12-årige Wille intervjuar partiledarna i Almedalen

Majblommans knattereporter i Almedalen 2018 heter Wille Öhgren. Foto: Hans Blomberg

Politikerveckans yngste reporter heter Wille Öhgren och är redan en profil i Almedalen. Förra året intervjuades han om sitt stora intresse för politik i SVT. Han avslöjade att han är på plats så mycket han kan, och annars följer alla livesändningar från Almedalen. Samtidigt.

2018 ställer Wille upp för Majblomman och intervjuar alla partiledare och barnministern om barns rättigheter. Temat blir otillåtna kostnader i skolan, men Wille kommer också att utmana var och en med skräddarsydda frågor inför valrörelsen.

- Jag ser fram emot att diskutera med partiledarna, jag tycker självklart att barns rättigheter ska ha mer plats i politiken, säger Wille.

Wille Öhgren bor i Visby och ska börja 7:an på Solbergaskolan efter lovet. Han vill bli journalist, och har redan hunnit vara prao på P4 Gotland. Största intresset är samhällsfrågor:

- Ja, jag gör inte mycket annat. Nyheter är mitt fritidsintresse!

Sedan 2004 skickar Majblomman en knattereporter till Almedalen, med målet att föra barns talan och förbättra villkoren för alla i skolan och på fritiden.

2018 tar vi upp kostnader i skolan, ett fenomen som strider mot skollagen och vållar stora problem för barn som lever i ekonomisk utsatthet.

Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve:

- Vi vill att barn ska kunna påverka frågor som berör dem, och knattereportern är ett konkret exempel på det. Vi är verkligen glada åt att Wille representerar Majblomman 2018.

Alla partiledarintervjuer publiceras på vår youtubekanal MajTV under veckan.

Wille är tillgänglig för media, och nås via Katarina Öhgren (förälder) på 070-858 58 23.

Pressbilder finns i anslutning till pressmeddelandet och på Majblomman Via TT. För mer information, välkommen att kontakta

Liv Landell Major, pressekreterare: 0708 – 742 713.

Majblomman är alla barns blomma. Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Insamlingen bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Vi är en av Sveriges största barnrättsorganisationer, med 600 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under året ger vi bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn.

Äntligen säljer barnen majblommor med Swish!10.4.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Torsdag 11 april kl 12.00 går startskottet för tiotusentals barn som ska sälja majblommor över hela landet.Samtidigt kan Majblomman äntligen erbjuda digital betalning via Swish! Så här funkar det: Varje barn får en QR-kod från Swish, som köparen läser av med sin smarta telefon. QR-koden är personlig och hjälper barnet att hålla koll på sin insamling. Egen telefon behövs alltså inte, och den som vill undvika kontanter kan så klart sälja majblommor enbart med Swish. - Vi är så glada över att ha hittat en digital lösning som både är säker för barnen som säljer majblommor, och smidig för den som inte har kontanter på sig, säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve Majblomman är en barnrättsorganisation som verkar för att alla barn i Sverige ska inkluderas i gemenskapen i skolan och på fritiden, oavsett ekonomiska förutsättningar. Vi samlar in pengar genom att barn i hela Sverige säljer majblommor varje vår. På så vis kan vi dela ut ekonomiskt stöd till enskilda barn, påverka b