117 miljoner till forskning ska ge ökad bioekonomi och konkurrenskraft

Forskare vid NeoPulp. Fr.v. högst upp Birgitta Engberg, Kaarlo Niskanen, Amanda Mattsson, Per Engstrand, Olof Ferritsius. Fr.v. nertill Johan Persson, Gunilla Pettersson, Armando Cordova, Juha Fiskari, Magnus Norgren

Forskningsprofilen NeoPulp ska utveckla nya perspektiv på massa- och papperstillverkningsprocesser genom att använda nya metoder för analys, simulering och visualisering av fibrer i processer.

– Vi ger oss in i ett nästan helt outforskat område genom att utveckla datadrivna metoder för att ta reda på hur olika fibrer reagerar på processförhållanden. Heterogenitet är en grundläggande egenskap hos biobaserade fibrer som påverkar processprestanda och slutliga produktegenskaper. Genom att följa heterogenitet längs kedjan från skogen till slutprodukten introducerar vi ett nytt perspektiv för processforskning och produktutveckling, både inom akademin och inom industrin, säger Birgitta Engberg, docent vid Mittuniversitetet och forskare inom NeoPulp.

KK-stiftelsen beviljar nu 49 miljoner kronor till projektet, inom ramen för programmet Forskningsprofiler. Tillsammans med Mittuniversitetets eget bidrag och stöd från sju företag landar summan på 117 miljoner kronor under en period på åtta år med start under 2021. De medverkande företagen är ABB, Holmen, IPCO, Rottneros, Stora Enso, Valmet och More Research.

– Förtroende som byggts i samproduktion med branschpersonal på pilot- och fabriksnivå har varit avgörande i utvecklingen av den ambitiösa forskningsagendan som vi nu har i NeoPulp, säger Kaarlo Niskanen, professor och centrumledare vid Mittuniversitetets forskningscentrum FSCN.

– Inom vårt profilprogram får Sveriges högskolor och nya universitet möjlighet att söka medel för att på ett systematiskt sätt, under en längre tid, utveckla och befästa en internationellt konkurrenskraftig profil inom ett väl avgränsat och för näringslivet relevant kunskapsområde. Tidigare utvärderingar och erfarenheter av programmet visar goda resultat både vad gäller vetenskaplig kvalitet och stor nytta, inte minst för medverkande företag och samhället, säger Eva Schelin.

NeoPulp fullföljer den strategi för utveckling av forskningen inom den så kallade KK-miljön Transformative Technologies, en satsning som Mittuniversitetet drivit med stöd från KK-stiftelsen sedan år 2011.

Mer information

Mittuniversitetets forskningscentrum Fibre Science and Communication Network, FSCN

Mittuniversitetets pressmeddelande ”Ny forskningsprofil ska möjliggöra nya marknader för fiberprodukter från skogen”

Beviljade medel inom Forskningsprofiler juni 2021

NeoPulp-Nytt perspektiv till egenskapsutveckling hos massafibrer
Lärosäte: MiUN
Period: 2021-09-01 – 2029-08-31
Summa: 49 200 000 kronor

E-PABS-Ett center of excellence i fysisk aktivitet, hälsosamma hjärnfunktioner och hållbarhet
Lärosäte: GIH
Period: 2021-11-01 – 2029-10-31
Summa: 47 523 779 kronor

Kungsträdgårdsgatan 18 4TR

08-56648100https://www.kks.se/

Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutvecklings, KK-stiftelsens, uppdrag är att stärka Sveriges konkurrenskraft. Vi finansierar forskning och kompetensutveckling vid Sveriges högskolor och nya universitet, när det sker i samverkan med näringslivet. KK-stiftelsen bildades 1994 när de så kallade löntagarfonderna avskaffades. Stiftelsen fick ett startkapital på 3,6 miljarder kronor, och har hittills satsat 10,6 miljarder kronor på drygt 3 300 projekt.

Mångårig satsning på forskning om hjärnhälsa21.6.2021 00:00:00 CEST | Pressmeddelande

35 miljoner till forskning om ledarskap, robotar och kvalitetssäkring av bioinspirerade molekyler20.6.2021 00:00:00 CEST | Pressmeddelande

5 miljoner till spetsutbildningar som sätter lärosäten på kartan31.5.2021 00:00:00 CEST | Pressmeddelande

Blekinge Tekniska Högskola, Jönköping University och Högskolan Väst beviljas totalt 5 miljoner kronor för att utveckla nätbaserade och internationellt konkurrenskraftiga spetsutbildningar på avancerad nivå. – Utbudet av nätbaserade kurser är enormt och genom dessa satsningar får lärosätena en chans att sticka ut och erbjuda kurser med höga pedagogiska ambitioner, säger Petter Zirath, programansvarig för programmet NU på KK-stiftelsen.

Utvärdering av starka miljöer vid Högskolan i Halmstad, Högskolan i Skövde och Mittuniversitetet21.5.2021 00:00:00 CEST | Pressmeddelande

De tre lärosätena har under en tioårsperiod beviljats nära 1 miljard av KK-stiftelsen för att bygga starka och profilerade miljöer. Nu har resultatet utvärderats. – Vårt så kallade KK-miljöprogram har haft störst inverkan på de strategiska och organisatoriska förmågorna, vilka tydligt har stärkts vid de tre lärosätena samtidigt som det inneburit en stor utmaning. Det är ett spännande resultat att ta del av, såväl för lärosätena som för oss när det gäller att finansiera landets högskolor och nya universitet med goda resultat för svensk konkurrenskraft, säger Stefan Östholm, ansvarig för analys och utvärdering vid KK-stiftelsen.

Från covid-19 till intelligent industri – drygt 71 miljoner till forskningsprojekt11.5.2021 00:00:00 CEST | Pressmeddelande

17 forskningsprojekt på sju lärosäten runt om i landet får dela på 71,8 miljoner från KK-stiftelsen. Ett av kraven är att projekten genomförs i samverkan med näringsliv som medverkar med insatser motsvarande minst den finansiering som KK-stiftelsen bidrar med. Forskningsprojekten är inom vitt skilda områden, två exempel är forskning på covid-19 vid Örebro universitet och maskininlärning inom intelligent industri vid Högskolan i Gävle.