1 maj 2021: Vänsterpartiet i Skåne för framtidstron

Den första maj är det arbetarrörelsens internationella dag. Vänsterpartiet i Skåne firar i år under parollen Jobb, jämlikhet och framtidstro och vill att gemensamma krafter bygger en starkare välfärd efter pandemin!

- Det senaste året har vi sett en nedskuren välfärd bäras upp av omsorgs- och sjukvårdspersonalen. Corona har förändrat mycket, i hela samhället. När vi förbereder oss för en tid bortom pandemin står en sak klar: här ska inte bara applåderas, här ska förbättras, på riktigt! Att förbättra arbetsvillkoren inom vård och omsorg förbättrar inte bara samhällets beredskap och ger möjligheter för oss alla att få vård när vi behöver den, det är en satsning för rättvisa och en feministisk satsning för alla de kvinnor som jobbat övertid men varit ständigt underbetalade, säger  Umihana Rašović Kasumović,  ordförande för Vänsterpartiet i Skåne.

Årets firande blir, liksom 2020, till största delen i digital form. De demonstrationståg som vanligen paraderar genom städerna får vänta ytterligare ett år för att samlas. Men den förändringskraft som brukar kännas i tågen, kring talen, musiken och de sociala mötena, den finns ändå. Inte minst efter snart ett och ett halvt år med pandemi.

- I Skåne har arbetslösheten slagit hårt och ojämnt. Allra mest drabbade blir de unga, de nyanlända, de med funktionshinder som medför nedsatt arbetsförmåga och alla som redan innan stod en bit bort från arbetsmarknaden. På ställen där stora arbetsgivare dragit ner på verksamhet eller stängt ner märks det jättetydligt, för många. Men hela samhället behöver ställa om, och i det finns det också jobb. Med en hållbar omställning och en stärkt välfärd behövs kollegor överallt. Vi löser inte arbetslösheten med ytterligare entreprenörskurser. Vd:ar har fått plocka ut vinster ur krisstöd medan de som drabbats hårdast av pandemin många gånger varit de som fått minst hjälp. Medan flygbolagsjättar räddas av statliga pengar finns det inte längre sommarjobb för ungdomar. Vi behöver en omställning i ekonomisk politik, till en som tar ojämlikhet och klimathot på allvar. Första maj 2021 handlar om framtiden, kanske mer än någonsin. Vi är samhället, och vi kan förändra det, tillsammans! avslutar Umihana.

För att se alla 1 majaktiviteter, klicka här!

Vänsterpartiet Skåne: Positivt med press på regeringen - vi kan inte acceptera marknadshyror!15.6.2021 13:16:13 CEST | Pressmeddelande

Under morgonens presskonferens presenterade Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar partiets krav: Gör inga ändringar av hyreslagstiftningen eller börja förhandla med hyresgästernas representanter. Om regeringen inte ger ett positivt besked inom 48 timmar saknar Vänsterpartiet förtroende för statsminister Stefan Löfven. Bra tycker Vänsterpartiet i Skåne som ställer sig bakom kravet: Stoppa marknadshyrorna nu!

Regionstyrelsen: V tar initiativ till plan för återhämtning och bättre arbetsmiljö3.6.2021 15:26:11 CEST | Pressmeddelande

På dagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne tog Vänsterpartiet initiativ till en regional strategi för återhämtning och stärkt arbetsmiljö för regionens medarbetare nu och framöver. Problemen är inte nya, menar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet, och vi behöver lösa dem omgående samtidigt som vi ser till att förändringarna blir långsiktigt hållbara och bestående:

Vänsterpartiet Skåne krokar arm med sex andra regioner för avvecklingen av Bromma Flygplats2.6.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Under morgondagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne läggs ett förslag på att ställa sig emot stängningen av Bromma flygplats. Samtidigt står hela samhället inför ett globalt klimathot. Att ställa om mot klimatsmarta resealternativ är ett ansvar som måste tas, och det skyndsamt. Avvecklingen av Bromma flygplats är ett steg i rätt riktning, menar samlade Vänsterpartister.