100 tips för en coronasäkrad arbetsplats

I ett globalt samarbete har bemannings- och rekryteringsjättarna Randstad, ManpowerGroup och Adecco Group tagit fram drygt 100 tips för en säkrare arbetsplats i rådande coronatider. Materialet bygger på forskning, erfarenheter och insikter från flera olika länder och branscher.

Coronapandemin har tvingat företag och anställda till stora omställningar för att anpassa sig till den nya verkligheten. Men hemmakontor och videomöten är inte en möjlig lösning inom alla branscher och företag börjar nu planera för en säker och strukturerad återgång till arbetsplatsen när tiden är rätt. Det ställer i sin tur höga krav på arbetsgivare att skapa en trygg och hälsosam arbetsmiljö för de anställda.

För att underlätta det arbetet har Randstad, ManpowerGroup och Adecco Group samlat fakta och best practices och arbetat fram en ny guide: Best Practice Health and Safety Protocols. Den innehåller över 100 hälso- och säkerhetsåtgärder som ska göra det möjligt för företag att anpassa verksamheten till ett nytt normalläge i arbetslivet.

- Vi hoppas kunna hjälpa företag och organisationer att erbjuda en säkrare arbetsmiljö för sina anställda genom att samla, strukturera och sprida värdefulla lärdomar och förslag på konkreta åtgärder, berättar Randstads, Manpowers och Adecco Groups Sverigechefer i ett gemensamt uttalande.

Randstad, ManpowerGroup och Adecco Group är sammantaget en av världens största arbetsgivare med verksamhet i över 70 länder. Det är ett nytt samarbete som görs för att bidra till att sprida värdefull information samtidigt som det ska minska risken för en andra våg av Covid-19.

Guiden riktar i första hand in sig på fem branscher och tio länder/regioner, däribland Norden och Sverige. Materialet ska fungera som inspiration och ett komplement till befintliga lands- och branschspecifika regler. Guiden finns att ladda ner på Randstads, ManpowerGroups och Adecco Groups hemsidor.

Branscher:
Transport och logistik
Fordon
Tillverkning och Life science
Bygg
Dagligvaror

Länder/Regioner:

• Belgien
  • Frankrike
  • Tyskland
  • Italien
  • Japan
  • Nederländerna
  • Norden (Sverige, Norge, Danmark och Finland)
  • UK
  • USA

För mer information, kontakta:

ManpowerGroup: Hélène Belin, kommunikationschef, 0703-77 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Randstad: Niklas Trieb, kommunikations- och marknadschef, 0709-93 84 66, niklas.trieb@randstad.se

Adecco Group: Johanna Hallander, Head of Brand & Marketing, 0736-84 70 59,
johanna.hallander@adeccogroup.com

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta, utveckla och leda talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Våra innovativa lösningar hjälper varje år organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter människor i arbete. ManpowerGroup™ i Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Nollprognos för sysselsättningen på höstens arbetsmarknad8.9.2020 07:33:31 CESTPressmeddelande

Den globala hälsokrisen påverkar fortsatt sysselsättningen under det kommande kvartalet, enligt en ny prognos från svenska arbetsgivare. Det väntas råda stiltje på svensk arbetsmarknad med en oförändrad efterfrågan på arbetskraft under årets fjärde kvartal. Sysselsättningstrenden ligger på 0 procent, en stabilisering från förra kvartalets minusprognos som visade en arbetsmarknad i fritt fall. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.

Prognos: Arbetsgivare fruktar sämre arbetsmarknad än under finanskrisen9.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den globala hälsokrisen slår hårt mot sysselsättningen i Sverige under det kommande kvartalet, enligt en prognos från svenska arbetsgivare. Prognosen är en av de svagaste i hela Europa. Sysselsättningstrenden ligger på dystra -12 procent för det tredje kvartalet 2020, en minskning på hela 22 procentenheter jämfört med prognosen inför andra kvartalet. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.