UMO.se

100 000 svar på ungas frågor om sex och hälsa

UMO.se har under tio år besvarat över 100 000 frågor från unga mellan 13 och 25 år om sex, hälsa och relationer. Behovet av att ha en dialog med unga om sex är lika stort idag som någonsin tidigare.

UMO firar i november tioårsjubileum, och har kommit att bli en naturlig arena för unga att ställa sina nyfikna, allvarliga och livsviktiga frågor. Varje år får UMO.se uppemot sju miljoner besök och besvarar 10 000 anonyma frågor.

För att fira såväl ungas engagemang som UMO:s tio år anordnas på måndag 19 november en livesändning av UMO-podden kl14.30. På måndag kommer också Fråga UMO att ta emot extra många frågor och ha öppet extra länge i samband med firandet!

Kommentar från användare av UMO.se: - Det jag anser är mest positivt med UMO är att man som anonym kan fråga i stort sätt vad som helst, att man inte behöver känna sig orolig över att någon kommer få reda på sitt "problem". Ni ger utförliga svar som är lätta att förstå, vilket samtidigt ger ett väldigt lugnande då det alltid är positiva svar.

De mest besökta sidorna på UMO.se handlar om kroppen, sex första gången, könssjukdomar, p-piller och mens. Några av de mest läst frågorna på UMO.se:

• Jag har fått vita prickar på penis, vad kan det vara?
  • Går det att bli gravid under mensen?
  • Varför gjorde det så ont när vi hade samlag för första gången?
  • Kan man bli gravid av försatsen?
  • Varför får jag så mycket smegma?

- UMO.se är en trygg plats för unga, skapad utifrån ungas egna funderingar med ett innehåll som är säkrat av professionen. Sedan starten 2008 har hundratusentals unga fått ett respektfullt bemötande på sina frågor, säger Anna Eklund, redaktionschef, UMO.se.

UMO utökades 2017 med en systersajt - youmo.se – med artiklar, bildspel och filmer på arabiska, dari, somaliska och tigrinska, samt engelska och lätt svenska. Youmo.se kom till efter många unga nyanlända kom till Sverige efter 2015. Syftet var att tillgodose deras behov av kunskap om sex, hälsa, relationer, jämställdhet samt rättigheter och skyldigheter. Sedan starten har youmo.se haft över 1,5 miljoner besök. Läs mer på www.youmo.se

Utdrag från brev från användare om youmo.se

- Det finns många ämnen som är svårt för att prata om till exempel sex om man kommer ifrån vissa länder som jag kommer från. Det är förbjudet eller skämmigt att prata om det och det där i hemlandet. Youmo har hjälp mig för att veta denna viktiga information och de skyldigheter och rättigheter man har. Youmo har spelat stor roll för många ungdomar inkluderar mig och har varit stor källa att få fram de informationen som tidigare har varit jobbiga eller omöjliga att veta eller pratar om. Bara att man kommer ifrån ett land där man har dåliga erfarenheter betyder inte att det ska alltid va så.

UMO.se
Hornsgatan 20

UMO.se är en webbplats om sex, hälsa och relationer för unga mellan 13 och 25 år. UMO.se är det självklara valet när unga söker information och dialog om kroppen, sex, relationer, psykisk hälsa, alkohol och droger, självkänsla och mycket annat. Det är de ungas perspektiv som står i fokus, ungas möjlighet att med kunskap skapa ett större handlingsutrymme för att fatta bra beslut om saker som rör det som känns viktigt i livet och som påverkar den egna hälsan.

UMO.se är en trygg plats där innehållet är faktagranskat och kvalitetssäkrat i flera led. Verksamheten drivs utan kommersiella intressen och därför finns ingen reklam eller sponsring på webbplatsen.

UMO.se drivs av Inera AB på uppdrag av alla Sveriges regioner.

Följ UMO.se

Senaste pressmeddelandena från UMO.se

Sexnoveller är UMO:s julklapp till unga!15.12.2020 09:36:30 CET | Pressmeddelande

Torsdag 17 december klockan 10 blir det paketöppning i sociala medier när UMO presenterar elva nya sexnoveller. Novellerna har kommit in genom en tävling där unga själva har skrivit och skickat in sina bidrag. Åtta av novellerna är också inspelade och går att lyssna på som podd. Sexnoveller är bland det mest lästa och lyssnade på UMO.se. Kanske blir de ännu populärare nu när vi ska hålla fysisk distans till andra.