1 miljon kronor delas ut i stipendier på Riksidrottsmuseum 15 februari

Sex idrottsföreningar tar på lördag den 15 februari emot Tore A Jonassons stiftelses stipendium à 100 000 kronor på Riksidrottsmuseum i Stockholm. Föreningarna är från Blekinge, Gotland, Jämtland, Stockholm, Västerbotten och Värmland och representerar olika idrotter. Vid samma tillfälle delas också två konststipendier om 200 000 kr ut. De går till konstnärerna Karin Wikström och Christian Simonsson.

När: Lördag 15 februari
Tid: 14.00
Plats: Riksidrottsmuseum, Djurgårdsbrunnsvägen 26, Stockholm.

Idrottsföreningarna är utvalda för deras arbete med att vara en attraktiv förening, öka medlemmarnas inflytande och vara en social mötesplats med stark förankring i samhället. De idrottsföreningar som tilldelas 2020 års stipendium är:

• Badmintonklubben Carlskrona, Blekinge
  • Levide IF, Gotland
  • Krokoms Motorklubb, Jämtland
  • Kungsholmens Basketklubb, Stockholm
  • Skellefteå Skateboardförening, Västerbotten
  • Jössefors IK, Värmland

Media är välkomna att delta.

Riksidrottens Vänner har varit samarbetspartner i arbetet med att utse idrottsstipendiaterna. En konstnämnd utser konststipendiaterna.

Riksidrottsmuseet och Riksidrottsförbundet samarbetar med Tore A Jonassons stiftelse. Stiftelsen är grundad av Tore A Jonasson (1916–2015) som hade två stora intressen: idrott och konst. Den förvaltas av Handelsbanken och har förutom utdelningen av stipendier som syfte att presentera tillfälliga utställningar med samtidskonst i Riksidrottsmuseets Konsthall 16, att visa ett urval verk ur hans samling samt att årligen förvärva idrottsrelaterad konst. De första stipendierna delades ut 2019.

Pernilla Klingofström
Museichef Riksidrottsmuseet
pernilla.klingofstrom@rfsisu.se

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

RF-SISU Östergötland och Länsstyrelsen lyfter barnrättsperspektivet11.9.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

Idrott för barn och unga ska bedrivas utifrån ett barnrättsperspektiv, med rörelseglädje som högsta prioritet. Vi har alla ett gemensamt ansvar för att barn och unga ska kunna idrotta på sina villkor och utifrån sina förutsättningar. Det är ett viktigt led i att uppfylla FN:s barnkonvention som är lag i Sverige sedan januari 2020. RF-SISU Östergötland och Länsstyrelsen Östergötland kommer den 21/9 att arrangera en Idrottsdag där vi fokuserar på idrott ur barnens perspektiv. Vi vill lyfta goda exempel på hur idrotten kan utvecklas och främjas genom att vi aktivt tar tillvara barnens perspektiv.