Inera AB

1177 Vårdguidens e-tjänster en självklar del av hälso- och sjukvårdens erbjudande

Dela

Fler och fler svenskar använder 1177 Vårdguidens e-tjänster för att kontakta hälso- och sjukvården eller läsa personlig vårdinformation. Nu är det sju miljoner invånare som någon gång loggat in på 1177.se

Byline: Jenny Hallström/1177 Vårdguiden
Byline: Jenny Hallström/1177 Vårdguiden

Det är populärt att läsa sin journal, omboka sitt vårdbesök och förnya recept. Hittills i år har nära en miljon recept förnyats efter att invånare har kontaktat sin mottagning via 1177 Vårdguidens e-tjänster.

-       Länge har 1177 Vårdguiden varit förknippat med framför allt sjukvårdsrådgivning på telefon och information om hälsa och förebyggande vård på 1177.se. Detta trots att regionerna erbjudit e-tjänster via 1177 Vårdguiden i många år. Men nu verkar det som invånare i allt högre grad ser e-tjänsterna som en självklar del av 1177 Vårdguiden och därmed hälso-och sjukvårdens erbjudande, säger Sofie Zetterström, affärsområdeschef för 1177 Vårdguiden på Inera.

I takt med att invånare i allt högre grad använder e-tjänsterna är det också fler vårdmottagningar som vill utöka sitt utbud. I mars och april till exempel ökade intresset från vårdmottagningar att kunna erbjuda patienter en säker, digital kontaktväg in till mottagningen, som ett komplement till telefonsamtal och fysiska besök. Många vårdmottagningar erbjuder redan sina patienter den möjligheten och det är en populär tjänst som används av många.

Här finns mer information om 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Bilder

Byline: Jenny Hallström/1177 Vårdguiden
Byline: Jenny Hallström/1177 Vårdguiden
Ladda ned bild

Om

Inera AB
Inera AB
Tjärhovsgatan 21
118 93 Stockholm

Reception: 0771-25 10 10https://www.inera.se/

Inera koordinerar och utvecklar gemensamma digitala lösningar till nytta för invånare, medarbetare och beslutsfattare.

Inera ägs av SKR, regioner och kommuner. Inera koordinerar och stöttar utveckling för  regioner och kommuner kring digitala lösningar. Exempel på tjänster som regioner valt att samarbeta kring är 1177 Vårdguiden, Vårdhandboken, UMO, e-tjänsten Journalen och Nationell patientöversikt. Samverkan gäller även läkemedelstjänster och säkerhetslösningar. Inera ansvarar för den tekniska infrastrukturen och arkitekturen som är en förutsättning för de nationella tjänsterna.

 

 

 

Följ Inera AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Inera AB

Digital utveckling för hela Sveriges vård i 1177 Vårdguiden24.6.2020 08:30:42 CESTPressmeddelande

Smittspridningen av covid-19 har ökat takten i vårdens digitalisering, med nya nationella och regionala lösningar. Inom ramen för överenskommelsen mellan SKR och regeringen om God och nära vård har Inera på kort tid utvecklat nya funktioner i 1177 Vårdguiden. När behovet av provtagning för covid-19 ökade veckorna innan midsommar skruvades utvecklingstakten upp ytterligare. Ett par dagar efter lansering hade mer än 100 000 stockholmare beställt provtagningar via 1177 Vårdguiden och stora delar av landet är på gång att använda den möjligheten.

Kommuner visar journalinformation via 1177 Vårdguiden11.6.2020 15:00:00 CESTPressmeddelande

E-tjänsten Journalen gör det möjligt för invånarna att läsa journalinformation från hälso- och sjukvård och tandvård, via nätet och genom inloggning i 1177 Vårdguiden. Anteckningar från vårdbesök, information om vaccinationer, remisser, diagnoser, tandvård, läkemedel och provresultat har tidigare funnits tillgängliga via tjänsten Journalen som används av alla regioner. Nu har även kommunerna bestämt att låta invånare att ta del av sin kommunala journalinformation via 1177 Vårdguiden. Först ut är Västerås stad och kommunerna i Jönköpings län.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum