11 måsten för att få din hemsida och blogg att ranka högt på Google!

Att få sin hemsida eller blogg att ranka så högt som möjligt i sökmotorer som Google är alltid viktigt. Detta gäller såklart oavsett om du är (eller vill bli) en framgångsrik företagare eller om du skulle ha en privat blogg om katter, mode, sport eller kanske något annat spännande. Det finns en hel del saker att göra när du vill få Google att gilla din sida så pass mycket att din webbplats går som en raket i sökresultaten.

Sökmotoroptimering - vägen till högre position

Att jobba kontinuerligt med sökmotoroptimering eller kort och gott SEO (från engelskans Search Engine Optimization) som det också kallas, är ett absolut måste för alla som vill få sin webbplats att ranka högt hos sökmotorerna.

SEO är kort beskrivet en rad olika tekniker som man använder sig av direkt på webbplatsens uppbyggnad (kallas för on-page SEO)  och även från externt håll (kallas för off-page SEO).

Hur man väljer att jobba med SEO för sin egen webbplats är som alltid upp till var och en och där valet alltid finns att kontakta en bra SEO-byrå för att få hjälp eller att göra sin SEO helt själv. Möjligheten finns såklart alltid att kombinera dessa två saker tillsammans om man skulle vilja.

Så, vad är det då som avgör hur bra en webbplats rankar i sökmotorer som Googles resultatlistor? För att hjälpa dig och alla andra på traven så har vi här i artikeln samt på mesites.se sammanställt det som är allra viktigast att jobba med inom den ädla konsten sökmotoroptimering.

1. Inlänkar från andra webbplatser.

Här finns det inget krut att spara utan här går vi direkt på det som är de allra mest avgörande i hur bra en webbplats ska ranka hos sökmotorerna. Länkar från andra starka webbplatser, helst inom samma eller närliggande område som man själv har sin webbplats, och som pekar till din egen webbplats är otroligt viktigt.

En länk från en webbplats som själv bland annat har många inlänkar, har hög auktoritet och mycket trafik/besökare kommer av sökmotorerna att ses som en röst på din egen sida vilket kommer att göra att din sida avancerar i sökmotorernas resultatlistor.

Inlänkar till sin webbplats kan exempelvis köpas genom olika SEO-byråer eller direkt från en webbplats ägare. Möjligheten finns också att man gör så kallade länkbyten med andra webbplatser. Har man en webbplats med ett riktigt bra innehåll så har man också goda möjligheter att få andra webbplatser att automatisk länka till din sida just på grund av  din sidas fantastiska innehåll.

2. Ett stadigt uppdaterat innehåll.

Sökmotorerna gillar webbplatser som stadigt uppdaterar sitt innehåll. Har man en webbplats med ett innehåll som av ett eller flera olika skäl inte kan uppdateras kontinuerligt så kan man alltid lägga till en blogg på webbplatsen som man sedan uppdaterar en till ett par gånger per vecka.

3. Ord, ord och ord.

Webbplatser som har massor av text är också något som gillas starkt av sökmotorerna. Det har visat sig att sidor som har fler än 2000 ord (och helst än mer) också är de som sökmotorerna gillar bäst.

Ju utförligare text och ju flera ord som en webbplats har desto bättre men glöm bara inte bort att texten även ska ge en mening till besökaren och inte bara fyllas med en massa onödig text som egentligen inte passar webbplatsen. Ett textinnehåll av helst +2000 ord gäller inte det totala innehållet på webbplatsen utan för varje enskild sida.

4. Responsiv design.

Att ha en webbplats som fungerar precis lika bra på mobilen, surfplattan som på en vanlig dator är både viktigt för sökmotorerna som det också är för alla dina besökare.

5. Snabb laddningstid.

En webbplats som har en snabb laddningstid har blivit allt viktigare när man vill få sin sida att ranka så högt som möjligt hos sökmotorerna.

6. Sökord.

Varje enskild sida ska ha ett sökord eller en sökordsfras som är relevant för den sida som du vill att sidan ska ranka för. Innan man beslutar sig för vilket sökord eller sökfras man ska använda sig av på varje sida så är det också viktigt att göra en sökordsanalys över vilka olika sökord/sökfraser som det söks efter från besökarnas håll.

7. Titlar och underrubriker.

Det är viktigt att varje sida har en passande titel och med flera underrubriker under varje textstycke. Allra mest optimalt är det om sökordet/sökfrasen är det som titeln inleds med. Använd gott om underrubriker med maximalt ett par hundra ord under varje underrubrik.

8. Meta description.

Varje enskild sida på din webbplats ska ha en passande text som beskriver det som sidan handlar om. Här kan det också vara bra att kort sammanfatta styrkorna med webbplatsen och det som gör att besökarna kommer att navigera vidare till din webbplats.

9. Optimera webbplatsens bilder.

Bilder kan många gånger tynga ner din webbplats. Optimera dina bilder via verktyg som exempelvis imagify.io eller tinypng.com.

10. Alt-taggar på bilder.

Det är viktigt att använda sig av de så kallade alt-taggarna på sina bilder. På åtminstone en av bilderna som visas på varje sida så ska sökordet/sökfrasen för sidan finnas med i alt-taggen.

11. Listor och tabeller.

Sökmotorerna gillar inte bara en webbplats som har ett massivt textinnehåll utan dessa gillar också sidor som har gått om punktlistor, tabeller och numrerade listor. Optimera gärna din webbplats med detta på olika passande ställen.

Till sist!

Sökmotoroptimering är något som tar tid att lära sig och där ett stort tålamod är ett måste. Att komma upp på den åtråvärda förstasidan hos sökmotorer som Google är inte gjort i en handvändning men är samtidigt något som är fullt möjligt bara man jobbar systematiskt, långsiktigt och målinriktat.

Allt fler vill åka på hälso- och träningsresa utomlands23.12.2021 19:20:16 CET | Pressmeddelande

Nu när vaccinationspasset är här sedan en tid tillbaka samt att allt flera har fått sina dubbla vaccinationsdoser så ökar också resandet inom Europa. Att vi svenskar är ett folk som älskar att resa till ett varmt och skönt klimat är ingen större nyhet och nu när resandet har börjat att komma igång igen så är det också många som vill resa till länder som exempelvis Spanien och Grekland.

Köp årets förtält till husvagn nu15.12.2021 08:00:00 CET | Blogginlägg

Vinter har nu brett ut sig över vårt avlånga land. På många ställen i Sverige så ligger snön vit och lyser upp vår tillvaro. Men våren kommer fortare än man tror och återförsäljare av förtält till husvagnar börjar nu presentera nästa års modeller. Det är också dags för camping entusiaster att börja fundera på att köpa förtält till sina husvagnar. De senaste åren har marknaden för tex standby tält ökat markant i Sverige. Då camping är ett exemplariskt alternativ för den sociala person som vill ta sig utanför hemmets fyra väggar. Standby tält till husvagn Men faktum är att trenden för både standby tält och camping i sig fick en riktig uppsving redan innan pandemin. Just förtält till husvagnar i alla dess olika utförande ökade kraftigt i takt med att campingintresset blev större. Än idag är campare väldigt trendmedvetna och vill även utrusta sin husvagn med en modern och stilrent förtält. Isabella förtält har alltid varit ett populärt märke när det kommer till förtält till husvagnar, och