Ideon Science ParkIdeon Science ParkIdeon Science Park

11 april 14:e IT-mässan på Ideon – 800 lediga tjänster på IT-mässan i Lund

65 företag söker personal till 800 tjänster på IT-mässan den 11 april i Lund. Detta är den 14:e mässan och även denna gång står arbetsgivarna på kö. Det är en mix av stora och små företag, veteraner och nykomlingar. Arrangörer är Arbetsförmedlingen i samarbete med Ideon Science Park och Lunds Kommun.

Tjänsterna finns inom tjänster inom utveckling, front end, back end, fullstack-utvecklare, testutvecklare, arkitekter, systemutvecklare, NET-utvecklare, technical writer, tekniker inom helpdesk och support samt onsite. Även ingenjörer inom elektronik och mekanik sökes.

– IT-mässan är en väl omtyckt och viktig aktivitet i vårt arbete att kompetensförsörja våra 400 bolag här på Ideon området. Mer än 500 jobb efterfrågas varje år från bolagen och en klar majoritet söker efter de med kunskaper inom IT, som inbyggd mjukvara, datahantering och uppkoppling, säger Mia Rolf, VD Ideon Science Park.

– Att mässan blivit så populär genom åren beror på att den fungerar både som rekryteringsträff och mötesplats för etablerade företag och nykomlingar i branschen, säger Carolina Gianola, chef Arbetsförmedlingen i Lund.

– För att våra företag ska kunna fortsätta växa och öka takten i tillväxten krävs rätt kompetens. IT-mässan är en bra arena för företag som söker nya medarbetare och talanger, säger Per Persson, turism- och näringslivschef i Lunds kommun.  säger Lunds kommun.

Tid:
Torsdagen 11 april klockan 10-13.
Plats: Beta huset, receptionen, Scheelevägen 17 Lund Obs! Ny plats.

Klockan 11 finns representanter för Arbetsförmedlingen, Ideon Science Park och Lunds Kommun vid caféet i Business Lounge (bakom receptionen i Beta huset) om media har frågor.

Mer information om företag och tjänster www.itmassa.se.

Bland större företag finns IKEA, Bosch, Axis, Qlik, Trygghansa och Tieto, men även stora konsultbolagen såsom Student Consulting, Academic Work. Bland mindre företag finns Smart refill och Combain samt konsultbolag  ÅF, Wunderdog, XLENT och Alten. Nya för denna gång är t.ex. Advania, Extrapreneur och Gigstep.

IT mässan film
Fler videor

Sex ledande ICT-miljöer vill skapa en Europeisk Digital Innovationshubb (EDIH)29.11.2019 09:18:20 CETPressmeddelande

Ett samarbetsavtal har tecknats mellan sex av Sveriges ledande science parks inom ICT. De vill nu tillsammans skapa en Europeisk Digital Innovationshubb (EDIH). Det kan i så fall bli det svenska bidraget till ett nätverk av europeiska hubbar som ska inbjuda till gränsöverskridande samarbeten samt främja spridning och användning av de digitala kapaciteter som byggs upp i näringsliv och offentlig sektor.

57% i jobb eller utbildning efter MatchIT projektets första omgång!25.11.2019 13:45:23 CETPressmeddelande

I Projektet MatchIT får nyanlända akademiker intensivutbildning och praktikjobb inom programmering. Första omgången kandidater gick ut under våren 2019. I Skåne har redan 8 av 18 MatchIT kandidater som slutförde utbildningen och praktiken fått jobb och de flesta av de resterande är inne i rekryteringsprocesser eller fortsatt utbildning. 5 deltagare fick jobb redan under utbildningens gång. ”Vi har lyckats forma ett bra samarbete både inom projektet och med företagen.” säger Olga Szczepankiewicz, projektledare på Region Skåne. Snart är det dags för omgång 2 ut i praktik.

Vinnarna av Ideons Mentorskapsprogram 201929.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Ideon Science Park arbetar för att bli en scaleup science park. Ett av verktygen för att hjälpa startups lära sig bli scaleup ledare är Ideons Mentorskapsprogram, där Ideons s k Sharp Minds Mentorer – scaleup ledare som gjort minst en lyckad scaleup resa på Ideon – ger 10 timmar av sin tid till nya tillväxtbolags grundare eller företagsledare. Nu presenteras Ideons Mentorskapsprogram vinnare för året 2019-2020.