10 år senare är drygt 2000 elever yrkesutbildade

Det började i ett kök i Sköndal, Stockholm vintern 2005 - där bestämdes att nu kör vi - en skola med bra yrkesutbildningar. I november samma år meddelade skolverket att vi nu hade tillstånd att starta skolan.

Annelee Bergstrand VD & huvudman Yrkesplugget

Valet att starta en skola med yrkesutbildningar var enkelt. Vi ville då som nu ge ungdommar en bra grund att stå på när de som unga vuxna skall ut i vuxenlivet.

Valet av en yrkesutbildning ska ge dem möjligheter, bli anställningsbara och känna stolthet över sig själv och det val man gjort.

Vi är dessutom övertygade om att man kan bli en god yrkesman eller yrkeskvinna även om man inte har alla betyg med sig från grundskolan. Därför har det också varit viktigt att vi även tar emot dessa elever.

Detsamma gäller valet att starta vuxenutbildning som finns för dem som inte har läst färdigt gymnasiet, hamnat i arbetslöshet eller vill byta yrkesbana. Vuxna ger vuxna en andra chans att få en yrkesutbildning.

Tisdag 22 november jubileum och öppet hus

Nu firar Yrkesplugget 10 år på våra två skolor, Bromma och Uppsala. Vi bjuder in såväl gamla som blivande elever, föräldrar, tidigare lärare, media och andra vi mött under åren.

Samtidigt har vi öppet hus för alla som är intresserade av vår verksamhet, unga som gamla. Lärare, utbildningsledare och elever berättar om verksamheten.

Ni möter även företag som berättar hur praktikenplatser fungerar samt om framtidsutsikterna i respektive branch.

I Bromma möter du bl.a:  VW - Din Bil AB, Merceders, VOLVO - Bilia, BMW - Bavaria, Hägerstens Åkeri AB, Yamaha MC, Kawasaki MC, JE Mark (Bygg). Kim Nilsson, fd elev på Yrkesplugget kommer och visar upp sin hoj och berättar om tävlingar och utmaningar inom Speedway, Tre studenter från KTH Formula student kommer med två el-bilar som de själva byggt och som de skall tävla med i Europa, Företaget ORIO från Nyköping som visar upp det senaste inom VR-utrustning inom personbilsteknik.
I Uppsala möter du bl.a. STar Stiftelse som jobbar med kvalitetssäkring av byggutbildning • UF Ung Företagsamhet • TYa Testa att köra lastbil i TYAs simulatorer • WiST Volvolastbilar och tungmekaniker • BMW nordic och Victor Bouveng (racerförare) pratar om samarbetet med BMW och Tyska Touring Car championship DTM • novation/Bavaria Ställer ut bilar och pratar om samarbetet med Yrkesplugget • Bi Byggnadsindustrin har representant på plats för att prata om byggsektorn och de möjligheter som finns i Uppsala regionen

Varmt välkommen!

Aneelee Bergstran - VD & huvudman mail: annelee@yrkesplugget.se

Dejan Matic - Rektor Bromma mail: dejan@yrkesplugget.se

Björna Wallqvist - Rektor Uppsala mail: bjorn@yrkesplugget.se

Walk the talk - Yrkesutbildningens År 2016

Annelee Bergstrand VD & huvudman Yrkesplugget
Kim Nilsson, fd elev på Yrkesplugget, numera Speedway proffs

Yrkesplugget utbildar gymnasie- och vuxelever i yrkesinriktade program som Bygg & Anläggning samt Fordon sedan 2006.

Verksamheten bedrivs i Bromma/Stockholm samt Uppsala. Målsättningen är att skapa anställningsbara elever med en bra yrkesutbildning som samtidigt gör eleverna stolta över sina yrkesval.

Vår målsättning är också att de som jobbar på Yrkesplugget skall känna stolthet i sina yrkesval där de utbildar, hjälper och stöttar elever att utvecklas.

Yrkesplugget Bromma - Johannesfredsvägen 9-11, Tvärbanans station Johannesfred.

Yrkesplugget Uppsala - Kungsgatan 66.

Samarbetet mellan skola och näringsliv, pusselbiten för att öka elevunderlag samt att skapa anställningsbara elever på gymnasiet.26.10.2017 12:53Pressmeddelande

I fjol inledde Yrkesplugget ett projekt med Bavaria Stockholm och Bilia personbilar som i år även omfattar samarbete med Din Bil Sverige. Förutom att elever har sin praktik på företagen har samarbetet utvecklats till att gälla också marknadsföring i syfte att öka intresset för utbildningen och att öka elevunderlaget, detta under varumärket "Meckr".

Förebilder är en viktig väg att få unga att välja en yrkesutbildning, samarbete mellan skola och näringsliv en annan viktig pusselbit.3.4.2017 07:30Pressmeddelande