kött och att köpa mer närproducerat ligger också högt upp på listan. Längst ner på listan ligger alternativet att ge upp sitt resande helt, endast 1 % av svenskarna är villiga att sluta resa.  81 % av svenskarna menar dock att vi inte kan fortsätta resa som vi gjort tidigare.

 

Fler kvinnor än män är beredda att ändra sina resvanor

62 % av Sveriges kvinnor är beredda att ändra sina resvanor för att minska sin klimatpåverkan. Bland männen är samma siffra 55 %. Ser man till de som svarat att de inte är villiga att ändra sina resvanor alls är siffran nästan dubbelt så hög hos männen som hos kvinnorna. Åldersmässigt är siffran högre hos de i den yngre gruppen. Minst villig att göra förändringar är man i den äldsta gruppen (56-79 år).

 

Skillnader mellan kvinnor och män

Fler kvinnor än män är villiga att i ett första steg återvinna i större utsträckning. I frågan om att köpa mer närproducerat är det ungefär lika mellan könen. Det är dock betydligt fler kvinnor än män som kan tänka sig att dra ner på sin köttkonsumtion.

Unga svenskar är villiga att ge upp köttet men väljer att inte köpa närproducerat

Delar man in svaren i olika åldersgrupper så ser topplistan relativt lika ut mellan de olika grupperna, med undantag för att köpa närproducerat och att äta kött i mindre utsträckning.  Svenska millennials (15 – 34 år) är betydligt mer villiga att minska sitt köttätande till förmån för klimatet jämfört med de äldre generationerna. Däremot är det färre unga som är villiga att köpa närproducerat än i övriga grupper. Generation X (35-55 år) är de som är mest positiva till detta. En förklaring kan självklart vara att detta är en kostnadsfråga.

 

 Den äldsta gruppen är minst villig att minska sin köttkonsumtion

Den äldre gruppen svenskar, de så kallade Babyboomers (56 -79 år), är de som är minst villiga att ge upp sitt köttätande. De har dock en betydligt högre siffra gällande återvinning.

5 % av svenskarna är inte villiga att göra någonting

Betydligt fler män än kvinnor menar att de inte är villiga att göra någonting för att minska sin klimatpåverkan. Geografiskt sett sticker smålänningarna ut där hela 10 % svarat att de inte är villiga att göra någonting. Jämför man storstäderna är siffran högst i Stockholm och lägst i Malmö. 

Det här är svenskarna främst villiga att göra för att minska sin klimatpåverkan

  1. Återvinna
  2. Köpa närproducerat
  3. Äta mindre kött och mer vegetariskt/veganskt
  4. Lämna bilen hemma och åka kollektivt
  5. Välja alternativa transportsätt när man reser
  6. Annat
  7. Jag är inte villig att göra någonting
  8. Handla kläder på second hand
  9. Sluta resa

-  Undersökningen gjordes tillsammans med Kantar SIFO i april 2019. Totalt genomfördes 1120 intervjuer på ett riksrepresentativt urval av kvinnor och män i åldern 15 till 79 år.

- Hela undersökningen går att läsa här: https://www.resia.se/resiabarometern-2019

För mer information, kontakta gärna:

Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Mer information om Resias hållbarhetsarbete: https://www.resia.se/hallbart-resande

Resias hållbarhetsvision
Vi vill tillsammans med leverantörer, partners och resenärer verka för ett hållbart resande och bidra till turismens positiva effekter. Genom att erbjuda kompetens och reselösningar som möjliggör ett hållbart resande vill vi underlätta för våra kunder att göra aktiva och medvetna val. Med ett värdebaserat förhållningssätt i allt vi gör vill vi skapa en hållbar grund för vårt agerande och vår affär.

Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg där vårt Servicecenter stöttar kundmötet med funktioner som marknad, teknisk utveckling, ekonomi, HR, IT och säljsupport. År 2016 omsatte vi 3,6 miljarder kronor.

Nyckelord

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Det är mig du kontaktar i första hand då jag är den som är presskommunikatör på Resia. Jag jobbar främst med våra semesterresor men svarar på alla frågor.

070-2884975lina.eklund@resia.se

Bilder

Länkar

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 400 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg. År 2017 omsatte vi 3,5 miljarder kronor. 

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

Bali, Albanien och Krakow lockar många svenskar15.7.2019 06:45:00 CESTPressmeddelande

Vi är mitt uppe i högsommaren och vädret bjuder på en härlig mix av sol, vind och regn. Svenskarnas sug efter resor är stort och några av resmålen som toppar listorna just nu är bland annat Bali, Krakow och Albanien. En trend som märks tydligt i sommar är att svenskarna bokar sista minuten-resor i högre utsträckning då många fortfarande inväntar en repris på förra årets hetta här hemma och inte vill boka upp sig för lång tid innan.

Hit reser svenskarna just nu– stora ökningar på topplistorna8.7.2019 06:45:00 CESTPressmeddelande

Vi är mitt uppe i sommaren och för många svenskar är det här semesterns allra första lediga dag. Då sommarvädret i år inte riktigt går att jämföra med sommaren 2018 bokas det en hel del resor just nu och det är flera spännande resmål som syns på topplistorna – såväl långväga som platser i Europa. För resor med avresa under vecka 28 syns ökningar till bland annat Krakow (+136 %), Denpasar (+104 %) och New York (+81 %).

Resia Travel Group erbjuder sommarens hetaste tåglinje27.6.2019 12:25:08 CESTPressmeddelande

Årets mest uppmärksammade transportsätt är definitivt tåget. Flygskammen ersattes med smygflygandet och har nu gått över i något som många kallar tågskryt. Skryt eller inte – tåg är ett fantastiskt transportmedel och för att matcha kundernas efterfrågan satsar nu Resia Travel Group på ett samarbete med North of England City Experience där man på ett enkelt och hållbart sätt kan upptäcka Englands norra delar.

Svenska damernas framgångar i VM lockar svenskar till Frankrike26.6.2019 06:30:00 CESTPressmeddelande

Svenska damlandslaget stod för en fantastisk prestation i måndags kväll och är nu klara för kvartsfinal mot Tyskland på lördag. Intresset för damlandslaget har exploderat och i media och sociala medier kan man se hur mer eller mindre kända svenskar visar sitt stöd. Det är inte bara hemifrån som man visar sitt stöd – flygbokningarna till Paris har ökat med hela + 42 % sedan matchen mot USA förra torsdagen.

Hälften av skåningarna har inget behov av att vara bortkopplade på semestern20.6.2019 10:32:27 CESTPressmeddelande

Många skåningar har en nära relation med sin mobil och ökad skärmtid kryper allt längre ner i åldrarna. Frågan är hur mycket tid skåningarna egentligen lägger på sina skärmar? Använder man sina telefoner, ipads och laptops mer eller mindre under semestern jämfört med i vardagen? I en SIFO-undersökning som gjorts på uppdrag av Resia överraskade skåningarnas svar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum