100-årigt bröllopsjubileum firas med Drop in-bröllop

Den 9 juni 1918 vigdes det första paret i Seglora kyrka på Skansen. Nu hundra år senare kommer en rad par att gifta sig på Drop in-bröllop på samma dag. Mycket har förändrats sedan 1918 men kärleken firas även i år när hundratals par gifter sig utomhus på något som har blivit Skansens nyaste tradition.

Den 9 juni är det dags för den nionde upplagan av Drop in-bröllop på Skansen och gröna Tingsvallen. Sedan starten 2010, då Drop in-bröllop kom till som en hyllning till kronprinsessparets bröllop, har drop in-vigslar spritt sig vitt och brett. Svenska kyrkan har anordnat, många andra museer och anläggningar har hakat på, och det enkla men ändå festliga sättet att vigas har blivit etablerat som ett alternativ till stora påkostade bröllop.

Drop in-bröllopet är ett helhets-koncept. På plats finns förutom vigselförrättare och vittnen även fotografer‚ florister‚ make-up artister‚ nagelstylist och mycket mer. Den som vill kan köpa något att dricka i Champagnebaren, välja något ur bröllopsrepertoaren i sångtältet eller binda en björklövskrans till håret. Restaurangerna erbjuder bröllopsmenyer och det finns picknickkorgar att beställa för de som vill sitta i gröngräset. För barnen finns det bröllopspyssel och ansiktsmålning.

När Drop in-bröllop arrangerade för första gången 2010 förväntades det komma hela 50 par. Det kom 357. Sen var det något lugnare år två med 257 par, och sen ökade till över 400 flera år i rad. Förra sommaren kom 324 trots en mycket kall vår och en möjlig oro att marknaden var mättad, men så var det inte. I år är alla på Skansen nyfikna på hur många som kommer och om vädret håller i sig. Å andra sidan så skiner solen alltid på Skansen och speciellt över Tingsvallen.

Bröllopsstatistik
2010: 357

2011: 257
2012: 436
2013: 436
2014: 463
2015: 440
2016: 465
2017: 324

Barnens scensommar5.6.2018 07:00Pressmeddelande

Scenerna på Skansen är inte bara för vuxna, barnens program tar också plats bland jazzkvällar, livekonserter och allsång på Skansen. I sommar inleds barnens scensommar med Peter och vargen i Radiosymfonikernas tolkning den 16 juni, Babblarna - första musikalen ges 17 juni och 26 augusti och Barnens allsång startar söndag 1 juli på Sollidenscenen. Lill-Skansenteatern ger fyra föreställningar per dag på Lill-Skansens lilla amfiteater och barn visar sång- och danslekar på Tingsvallenscenen på söndagar.

Nya regler för presslegitimation och besök på Skansen från 1 juni 201831.5.2018 11:51Pressmeddelande

Från 1 juni 2018 gäller nya regler för alla som arbetar inom press och media. Enbart presslegitimation gäller inte på Skansen vid uppdrag, och inte heller för att besöka Skansen privat. För att vi ska kunna ge bästa möjliga service, och tillgång till den eller de som en reporter/fotograf behöver ha kontakt med, krävs att man bokar in sitt besök i förväg. Kontakta oss så hjälper vi till!

Sverige firar Estland, Lettland och Litauen 100 på Skansen22.5.2018 07:49Pressmeddelande

2018 fyller republikerna Estland, Lettland och Litauen hundra år. Detta vill vi ester, letter, litauer och estlandssvenskar fira tillsammans med hela Sverige. Den 26 maj kl 10 inviger Sveriges utrikesminister Margot Wallström en festlig Baltikumdag på Skansen. Alla de tre baltiska utrikesministrarna kommer att delta. Den Baltiska Samarbetsgruppen, som förenar ester, letter, litauer och estlandssvenskar i Sverige, bjuder på folkmusik, dans och god mat!