12-årige Wille intervjuar partiledarna i Almedalen

Majblommans knattereporter i Almedalen 2018 heter Wille Öhgren. Foto: Hans Blomberg

Politikerveckans yngste reporter heter Wille Öhgren och är redan en profil i Almedalen. Förra året intervjuades han om sitt stora intresse för politik i SVT. Han avslöjade att han är på plats så mycket han kan, och annars följer alla livesändningar från Almedalen. Samtidigt.

2018 ställer Wille upp för Majblomman och intervjuar alla partiledare och barnministern om barns rättigheter. Temat blir otillåtna kostnader i skolan, men Wille kommer också att utmana var och en med skräddarsydda frågor inför valrörelsen.

- Jag ser fram emot att diskutera med partiledarna, jag tycker självklart att barns rättigheter ska ha mer plats i politiken, säger Wille.

Wille Öhgren bor i Visby och ska börja 7:an på Solbergaskolan efter lovet. Han vill bli journalist, och har redan hunnit vara prao på P4 Gotland. Största intresset är samhällsfrågor:

- Ja, jag gör inte mycket annat. Nyheter är mitt fritidsintresse!

Sedan 2004 skickar Majblomman en knattereporter till Almedalen, med målet att föra barns talan och förbättra villkoren för alla i skolan och på fritiden.

2018 tar vi upp kostnader i skolan, ett fenomen som strider mot skollagen och vållar stora problem för barn som lever i ekonomisk utsatthet.

Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve:

- Vi vill att barn ska kunna påverka frågor som berör dem, och knattereportern är ett konkret exempel på det. Vi är verkligen glada åt att Wille representerar Majblomman 2018.

Alla partiledarintervjuer publiceras på vår youtubekanal MajTV under veckan.

Wille är tillgänglig för media, och nås via Katarina Öhgren (förälder) på 070-858 58 23.

Pressbilder finns i anslutning till pressmeddelandet och på Majblomman Via TT. För mer information, välkommen att kontakta

Liv Landell Major, pressekreterare: 0708 – 742 713.

Majblomman är alla barns blomma. Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Insamlingen bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Vi är en av Sveriges största barnrättsorganisationer, med 600 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under året ger vi bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn.

Ny mätning: tuffare ekonomiskt läge för barnfamiljer20.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En ny Sifo-undersökning från Verian bekräftar civilsamhällets beskrivning: ett tufft ekonomiskt läge för barnfamiljer med små ekonomiska marginaler. Undersökningen visar att 4 av 10 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har behövt låna pengar för att kunna betala grundläggande utgifter de senaste sex månaderna. 1 av 5 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har inte haft råd att äta sig mätt vid något eller flera tillfällen de senaste sex månaderna. Läget för de mest utsatta familjerna är allvarligare än förra året.

Ny rapport. Välkomna på pressbriefing där Rädda Barnen, Röda Korset, Majblomman och Hyresgästföreningen presenterar färska siffror över barnfamiljers ekonomiska svårigheter7.3.2024 15:39:37 CET | Pressmeddelande

Den 19 mars bjuder Hyresgästföreningen, Majblomman, Rädda Barnen och Röda Korset in utvalda medier för att presentera en helt färsk Sifo-undersökning om barnfamiljers ekonomiska situation idag. Undersökningen presenterar siffror på barnfamiljers svårigheter med vardagsekonomin och föräldrars möjligheter att förse sina barn med fritidsaktiviteter, mat, kläder och hur de ser på den ekonomiska situationen. Men också för att berätta hur trycket på våra verksamheter ökat i samband med det tuffa ekonomiska läget.