1 maj 2021: Vänsterpartiet i Skåne för framtidstron

Den första maj är det arbetarrörelsens internationella dag. Vänsterpartiet i Skåne firar i år under parollen Jobb, jämlikhet och framtidstro och vill att gemensamma krafter bygger en starkare välfärd efter pandemin!

- Det senaste året har vi sett en nedskuren välfärd bäras upp av omsorgs- och sjukvårdspersonalen. Corona har förändrat mycket, i hela samhället. När vi förbereder oss för en tid bortom pandemin står en sak klar: här ska inte bara applåderas, här ska förbättras, på riktigt! Att förbättra arbetsvillkoren inom vård och omsorg förbättrar inte bara samhällets beredskap och ger möjligheter för oss alla att få vård när vi behöver den, det är en satsning för rättvisa och en feministisk satsning för alla de kvinnor som jobbat övertid men varit ständigt underbetalade, säger  Umihana Rašović Kasumović,  ordförande för Vänsterpartiet i Skåne.

Årets firande blir, liksom 2020, till största delen i digital form. De demonstrationståg som vanligen paraderar genom städerna får vänta ytterligare ett år för att samlas. Men den förändringskraft som brukar kännas i tågen, kring talen, musiken och de sociala mötena, den finns ändå. Inte minst efter snart ett och ett halvt år med pandemi.

- I Skåne har arbetslösheten slagit hårt och ojämnt. Allra mest drabbade blir de unga, de nyanlända, de med funktionshinder som medför nedsatt arbetsförmåga och alla som redan innan stod en bit bort från arbetsmarknaden. På ställen där stora arbetsgivare dragit ner på verksamhet eller stängt ner märks det jättetydligt, för många. Men hela samhället behöver ställa om, och i det finns det också jobb. Med en hållbar omställning och en stärkt välfärd behövs kollegor överallt. Vi löser inte arbetslösheten med ytterligare entreprenörskurser. Vd:ar har fått plocka ut vinster ur krisstöd medan de som drabbats hårdast av pandemin många gånger varit de som fått minst hjälp. Medan flygbolagsjättar räddas av statliga pengar finns det inte längre sommarjobb för ungdomar. Vi behöver en omställning i ekonomisk politik, till en som tar ojämlikhet och klimathot på allvar. Första maj 2021 handlar om framtiden, kanske mer än någonsin. Vi är samhället, och vi kan förändra det, tillsammans! avslutar Umihana.

För att se alla 1 majaktiviteter, klicka här!

V:s budgetmotion för 2022: Jämlikt Skåne - för en välfärd att lita på21.10.2021 10:06:42 CEST | Pressmeddelande

Under dagens möte med regionstyrelsen presenterar Vänsterpartiet i Region Skåne sitt förslag till budgetmotion inför 2022. Förslaget präglas av satsningar på jämlikhet genom förstärkningar av det gemensamma: ökade resurser till sjukvården för säkerställd vård och förbättrad arbetssituation för personalen, en välutbyggd och tillgänglig kollektivtrafik för hela Skåne, en kultursatsning för ökad långsiktig finansiering och ett tydligt fokus på klimatomställning. Dessutom ingår en regional satsning för skrotad karensdag för regionens drygt 36 000 anställda.

V ställer styret till svars om arbetsmiljön inom den skånska vården28.9.2021 15:22:28 CEST | Pressmeddelande

Under dagens möte med regionfullmäktige ställde Agneta Lenander, sjuksköterska och representant för Vänsterpartiet, styret till svars för situationen inom vården. ”Det kokar i leden och det uttrycks åsikter om en arbetsgivare som tar sin personal för givet, som inte håller det som lovats, en arbetsgivare som kallt räknar med att det är den vårdanställdes samvete som löser vakanser i schemat, även i höst”, säger hon.