113 500 varslade – tjänstesektorn i krisens centrum

Sedan i början av mars har 113 500 personer varslats om uppsägning. ”Tjänstesektorn är den enskilt hårdast drabbade sektorn”, säger Patrick Joyce, chefekonom på Almega.

Patrick Joyce, chefekonom, Almega

När Arbetsförmedlingen summerar statistiken för vecka 48 är det dystra siffror som framkommer. Under förra veckan varslades ytterligare 1 522 personer om uppsägning och totalt har nu 113 500 personer varslats sedan början av mars.

– Den ljusning som anades efter sommaren är helt förbytt. Smittspridningen har tagit fart, vilket har lett till återinförda restriktioner, i vissa fall till och med hårdare än tidigare. Detta slår hårdast mot de företag som redan ligger ned, säger Patrick Joyce.

Bland de hårdast drabbade återfinns många av de företag som haft det extremt svårt ända sedan pandemin först slog till, inte sällan tjänsteföretag. För biografer, friskvårdsföretag, tåg- och reseföretag, mässor och biluthyrare har det närmast varit tvärstopp i verksamheten sedan i våras.

– Tre av fyra som varslats om uppsägning sedan Coronakrisen började har varit anställda i tjänsteföretag. Sedan sommaren har 17 000 personer i tjänstesektorn varslats om uppsägning. Som situationen ser ut talar mycket för att minst hälften av dessa också kommer att bli uppsagda, säger Patrick Joyce.

– Det som gör den andra vågen mer allvarlig än den första är att de drabbade företagen saknar reserver efter vårens prövning. Nu måste staten ge det stöd som krävs för att rida ut även denna våg, säger Patrick Joyce.

Under förra veckan skrev ytterligare 7 990 nya personer in sig som arbetslösa hos arbetsförmedlingen. Arbetslösheten i Sverige omfattar därmed 450 864 personer eller 8,7 procent.

Patrick Joyce, chefekonom, Almega