Young Entrepreneurs of Sweden

100 unga entreprenörer startar investeringsbolag

Nya Yeos Ventures vill utöver kapital investera tid och branschkunskap i svenska startupföretag. Bakom investeringsbolaget står entreprenörsnätverket Young Entrepreneurs of Sweden och bland ägarna återfinns flera företagsprofiler.

– Våra 100 ägare är själva bolagsbyggare med stor förståelse för den resa en grundargrupp går igenom. Det gör att vi kan bidra med mer än pengar, och att vi tillför något unikt i en tid då alla verkar starta investeringsbolag, säger Daniel Marklund, styrelseordförande och en utav initiativtagarna till Yeos Ventures.

Entreprenörsnätverket Young Entrepreneurs of Sweden bildar Yeos Ventures, ett investeringsbolag som i första rundan samlar 100 investerare och drygt 10 miljoner i kassan. På ägarlistan återfinns namn som Andreas Wilhelmsson, vd Ljusgårda, Catrine Rudbäck Sageryd, vd Mekina, Martina Klingvall, grundare Telness och Jacob Rudbäck Sageryd, vd Yepstr.

Upplägget bygger på att ägarna själva tar en aktiv roll i att hitta och presentera affärscase. För att söka investering från Yeos Ventures föredras att du som entreprenör är under 35 år, har en skalbar affärsmodell med global potential och att företaget befinner sig i tidig fas. Yeos Ventures bildades i mars 2022 men har redan hunnit ta tre investeringsbeslut om totalt en miljon kronor och ett stort antal företag väntar på att tas upp till omröstning.

– Det är roligt att intresset för oss är stort och att vi redan kunnat börja investera, vi kommer att offentliggöra dessa investeringar löpande när de formellt är klara. Vår hållning är att en investering från Yeos Ventures ska komma med ett större värde än pengarna. Vi kommer att kunna öppna dörrar tack vare våra delägares branschkunskap och kontaktnät, säger Daniel Marklund.

Om Yeos Ventures

Yeos Ventures investerar i företag och entreprenörer i Sverige, som bedöms ha en affärsmodell med god tillväxtpotential. För att bli delägare i Yeos Ventures måste du vara medlem eller alumn i nätverket Yeos, men investeringar kan sökas av alla.

Läs mer om Yeos Ventures: https://yeos.se/ventures/

För ytterligare information kontakta:

Daniel Marklund, ordförande Yeos Ventures, 076-877 99 88
Frida Olander, vd Yeos, 073-141 84 97

Young Entrepreneurs of Sweden
Slottsbacken 8

076-850 40 06http://www.yeos.se

Yeos har sedan 2008 utvecklats till att bli Sveriges ledande nätverk för unga entreprenörer, med ambition att bygga bolag större än sig själva. Med fokus på kunskap och erfarenhetsutbyte mellan både medlemmar och partners, stöttar Yeos Sveriges unga entreprenörer och utgör ett forum att utveckla sig själva och sina bolag.

Följ Young Entrepreneurs of Sweden