117 miljoner till forskning ska ge ökad bioekonomi och konkurrenskraft

Forskare vid NeoPulp. Fr.v. högst upp Birgitta Engberg, Kaarlo Niskanen, Amanda Mattsson, Per Engstrand, Olof Ferritsius. Fr.v. nertill Johan Persson, Gunilla Pettersson, Armando Cordova, Juha Fiskari, Magnus Norgren

Forskningsprofilen NeoPulp ska utveckla nya perspektiv på massa- och papperstillverkningsprocesser genom att använda nya metoder för analys, simulering och visualisering av fibrer i processer.

– Vi ger oss in i ett nästan helt outforskat område genom att utveckla datadrivna metoder för att ta reda på hur olika fibrer reagerar på processförhållanden. Heterogenitet är en grundläggande egenskap hos biobaserade fibrer som påverkar processprestanda och slutliga produktegenskaper. Genom att följa heterogenitet längs kedjan från skogen till slutprodukten introducerar vi ett nytt perspektiv för processforskning och produktutveckling, både inom akademin och inom industrin, säger Birgitta Engberg, docent vid Mittuniversitetet och forskare inom NeoPulp.

KK-stiftelsen beviljar nu 49 miljoner kronor till projektet, inom ramen för programmet Forskningsprofiler. Tillsammans med Mittuniversitetets eget bidrag och stöd från sju företag landar summan på 117 miljoner kronor under en period på åtta år med start under 2021. De medverkande företagen är ABB, Holmen, IPCO, Rottneros, Stora Enso, Valmet och More Research.

– Förtroende som byggts i samproduktion med branschpersonal på pilot- och fabriksnivå har varit avgörande i utvecklingen av den ambitiösa forskningsagendan som vi nu har i NeoPulp, säger Kaarlo Niskanen, professor och centrumledare vid Mittuniversitetets forskningscentrum FSCN.

– Inom vårt profilprogram får Sveriges högskolor och nya universitet möjlighet att söka medel för att på ett systematiskt sätt, under en längre tid, utveckla och befästa en internationellt konkurrenskraftig profil inom ett väl avgränsat och för näringslivet relevant kunskapsområde. Tidigare utvärderingar och erfarenheter av programmet visar goda resultat både vad gäller vetenskaplig kvalitet och stor nytta, inte minst för medverkande företag och samhället, säger Eva Schelin.

NeoPulp fullföljer den strategi för utveckling av forskningen inom den så kallade KK-miljön Transformative Technologies, en satsning som Mittuniversitetet drivit med stöd från KK-stiftelsen sedan år 2011.

Mer information

Mittuniversitetets forskningscentrum Fibre Science and Communication Network, FSCN

Mittuniversitetets pressmeddelande ”Ny forskningsprofil ska möjliggöra nya marknader för fiberprodukter från skogen”

Beviljade medel inom Forskningsprofiler juni 2021

NeoPulp-Nytt perspektiv till egenskapsutveckling hos massafibrer
Lärosäte: MiUN
Period: 2021-09-01 – 2029-08-31
Summa: 49 200 000 kronor

E-PABS-Ett center of excellence i fysisk aktivitet, hälsosamma hjärnfunktioner och hållbarhet
Lärosäte: GIH
Period: 2021-11-01 – 2029-10-31
Summa: 47 523 779 kronor

Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutvecklings, KK-stiftelsens, uppdrag är att stärka Sveriges konkurrenskraft. Vi finansierar projekt vid landets högskolor och nya universitet med målet att dessa ska bygga starka och internationellt konkurrenskraftiga forsknings- och utbildningsmiljöer inom profilerade områden. Samproduktion är centralt, då utbyte mellan akademi och näringsliv är avgörande för svensk konkurrenskraft.

KK-stiftelsen bildades 1994 när löntagarfonderna avskaffades. Stiftelsen fick då ett startkapital på 3,6 miljarder kronor, och har hittills satsat 11,9 miljarder kronor på 3 492 projekt (årsskiftet 2023/2024).

Forskning och högre utbildning behövs över hela landet för att stärka svensk konkurrenskraft27.10.2023 09:06:24 CEST | Pressmeddelande

Omställningsbehoven växer och endast genom att säkra forskning och kompetensförsörjning i hela landet kan det svenska näringslivet och samhället möta utmaningarna. Politiken för högre utbildning, forskning och det livslånga lärandet behöver hänga samman för ökad svensk konkurrenskraft och för att Sverige ska förbli en stark kunskapsnation. I inspelet till den kommande forsknings- och innovationspropositionen har KK-stiftelsen valt att fokusera på fyra större reformförslag som långsiktigt stärker högskole- och universitetssektorn.

118 miljoner till forskning ska identifiera rätt kost för olika individer19.6.2023 09:07:36 CEST | Pressmeddelande

Flera av hållbarhetsutmaningarna som lyfts av FN i Agenda 2030 rör livsmedels- och hälsofrågor. Initiativ pågår runt om i världen för att styra om till en mer hållbar produktion och konsumtion av mat. Med stöd på 48 miljoner kronor från KK-stiftelsen ska nu forskare vid Örebro universitet, tillsammans med företagspartners och Region Örebro län, göra det enklare att äta rätt genom att identifiera biomarkörer och hitta smidiga sätt att mäta. Det kan handla om ett blodprov, en klocka eller biopsi från tarmen. Tillsammans med partners och Örebro universitets egna insatser landar hela satsningen på 118 miljoner kronor.

119 miljoner till forskning som ska stärka hållbart byggande i trä7.6.2023 10:30:15 CEST | Pressmeddelande

Bygg- och anläggningssektorn står för cirka 20 procent av Sveriges klimatutsläpp. Att ersätta icke förnybara byggmaterial med trä har stor potential att minska klimatpåverkan. Med stöd på 48 miljoner kronor från KK-stiftelsen ska nu forskare vid Linnéuniversitetet tillsammans med 18 företagspartners studera hur träbaserade produkter kan förbättras avseende resurseffektivitet, prestanda och kostnadseffektivitet. Tillsammans med företagens och Linnéuniversitetets egna insatser landar hela satsningen på 119 miljoner kronor.