Specsavers Sweden ABSpecsavers Sweden AB

100 000 svenskar omedvetet drabbade av lömsk ögonsjukdom

100 000 svenskar vet inte om att de bär på den lömska folksjukdomen glaukom (grön starr). På söndag inleds Världsglaukomveckan och det viktigaste budskapet är att kolla ögonen i tid. Något som författaren Denise Rudberg, Specsavers ögonhälsoambassadör är i högsta grad medveten om: – Min mormor drabbades och jag märkte hur det påverkade hennes livskvalitet, jag går och kontrollerar mina ögon regelbundet, säger hon.

Glaukom är en ögonsjukdom som drabbar synnerven och påverkar synfältet, och kan leda till blindhet. Världsglaukomveckan, World Glaucoma Week som infaller i år 10-16 mars riktar fokus på sjukdomen, och i Sverige är Svenska Glaukomförbundet organiserade på många håll i landet för ett omfattande informationsarbete:

– Vår stora uppgift är att berätta om denna utbredda, luriga och lömska folksjukdom. Det som gäller är en tidig diagnos, att man upptäcker sjukdomen i ett tidigt skede, då kan man sänka trycket i ögonen och bromsa sjukdomsutvecklingen, säger Anna Wikberg, vice ordförande Svenska Glaukomförbundet.

Cirka 100 000 svenskar har idag diagnosticerad glaukom, men enligt Anna Wikberg är det utöver dessa dubbelt så många till i landet som är drabbade:

– Man uppskattar att ytterligare 100 000 svenskar går omkring med glaukom utan att veta om det. Glaukom gör inte ont och sjukdomen utvecklas oftast mycket sakta och därför kan man gå runt med sjukdomen ett bra tag utan att vara medveten om det.

Under Världsglaukomveckan uppmärksammas sjukdomen över hela världen med information "åt alla håll" och på många olika sätt.

Det finns en ärftlig faktor i samband med glaukom och vissa familjer är mer benägna än andra att få sjukdomen. Författaren Denise Rudberg, ögonhälsoambassadör för optikerkedjan Specsavers, är en av många som sett den lömska sjukdomen på nära håll:

– Min mormor drabbades av grön starr och jag märkte hur det påverkade hennes livskvalitet. Hon såg nästan inget alls mot slutet av sitt liv. Hon blev orolig av sin nedsatta syn, balansen påverkades också.

Denise Rudberg går numera regelbundet och kollar sina ögon:

– För mig har det blivit standard att besöka min optiker minst lika ofta som jag går till tandläkaren. Jag hoppas att varje insats i syfte att öka medvetenheten om glaukom kan bidra till att få fler människor att undersöka sig för glaukom. Många känner nog inte till möjligheten att upptäcka en gryende ögonsjukdom, så det är viktigt att informera om det, säger hon.

Fakta/Glaukom

Glaukom är en ögonsjukdom som drabbar synnerven och påverkar synfältet. Många gånger är den förknippad med förhöjt ögontryck, men numera vet man att glaukom uppträder även vid normalt eller lågt ögontryck.

Glaukom är oftast en smygande sjukdom, som man inte märker förrän synen är så påverkad att man får problem. Sannolikt har glaukomet i dessa fall debuterat redan i femtioårsåldern.

Glaukom är den vanligaste orsaken till blindhet bland äldre.

(Källa: Svenska Glaukomförbundet)

Specsavers Sveriges ögonhälsoambassadör

sig i Sverige 2004 och har idag drygt 113 butiker.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Inför sportlovet: 2 av 3 svenskar skyddar ej ögonen med solglasögon på vintern24.1.2019 10:34:02 CETPressmeddelande

Solens UV-strålar kan på sikt orsaka ögonsjukdomar, och vintersolen kan vara ännu mer skadlig än under sommarhalvåret. Men 2 av 3 svenskar, 65 procent, skyddar inte sina ögon med solglasögon under soliga vinterdagar. – Vi behöver lära oss att ögonen, precis som huden, behöver skydd mot solen och det gäller även vintertid, säger Caroline Schiller, produktchef och optiker på Specsavers, som också ger tips på hur man skyddar sina ögon på vintern.

Denise Rudberg ny ambassadör för Specsavers: “Kolla ögonen i tid - innan det är för sent”28.9.2018 09:57:22 CESTPressmeddelande

Optikerkedjan Specsavers knyter till sig författaren Denise Rudberg som ambassadör i sitt arbete för att förebygga ögonhälsa. Kolla ögonen regelbundet är det viktiga budskapet för höstens upplysningskampanj: – God syn och ögonhälsa är något som verkligen engagerar mig, synen är så viktig i mitt arbete och det finns en historia av ärftlig ögonsjukdom i släkten, säger Denise Rudberg.