100 skolor i försök med digitala nationella prov
– De 100 skolorna har valts bland landets över 6000 skolor. De blir något av pionjärer i det här viktiga och omfattande arbetet med att digitalisera de nationella proven. Vi ser fram emot att genomföra försöksverksamheten tillsammans med lärare, rektor och elever på de här skolorna, säger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.
Flera skolformer deltar
Skolverket har skapat ett representativt urval av skolor för att få en rättvisande bild av de möjligheter och utmaningar som digitala nationella prov medför. Eftersom digitala nationella prov ska införas i flera skolformer ingår skolor i grundskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå i urvalet. Deltagandet är obligatoriskt. Som kompensation får skolorna ett statsbidrag från Skolverket. Det ska täcka vissa merkostnader under försöksverksamheten, som pågår 2018-2021.
– Digitaliseringen av nationella prov är ett av de största it-projekt som genomförts i landet och samtidigt en stor förändring av arbetssätt på skolorna. Tusentals skolor och hundratusentals elever påverkas. Vi måste säkra att de digitala nationella proven blir användarvänliga, rättssäkra och att de stöttar betygssättningen. Därför är den här försöksverksamheten så viktig, säger projektledare Karin Hector-Stahre.
2022 ska proven vara digitala
Skolverket har i uppdrag från regeringen att digitalisera alla nationella prov till år 2022. Det kräver att det finns en nationell digital infrastruktur och tillräcklig digital kompetens på skolorna för att genomföra proven. Under försöksverksamheten prövas skolornas förutsättningar att genomföra digitala nationella prov. Det handlar bland annat om att testa den tekniska lösningen och skolans arbetsrutiner kring digitala nationella prov.
Ordinarie prov görs som vanligt
Försöksverksamheten påverkar inte de ordinarie nationella proven i de 100 skolor som valts ut. Eleverna i skolorna kommer att göra de ordinarie nationella proven som vanligt. I försöksverksamheten, som inleds i september, kommer vi att samarbeta med företrädare för skolhuvudmän, bland annat Sveriges Kommuner och Landsting.
Kontaktuppgifter
Karin Hector-Stahre, projektledare 08-527 332 76
För frågor till generaldirektör Peter Fredriksson kontakta Skolverkets presstjänst 08-527 333 00
Nyckelord
Kontakter
Per AnderssonPressekreterare
Tel:0733-773690per.andersson@skolverket.seDokument
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Andelen behöriga lärare ökar4.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Andelen behöriga lärare ökar något i både grundskolan och gymnasieskolan jämfört med föregående läsår. Högst andel behöriga lärare finns i förskoleklassen medan de anpassade skolformerna har fortsatt låg andel behöriga lärare. Det visar Skolverkets statistik över pedagogisk personal i skolan läsåret 2023/24.
Försämrade PISA-resultat i Sverige och i många andra länder5.12.2023 11:05:00 CET | Pressmeddelande
15-åringar presterar sämre i matematik och läsförståelse i Sverige, i övriga Norden samt i de flesta andra OECD-länder. Det visar den internationella kunskapsmätningen PISA 2022. I naturvetenskap presterar de svenska 15-åringarna på samma nivå som i föregående mätning 2018. Trots resultatnedgången ligger Sverige fortfarande på en högre nivå än OECD-genomsnittet i alla tre ämnesområden.
Påminnelse pressinbjudan: resultaten av PISA 20224.12.2023 11:41:11 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Pressinbjudan: resultaten av PISA 202228.11.2023 13:00:00 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15- åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Svenska elever i topp i demokrati- och samhällsfrågor men kunskapsresultaten har sjunkit28.11.2023 10:05:00 CET | Pressmeddelande
Svenska åttondeklassare har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor och ligger i toppskiktet i den internationella undersökningen ICCS 2022. Jämfört med 2016 har dock kunskapsresultaten i Sverige sjunkit, vilket också gäller för många av de övriga deltagarländerna. I Sverige har spridningen ökat mellan de högst och lägst presterande eleverna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum