118 miljoner till vinnare i Skurup

I Skurup i Skåne bor Sveriges senaste vinnare. I dag avslöjades det att Postkodlotteriets Grannyra med en vinstpott på 118 miljoner kronor har gått dit. De som bor i postnummer 274 37 och har en lott får dela på vinsten. Den 9 oktober firas vinnarna när de får ta emot sina vinstcheckar vid ett event med tv-inspelning.
Grannyran med 118 miljoner kronor i vinstpotten har landat i Skurup

Tre gånger om året sker Postkodlotteriets Grannyra, en dragning med extra mycket pengar i vinstpotten. Lottköparna i det vinnande postnumret får dela på hälften av 118 miljoner, alltså 59 miljoner kronor. Den resterande hälften delas mellan de lottköpare som även bor i den vinnande postkoden.

Vinnarna firas söndag 9/10
På söndag kommer vinnarna att firas när Postkodlotteriet bjuder in till en vinstutdelning med musikunderhållning, fika och tv-inspelning. Tid och plats är inte klart ännu. Familj, vänner och allmänhet är välkomna att ta del av festligheterna.

Vid vinstutdelningen kommer den vinnande postkoden att avslöjas och checkar kommer att delas ut på scenen. Programledare är Rickard Sjöberg och med på plats är vinstutdelarna Magdalena Forsberg och Jesper Blomqvist. På scenen uppträder duon Medina.
– Nu när hösten lindar in oss i mörker kommer vi med härliga nyheter. Det är dags för Grannyra igen! Och jag undrar, hur reagerar vinnarna i Skurup när de drar sina vinstcheckar och vad ska de göra för pengarna? Var med oss på söndag och se själv, säger Rickard Sjöberg.

Vinnarna kontaktas i veckan
I dag klockan 19.00 avslöjades det vinnande postnumret på postkodlotteriet.se samt i sociala medier. Under veckan kommer alla vinnare att kontaktas och bjudas in till vinstutdelningen på söndag.

Grannyrans vinstutdelning spelas in och tv-programmet sänds i TV4 på fredagen den 14 oktober klockan 19.30.

Det är sjunde gången som en Grannyra landar i Skåne. Tidigare Grannyror har gått till Simrishamn 114 miljoner (2020), Ängelholm 105 miljoner (2020), Kristianstad 100 miljoner (2014), Hörby 60 miljoner (2013), Kristianstad 75 miljoner (2011), samt till Knislinge 20 miljoner (2007). Hittills har Postkodlotteriet gjort 173 personer till miljonärer i Skåne län och på söndag blir det ännu fler. Hur många avslöjas först då.

Fördelning av vinstpotten
Under året samlar lottköparna på sig andelar (tio andelar/lott för varje deltagande månad). Hur stor vinsten i Grannyran blir beror på antalet andelar och lotter.

• Hälften av vinstpotten (59 miljoner kronor) fördelas mellan alla som har lott i det vinnande postnumret.
  • Andra hälften av vinstpotten (59 miljoner kronor) fördelas mellan de med lott som dessutom har den vinnande postkoden.

Vad är en postkod?
Ett lottnummer i Postkodlotteriet bygger på lottköparens adress. Den första delen av lottnumret är postnumret. Sedan följer två bokstäver som tillsammans med postnumret bildar postkoden (t ex 123 45 AB). En postkod är alltså en mindre del av ett postnummerområde. Lottnumret avslutas med ett personligt nummer.

För mer information kontakta:
Sophie Westerlund, Pressansvarig produkt-PR, 073-087 13 42. Sophie.Westerlund@postkodlotteriet.se

Grannyran med 118 miljoner kronor i vinstpotten har landat i Skurup

Svenska Postkodlotteriet är Sveriges största lotteri. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 13 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 400 vinnare blivit miljonärer. Postkodlotteriet står dessutom bakom flera populära tv-program, till exempel Postkodmiljonären och Drömpyramiden.

WWF och Nordens Ark går samman för att rädda några av Sveriges mest hotade arter12.3.2024 10:34:44 CET | Pressmeddelande

Sverige har en fantastisk natur, men ingen vill vara utan arter som fjällräven, igelkotten, storspoven och mnemosynefjärilen. Tyvärr riskerar de och många fler arter att utrotas i Sverige. Men nu har WWF och Nordens Ark gemensamt tilldelats Drömprojektet på 21,5 miljoner kronor av Svenska Postkodlotteriet. Pengarna ska gå till att vända trenden och stötta ett tiotal hotade svenska arter.

Lek och skratt ska ge tryggare vård i Colombia7.3.2024 10:06:45 CET | Pressmeddelande

Ett läkarbesök eller en operation är en utsatt situation för barn och deras föräldrar – var än i världen du bor. Lek och skratt kan minska stress och oro hos både patienter och anhöriga och ge en ökad trygghet i mötet med vården. Detta tog Operation Smile och Clowner utan Gränser fasta på när de ansökte om extra pengar hos Postkodlotteriet för att kunna genomföra ett unikt och gemensamt Drömprojekt i Colombia.