1 maj 2021: Vänsterpartiet i Skåne för framtidstron

Den första maj är det arbetarrörelsens internationella dag. Vänsterpartiet i Skåne firar i år under parollen Jobb, jämlikhet och framtidstro och vill att gemensamma krafter bygger en starkare välfärd efter pandemin!

- Det senaste året har vi sett en nedskuren välfärd bäras upp av omsorgs- och sjukvårdspersonalen. Corona har förändrat mycket, i hela samhället. När vi förbereder oss för en tid bortom pandemin står en sak klar: här ska inte bara applåderas, här ska förbättras, på riktigt! Att förbättra arbetsvillkoren inom vård och omsorg förbättrar inte bara samhällets beredskap och ger möjligheter för oss alla att få vård när vi behöver den, det är en satsning för rättvisa och en feministisk satsning för alla de kvinnor som jobbat övertid men varit ständigt underbetalade, säger  Umihana Rašović Kasumović,  ordförande för Vänsterpartiet i Skåne.

Årets firande blir, liksom 2020, till största delen i digital form. De demonstrationståg som vanligen paraderar genom städerna får vänta ytterligare ett år för att samlas. Men den förändringskraft som brukar kännas i tågen, kring talen, musiken och de sociala mötena, den finns ändå. Inte minst efter snart ett och ett halvt år med pandemi.

- I Skåne har arbetslösheten slagit hårt och ojämnt. Allra mest drabbade blir de unga, de nyanlända, de med funktionshinder som medför nedsatt arbetsförmåga och alla som redan innan stod en bit bort från arbetsmarknaden. På ställen där stora arbetsgivare dragit ner på verksamhet eller stängt ner märks det jättetydligt, för många. Men hela samhället behöver ställa om, och i det finns det också jobb. Med en hållbar omställning och en stärkt välfärd behövs kollegor överallt. Vi löser inte arbetslösheten med ytterligare entreprenörskurser. Vd:ar har fått plocka ut vinster ur krisstöd medan de som drabbats hårdast av pandemin många gånger varit de som fått minst hjälp. Medan flygbolagsjättar räddas av statliga pengar finns det inte längre sommarjobb för ungdomar. Vi behöver en omställning i ekonomisk politik, till en som tar ojämlikhet och klimathot på allvar. Första maj 2021 handlar om framtiden, kanske mer än någonsin. Vi är samhället, och vi kan förändra det, tillsammans! avslutar Umihana.

För att se alla 1 majaktiviteter, klicka här!

V: Vi ska inte behöva trängas i kollektivtrafiken!10.5.2021 05:30:00 CEST | Pressmeddelande

Larmen om trängsel i kollektivtrafiken har inte mattats av. Nu när skolor och arbetsplatser så smått börjar öppna upp för minskad distansundervisning riskerar problemet att förvärras ytterligare. Det är många som inte har andra sätt att ta sig runt på, och personalen har rätt till en trygg arbetsmiljö. Skånetrafiken måste se över sätt att minska trängseln ombord, menar Vänsterpartiet.

V: Samverkan kring barn och unga - de som gör jobbet måste få förutsättningarna de behöver6.5.2021 15:13:29 CEST | Pressmeddelande

Under dagens möte med Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Skåne lämnade nämnden ett yttrande angående Region Skånes revisorers granskning av samverkan kring barn och unga med behov av samordnade insatser. Vänsterpartiet vill understryka att samverkan inte är bara en central åtgärd, utan bygger på att kunskap om förutsättningarna ges till alla de som jobbar med barnen.

V tar initiativ för ökat arbetsgivaransvar för våldsutsatta29.4.2021 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Förekomst av våld är alltför vanligt. På tre veckor har fem kvinnor i Sverige mördats av män. För att förebygga att män överhuvudtaget tar till våld krävs ett långsiktigt normförändrande arbete, men det behövs också direkta åtgärder här och nu för att upptäcka och erbjuda skydd till våldsutsatta. Inga fler ska behöva dö innan samhället agerar, menar Vänsterpartiet, som nu tar initiativ till förstärkta insatser för att öka möjligheterna för våldsutsatta att få hjälp.

V eniga med granskning: samverkan för barn och unga måste förbättras21.4.2021 11:15:00 CEST | Pressmeddelande

På dagens möte med Primärvårdsnämnden i Region Skåne lyfts en granskning av samverkansarbetet kring barn och unga med behov av samordnade insatser mellan region och kommun. Behovet av samverkan kan finnas för barn med social problematik, psykisk ohälsa, kroniska sjukdomar, funktionsnedsättning eller en kombination av dessa. Granskningen pekar på en ojämlikhet i hur väl arbetet fungerar mellan olika kommuner och ett antal områden som behöver förbättras. Vänsterpartiet vill understryka vikten av att få till ett välfungerande arbete för barn och unga som många gånger riskerar att falla mellan stolarna.