1 miljon namnunderskrifter mot djurtransporter överlämnade till EU-kommissionen

Idag deltog Djurens Rätt i en överlämning av mer än 1 miljon namnunderskrifter mot Europas långa och plågsamma djurtransporter. Av de insamlade namnen, som lämnades över till EU-kommissionär Vytenis Andriukaitis, kommer drygt 140 000 från Sverige.
Djurens Rätts förbundsordförande Camilla Björkbom på plats i Bryssel. Foto: François de Ribaucourt

Kampanjen #StopTheTrucks lanserades i april 2016 med målet att stoppa lidandet på Europas djurtransporter. Kampanjen har drivits av Djurens Rätt och 21 andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer runt om i Europa, samordnat av koalitionen Eurogroup for Animals.

På drygt ett år samlade kampanjen in mer än en miljon namnunderskrifter och idag lämnades namnunderskrifterna över till Vytenis Andriukaitis, EU-kommissionär med ansvar för hälsa och livsmedelssäkerhet som nu lovat att en särskild grupp ska skapas inom EU:s plattform för djurskydd som specifikt ska arbeta med djurtransporter.

– Kampanjen #StopTheTrucks har kunnat visa vilka vedervärdiga former som levande djur transporteras under. EU kan inte ignorera att mer än 1 miljon invånare kräver ett slut för det onödiga lidande som djur utsätts för i samband med djurtransporterna. I dagsläget kompromissar EU:s lagstiftning med djurens välfärd, nu är det dags för kommissionen att ta krafttag och stoppa denna omänskliga behandling av djur, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Hela 94 procent EU-medborgarna anser att djurskydd för lantbruksdjur är viktigt (Eurobarometern 2016), samtidigt transporteras mer än en 1 miljard fjäderfän och 37 miljoner nötkreatur, grisar, får, getter och hästar levande inom EU eller till ett tredje land, varje år. Trots brett allmänt stöd och nya vetenskapliga studier har EU under flera år stått fast vid åsikten att en revision av EU:s lagstiftning för djurtransporter inte är nödvändig.

– Dagens erkännande från EU-kommissionen att djurplågeriet på Europas djurtransporter måste upphöra är ett ljus i tunneln. Situationen blir mer och mer kritisk eftersom det är fler och fler djur som transporters varje år. Vi välkomnar EU-kommissionens initiativ och nu måste vi tillsammans för förändring, sa Reineke Hameleers, ordförande för koalitionen Eurogroup for Animals i samband med överlämningen.

Överlämning av 1 miljon namn i kampanjen #StopTheTrucks Foto: François de Ribaucourt

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.