100-årigt bröllopsjubileum firas med Drop in-bröllop

Den 9 juni 1918 vigdes det första paret i Seglora kyrka på Skansen. Nu hundra år senare kommer en rad par att gifta sig på Drop in-bröllop på samma dag. Mycket har förändrats sedan 1918 men kärleken firas även i år när hundratals par gifter sig utomhus på något som har blivit Skansens nyaste tradition.

Den 9 juni är det dags för den nionde upplagan av Drop in-bröllop på Skansen och gröna Tingsvallen. Sedan starten 2010, då Drop in-bröllop kom till som en hyllning till kronprinsessparets bröllop, har drop in-vigslar spritt sig vitt och brett. Svenska kyrkan har anordnat, många andra museer och anläggningar har hakat på, och det enkla men ändå festliga sättet att vigas har blivit etablerat som ett alternativ till stora påkostade bröllop.

Drop in-bröllopet är ett helhets-koncept. På plats finns förutom vigselförrättare och vittnen även fotografer‚ florister‚ make-up artister‚ nagelstylist och mycket mer. Den som vill kan köpa något att dricka i Champagnebaren, välja något ur bröllopsrepertoaren i sångtältet eller binda en björklövskrans till håret. Restaurangerna erbjuder bröllopsmenyer och det finns picknickkorgar att beställa för de som vill sitta i gröngräset. För barnen finns det bröllopspyssel och ansiktsmålning.

När Drop in-bröllop arrangerade för första gången 2010 förväntades det komma hela 50 par. Det kom 357. Sen var det något lugnare år två med 257 par, och sen ökade till över 400 flera år i rad. Förra sommaren kom 324 trots en mycket kall vår och en möjlig oro att marknaden var mättad, men så var det inte. I år är alla på Skansen nyfikna på hur många som kommer och om vädret håller i sig. Å andra sidan så skiner solen alltid på Skansen och speciellt över Tingsvallen.

Bröllopsstatistik
2010: 357

2011: 257
2012: 436
2013: 436
2014: 463
2015: 440
2016: 465
2017: 324

Pressinbjudan: Kyrkhultstugan återinvigs 24 maj15.5.2019 08:48:11 CESTPressmeddelande

Kyrkhultstugan var en av de första stugorna som Skansens grundare Artur Hazelius lät flytta och återuppföra på Skansen. Under de senaste åren har stugan stått stängd på grund av renoveringsbehov och det var inte helt självklart vad som skulle kunna göras med den. Då fick Skansen kontakt med industrimannen Rune Andersson och med hembygdsföreningen i Kyrkhult, och ett helt nytt projekt tog fart - museet om museet!

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.