100 år Bauhaus – upplev jubileet i Sachsen-Anhalt

Bauhausskolan i Dessau. Ritad av Walter Gropius 1925-26. FOTO: Stadtmarketinggesellschaft Dessau-Roßlau mbH

2019 firar Tyskland 100 år sedan grundandet av Bauhaus tillsammans med partner över hela världen. Grundad i Weimar 1919, flyttad till Dessau 1925 och stängd i Berlin 1933, existerade designskolan bara i sammanlagt 14 år. Trots det har Bauhaus en fortsatt stor betydelse än idag.

Dessau, som ligger ungefär 13 mil sydväst om Berlin (knappt 2 timmar med bil/tåg), är staden som är mest associerad med Bauhaus. Det var här designskolan var aktiv under längst tid och det var här den hade sina glansdagar mellan 1925 och 1932. Den här perioden var också glansdagarna för Bauhaus-arkitekturen, och det är därför de flesta Bauhaus-byggnader är belägna i Dessau-Roßlau. Bauhaus-byggnaden (skolan), Mästarhusen och "Laubenganghäuser" (loftgångshusen) är UNESCO-världsarv.

I Dessau-Roßlau äger ett väldigt speciellt event rum för att markera 100-årsjubileet: invigningen av Bauhaus Museum, som för första gången kommer ha passande utrymmen för en omfattande utställning för allmänheten av stiftelsen Bauhaus Dessaus värdefulla samling. Mer information hittar du på www.bauhaus-dessau.de och www.bauhaus100.de

Den moderna epokens delstat

Bauhaus var inte en avskiljd rörelse, utan snarare del av en särskild och tidstypisk strukturell förändring i regionen. De olika förbindelserna syns extra tydligt i dagens region Sachsen-Anhalt. Till följd av första världskriget fanns en stor optimism tillsammans med en snabbt växande industri, trots all politisk och ekonomisk instabilitet. En dynamik som tog regionen med raketfart till den politiskt, kulturellt och artistiskt moderna epoken och på så vis satte grunden för Bauhaus beslut att flytta från Weimar till Dessau i Anhalt-regionen. Den här vägen återspeglas tydligt i innovativ stads- och utvecklingsplanering. Nuförtiden representerar Sachsen-Anhalt inte bara Bauhausrörelsen utan även modernismen.
"Saxony-Anhalt. The Bauhaus. Our spirit. #moderndenken", är Sachsen-Anhalts slogan för att markera Bauhaus 100-årsjubileum. Provinsen tar på så vis upp det historiska Bauhaus nätverksfilosofi, med fokus på program i Dessau-Roßlau, Halle (Saale) och Magdeburg, och utökar det med andra projekt i olika delar av regionen. Detta nätverk inkluderar även sevärdheter som trädgårdsstaden i Wittenberg-Piesteritz och Diakonnissans moderhus i Elbingerode, liksom många andra mästerverk från den moderna eran.

Unika Bauhaus-evenemang i Sachsen-Anhalt 2019

School Fundamental i Dessau-Roßlau, 20-24 mars 2019: www.bauhaus-dessau.de

Festival Architecture Radical i Dessau-Roßlau, 31 maj-2 juni 2019: www.bauhaus-dessau.de

Stage total i Dessau-Roßlau, 11-15 september 2019: www.tourismus.dessau-rosslau.de

Invigning av Bauhaus Museum Dessau, 8 september 2019: www.bauhaus-dessau.de

Bauhaus Festival i Dessau-Roßlau, september 2019: www.bauhaus-dessau.de

Fler evenemang hittar du på www.bauhaus-entdecken.de.

Strålande resultat för tysk incoming fortsatte under hösten15.1.2019 11:27Pressmeddelande

Tysklands incomingturism avslutar sommarsäsongen med ett lysande resultat för oktober. Enligt siffror från Statistisches Bundesamt uppgick antalet utländska övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler till 7,5 miljoner, vilket är sex procent mer än under oktober 2017. Sammanlagt steg antalet utländska övernattningar under perioden januari till oktober 2018 med fem procent till 75,7 miljoner.

Tyska storstadstips - nästan utan julmarknader7.12.2018 13:27Nyheter

Det går inte att undvika en promenad på julmarknad om du åker på vinterresa till de nordtyska städerna i december, men du kan få mer innehåll i resan än bara gran och Glühwein - med kultur, god mat och shopping till attraktiva priser. * Kolla in det gamla Västberlin - eller Berlin West, som Charlottenburg ofta kallas. Distriktet blomstrar igen efter att strålkastarna har riktats mot öst i många år. * I Hamburg kan du också flytta lite från det traditionella centrumet och uppleva livet i de unga stadsdelarna öster och väster om stadens centrum. * Bremen är staden av överraskningar där du hittar de allra bästa tyska vinerna, och i februari klär du på dig partydräkten och dansar samba på gatorna. * Lübeck får inte heller missas: bakom historiska fasader kan du till exempel hitta både kryddig gastronomi och cocktailbarer. * Hannover är mycket mer än mässor, och de många internationella gästerna sätter ribban högt när det gäller shopping och kultur. Från och med nyåret kan du kombinera uppl

Besök Tyskland på Travel News Market 20186.11.2018 11:22Pressmeddelande

Kom och möt Tyska Turistbyrån med partners på höstens viktigaste event i resebranschen – Travel News Market på Stockholm Waterfront den 8 november kl. 10-18. Låt dig inspireras och få senaste nyheterna av våra partnerdestinationer Bremen, Garmisch-Partenkirchen, Memmingens flygplats, Allgäu, 9 städer + 1 i Niedersachsen och Lübeck. Som besökare registrerar du dig gratis på mässan här. Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, fler än någonsin tidigare. Med 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andraplats efter Frankrike och är en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. – Just det stora antalet Michelinstjärnor i Tyskland är en välbevarad hemlighet och att prislappen dessutom är så mycket lägre än i Sverige eller andra länder på kontinenten, berättar Iris Müller, marknadschef på Tyska Turistbyrån