10 miljoner anmälningar av övergreppsmaterial på barn i Project Arachnid

Project Arachnid är en plattform och webcrawler utvecklad av Canadian Center for Child Protection som kan hitta bilder och filmer på nätet där barn utsätts för sexuella övergrepp i syfte att ta bort dem. Sedan starten 2016 har nu över 10 miljoner anmälningar gjorts med hjälp av Arachnid och i de flesta fall har det resulterat i att övergreppsmaterialet har tagits ned från nätet.

ECPAT Sverige ingår sedan 2018 i det kanadensiska projektet Arachnid.

ECPAT Sverige är en av 12 organisationer i världen som arbetar i Project Arachnid och analyserar övergreppsmaterial. 2020 bedömde utredare på ECPAT ca 600 000 bilder i Arachnid – bedömningar som sedan finns kvar i databasen. Det innebär att bilderna fortsätter att tas ned om de skulle laddas upp igen. Samtidigt som Arachnids effektivitet är bra nyheter för arbetet med att ta bort övergreppsmaterial från nätet så visar det också hur omfattande problemet är.

-Vetskapen om att bilderna sprids på nätet innebär ett stort lidande för brottsoffren, och mängden bilder och filmer som skildrar sexuella övergrepp på barn på nätet kräver därför proaktiva metoder och mer effektiva samarbeten för att ta ned materialet. Men det finns ingen enkel ensam lösning, plattformars ansvar på internet behöver också regleras tydligare, med skyldigheter att upptäcka, rapportera och ta ned övergreppsmaterial, säger Thomas Andersson, utredare på ECPAT.

Hur fungerar nedtagningen av bilder?

När en bild eller film klassificerats som övergreppsmaterial i Project Arachnid informeras den som är ansvarig för tjänsten där materialet är uppladdat. I de flesta fall tas då bilden eller filmen bort direkt.

ECPAT Hotline tar emot tips

Utöver arbete med Project Arachnid har ECPAT även en hotline som är en webbaserad anmälningssida. Syftet med den är att förse polisen med relevanta tips på sexualbrott mot barn i Sverige, så att de barn som utsätts kan hittas och få hjälp, samt att ta ned bilder och filmer som visar sexuella övergrepp eller på andra sätt kränker barn på nätet.

Andra tips, som övergreppsmaterial på en server i ett annat land, hanteras via INHOPE en paraplyorganisation för hotlines runt om i världen. INHOPE ser till att tipset hamnar hos rätt person i rätt land, men också att det kommer till Interpol.

Fakta om Project Arachnid:

• Webcrawlern upptäcker över 100 000 unika bilder varje månad med misstänkta övergrepp på barn. För att de ska kunna leda till en nedtagning ska de först granskas av två olika analytiker.
  • Det finns just nu ca 42 miljoner bilder som flaggats som misstänkt övergreppsmaterial i Arachnid och väntar på att bli granskade. Hittills har 132 miljarder bilder analyserats av systemet.
  • 85% av nedtagningarna rör bilder och filmer där barnet ännu inte har identifierats av polisen.

Läs mer här:

Misstänker du att ett barn blir utsatt på något sätt? Ser du en sexuell bild eller film på någon som ser ut att vara under 18? Anmäl alltid till polisen eller ECPAT Hotline. Du kan vara anonym.

ECPAT presstelefon: 072-389 56 24

ECPAT Sverige ingår sedan 2018 i det kanadensiska projektet Arachnid.

ECPAT Sverige är en barnrättsorganisation som arbetar mot sexuell exploatering av barn. Det gör vi på flera sätt. Vi sprider kunskap om brottsligheten och förebygger så att barn och unga inte utsätts. Vi arbetar med opinionsbildning och påverkansarbete mot makthavare och vi samarbetar med myndigheter, företag och andra organisationer. Vi driver även ECPAT Hotline, en webbaserad anmälningssida, samt Ditt ECPAT, där barn och unga kan få hjälp, stöd och kunskap om bilder, sexuella kränkningar, hot och övergrepp på nätet eller IRL.

Rapport: Barn utsätts för sexualbrott i tidig ålder.15.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag släpper barnrättsorganisationen ECPAT rapporten “Allt som inte är ett ja är ett nej” som handlar om barns utsatthet för sexualbrott. Rapporten bygger på en unik, svensk undersökning där närmare 13 000 barn mellan 10-17 år har deltagit och berättat om sina erfarenheter av brottsutsatthet och vilka strategier de har för att skydda sig. Utsattheten för brott börjar tidigt. Många barn har utsatts för oönskade nakenbilder, hot och erbjudanden om att sälja bilder innan de nått tonåren.

ECPAT hjälper unga ta ner nakenbilder från nätet23.11.2020 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag lanserar barnrättsorganisationen ECPAT en helt ny tjänst där den som är under 18 år kan få hjälp med nedtagning av nakenbilder som spridits på nätet: Ditt ECPAT. Här kan barn och unga också få stöd och kunskap om bilder, sexuella kränkningar, hot och övergrepp samt ta del av andras berättelser. Liknande projekt har gjorts internationellt, men genomförs nu för första gången i Sverige.