103 miljoner till vinnare i Söderbärke

I Söderbärke i Dalarna bor Sveriges senaste vinnare. I eftermiddags drogs Postkodlotteriets Grannyra med en vinstpott på 103 miljoner kronor. Den gick till Söderbärke i Dalarna och det är lottköparna på postnummer 777 60 som kommer att få dela på mångmiljonpotten. På söndag firas vinnarna vid ett event med tv-inspelning.

Rickard Sjöberg kommer till Söderbärke och firar vinnarna i Grannyran.

Tre gånger om året sker Postkodlotteriets Grannyra, en dragning med extra mycket pengar i vinstpotten. Lottköparna i det vinnande postnumret får dela på drygt 34 miljoner kronor. Den största delen av vinstpotten, nästan 69 miljoner, får lottköparna i den vinnande postkoden dela på.

Vinnarna firas på söndag 7/4

På söndag eftermiddag kommer alla vinnarna att firas när Postkodlotteriet anordnar ett event med tv-inspelning. Exakt plats är inte klart ännu. Familj, vänner och allmänhet är välkomna att ta del av festligheterna och fira vinnarna.

Vid eventet kommer den vinnande postkoden att avslöjas och de största checkarna att delas ut på scenen. TV-inspelningen börjar runt klockan 16. Programledare är Rickard Sjöberg och vinstutdelarna Sandra Dahlberg, Christian ”Kicken” Lundqvist och Daniel Paris finns på plats. På scenen uppträder Liamoo, aktuell från Melodifestivalen och vinnaren av Idol 2016.

Vinnarna kontaktas i veckan

Klockan 18.00 avslöjades det vinnande postnumret på postkodlotteriet.se samt i sociala medier. De kommande dagarna kommer alla vinnarna att kontaktas via telefon och brev och bjudas in till eventet på söndag.

– Vi ser verkligen fram emot att komma till Dalarna och fira vinnarna. Nu kommer vi jobba snabbt med att kontakta alla vinnare och hitta en bra plats där vi kan ordna en härlig fest på söndag, säger Rickard Sjöberg.

Programmet sänds i TV4 fredagen den 19 april klockan 19.30.

Det är första gången som en Grannyra landar i Dalarna. Hittills har Postkodlotteriet gjort 19 personer till miljonärer i Dalarna och på söndag blir det ännu fler.

Fördelning av vinstpotten

Under året samlar lottköparen på sig andelar (tio andelar/lott för varje månad man deltar). Hur mycket man vinner i Grannyran beror på antalet andelar och lotter man har.

• 1/3 av vinstpotten (drygt 34 miljoner kronor) fördelas mellan alla lottköparna i det vinnande postnumret.
  • 2/3 av vinstpotten (knappt 69 miljoner kronor) fördelas mellan lottköparna i postkoden.

Vad är en postkod?

Ett lottnummer i Postkodlotteriet bygger på lottköparens adress. Den första delen av lottnumret är postnumret. Sedan följer två bokstäver som tillsammans med postnumret bildar postkoden (t ex 123 45 AB). En postkod är alltså en mindre del av ett postnummerområde. Lottnumret avslutas med ett personligt nummer.

Rickard Sjöberg kommer till Söderbärke och firar vinnarna i Grannyran.
Grannyran har landat i Söderbärke i Dalarna. På söndag firas vinnarna.

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat Postkodmiljonären som sänds i TV4. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till 56 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat över 10 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 1 100 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet är Novamedia Sverige AB som också äger konceptet.

Abonnera på våra pressmeddelanden.