1200 besökte chatt om våld i ungas relationer under februari

Den 1 februari öppnade Sveriges första nationella stödplattform för alla mellan 15 och 20 år som blir utsatta för våld – eller utsätter andra – i sina partner-relationer. Nu kan den första månaden summeras: över 1200 ungdomar sökte stöd i chatten och 62 000 besökte sajten ungarelationer.se.

– Det kan kännas nedslående att se så många komma till chatten och vittna om våld, men då ska vi komma ihåg att de levde i samma utsatthet för en månad sedan – men då upplevde de att de inte hade någonstans att vända sig. Det är väldigt många av dem vi möter som säger att det här är första gången de berättar för någon, så där har vi verkligen gjort skillnad i många unga människors liv, säger Zandra Kanakaris, generalsekreterare på Stiftelsen 1000 Möjligheter, som driver satsningen.

De som vänder sig till chatten, som är öppen varje kväll, är både tjejer och killar. En del är själva utsatta för våld, några är potentiella förövare och andra är kompisar som hör av sig och vill veta vad de kan göra för att hjälpa någon som utsätts.

– Vi visste att det fanns ett stort behov, dels utifrån våra tidigare erfarenheter och dels genom Brottsförebyggande rådets rapport förra året som visade att var femte ung person har blivit utsatt för brott i sin relation. Vi blev ändå överraskade över att så många skulle hitta hit redan första månaden, säger Zandra Kanakaris.

1000 Möjligheter kommer nu att rekrytera och utbilda ytterligare en stor grupp volontärer för att upprätthålla tillgänglighet och kvalitet i chatten och på sikt utöka öppettiderna, vilket redan efterfrågats av målgruppen. Man kommer därför också att inleda ett arbete med att säkra finansiering för fortsatt verksamhet.

– Vi ser att det man berättar om i chatten i stort handlar om killars våld mot tjejer, precis som i de vuxnas relationer. Om vi ska stoppa mäns våld mot kvinnor så måste vi alltså börja redan med de unga. Det är en av de viktigaste preventiva åtgärder vi kan göra och det måste få kosta på samma sätt som satsningar på vuxna, säger Zandra Kanakaris.

1000 Möjligheter är en politiskt och religiöst oberoende stiftelse som arbetar med att stötta unga. Verksamheten startades 2010 som Sveriges första ungdomsjour, och utöver stödarbetet bedrivs även förebyggande arbete i skolor, på fritidsgårdar och i förenings- och näringsliv för att uppnå ett jämställt och jämlikt samhälle fritt från våld.