1177 Vårdguiden som app
Nu finns 1177 Vårdguiden att ladda ner som app. Syftet med appen är att förenkla för invånare att nå 1177 Vårdguidens olika tjänster. Den finns tillgänglig via App Store och Google Play.
Appen är utvecklad i ett samarbete mellan Inera, som äger 1177 Vårdguiden, och Region Stockholm. Den första versionen består av en startsida med genvägar till 1177.se och till 1177 Vårdguidens e-tjänster och möjlighet att ringa 1177 Vårdguiden på telefon. Det finns även genvägar för att nå sin journal och läkemedelstjänster.
Appen är en del av Ineras arbete med Första linjens digitala vård. Det arbetet har ett särskilt fokus på hur digitala lösningar kan bidra till att möta behovet att ta emot och vägleda patienten, allt från invånare som har en ny medicinsk frågeställning till invånare med kroniska hälsoproblem. Samtliga regioner i Sverige har ställt sig bakom en målbild för utvecklingen inom första linjens vård. Syftet är att öka tillgängligheten till rätt information och rätt vård, erbjuda flera kanaler och ge invånare ökad möjlighet till självservice.
- Vi vill att det ska bli enklare att få rätt stöd när man vänder sig till vården. Fler vägar in till vården, till exempel denna app, är en viktig del. Det vi gör nu är också att utveckla bättre system för att ge invånare råd, ibland med hjälp av automatisering och AI, säger Anette Thalén, vid Inera.
Startsidan för appen är designad för att vara tillgänglig för en bred målgrupp, inklusive personer med olika typer av funktionsnedsättningar. Särskilda tester och analyser har genomförts ur ett tillgänglighetsperspektiv.
Fakta om 1177.se och e-tjänsterna
1177 Vårdguidens webbplats 1177.se får över tio miljoner besök varje månad. På 1177.se samlas kunskap och tjänster inom hälsa och vård från alla Sveriges regioner. Innehållet på 1177.se kvalitetssäkras av en redaktion och faktagranskas av läkare, sjuksköterskor och andra experter från hälso-och sjukvården.
Antalet som använder 1177 Vårdguidens e-tjänster fortsätter att öka, från ca 2 miljoner inloggningar i månaden januari 2017 till 3,7 miljoner i november 2018. En viktig förklaring är att samtliga regioner infört möjligheten för invånare att läsa sin journal via 1177.se. Nu har över 5,6 miljoner invånare någon gång loggat in.
På 1177 Vårdguidens webbplats kan invånare logga in med säker inloggning för att utföra personliga vårdärenden - bland annat boka tider hos vården, förnya recept eller läsa sin journal.
Kontakter
KUNDSERVICE, FELANMÄLAN OCH SUPPORT
Tel:0771 - 25 10 10Om
Om Inera
Inera är ett digitaliseringsbolag, som ägs av regioner, kommuner och SKR Företag, och har i uppdrag att skapa förutsättningar för att digitalisera välfärden. Genom att förse ägarna med gemensam digital infrastruktur och arkitektur samt ett stort antal tjänster bidrar Inera till en säker, jämlik och effektiv vård och omsorg.
Inera utvecklar och förvaltar ett 40-tal tjänster inklusive 1177, Nationell patientöversikt, identifieringstjänsten SITHS samt kunskapsstöd genom Vårdhandboken med flera. De digitala lösningarna används av invånare samt anställda och beslutsfattare inom regioner och kommuner.
Följ Inera AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Inera AB
Ineras styrelse utser Patrik Sundström till ordinarie vd20.12.2023 10:07:13 CET | Pressmeddelande
Inera meddelar idag att bolagets styrelse utsett Patrik Sundström till vd. Patrik Sundström har sedan juni 2023 varit tillförordnad vd.
Ny tillförordnad vd för Inera7.6.2023 15:14:53 CEST | Pressmeddelande
Peter Arrhenius lämnar Inera och Patrik Sundström blir ny tillförordnad vd.
1177, UMO och Youmo hbtqi-certifierade26.1.2023 11:18:09 CET | Pressmeddelande
Den nationella redaktionen för 1177.se och redaktionerna för UMO och Youmo har blivit tilldelade RFSL:s hbtqi-certifiering. Certifieringen är en kvalitetsstämpel som visar att redaktionerna arbetar strategiskt för att synliggöra och utmana normer som kan leda till att människor behandlas ojämlikt.
Det går bra att ringa 117727.5.2022 11:07:46 CEST | Pressmeddelande
Telefonitjänsten 1177 har en mindre driftstörning i ett stödsystem men det finns en reservlösning och därför går det bra att ringa in till tjänsten som vanligt. Köerna är för närvarande normala. Arbete pågår för att lösa störningen i systemet. Störningen är åtgärdad.
Inera har tecknat ramavtal för utveckling och förvaltning av applikationer4.5.2022 15:31:18 CEST | Pressmeddelande
Ett stort förändringsarbete pågår inom Ineras organisation med ambitionen att säkerställa rätt och kostnadseffektiv bemanning med kompetens inom utveckling och förvaltning av applikationer. Inera har nu meddelat tilldelning och tecknat ramavtal med leverantörerna i den stora ramavtalsupphandling som har genomförts och som vi har informerat om tidigare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum