125 000 ålar släpptes ut i flera vattendrag i Östergötland

Under fredagsmorgonen (21 maj) släpptes cirka 125 000 ålyngel ut på nio olika platser i regionen, bland annat i Stångån, Sommen och Yxningen.

Bild: Rebecka Hovenberg, Tekniska verkens styrelse, och Jakob Bergengren, miljöingenjör på Tekniska verken, hjälps åt att släppa ut de franska ålarna i Stångån.

Det är Scandinavian Silver Eel som levererar ålen som släpptes ut under morgonen, både upp- och nedströms i Stångån. Till skillnad mot tidigare år kommer ålen från Frankrike istället för England, vilket är en följd av Brexit.

- Vi på Tekniska verken är förstås medvetna om att våra vattenkraftverk utgör problem både för den upp- och nedströmsvandrande ålen. Men genom att sätta ut en stor mängd ål - som får växa upp i cirka 15 år och bli könsmogen i framför allt Sommen, Roxen och Glan -  och sedan fånga, köra den och släppa ut den i havet så den kan simma till Sargassohavet för lek, så har vi slutit cirkeln och förhoppningsvis hjälpt ålen på ett bra sätt, säger Jakob Bergengren, miljöingenjör på Tekniska verken i Linköping.

Jakob Bergengren, Miljöingenjör på Tekniska verken i Linköping, 070-356 46 05
Jakob.Bergengren@tekniskaverken.se

Bakgrund
Det europeiska ålbeståndet minskar, bland annat på grund av vandringshinder vid vattenkraftverk och dammar. Utsättningen av ålyngel är en viktig del för att bevara ålbeståndet och en av åtgärderna som Tekniska verken gör, utifrån sina fastställda vattendomar, för att minska påverkan från sina vattenkraftverk. Tekniska verken är även med i projektet ”Krafttag ål”, tillsammans med Havs- och vattenmyndigheten och flera andra kraftbolag. I Krafttag ål är ett delprojekt så kallad Trap &Transport där man fångar lekmogen ål och transporterar ut den till havet förbi vattenkraftverken. I Östergötland fångas den lekmogna ålen i Sommen, Roxen och Glan.

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Läs om vårt bidrag till FN:s globala mål här

Fler kan ladda elbilen med nya laddkluster14.6.2021 12:30:00 CEST | Pressmeddelande

En ökad efterfrågan på parkeringsplatser med laddmöjlighet tillsammans med en önskan om att gynna ett hållbart resande, har gjort att Stångåstaden tillsammans med Tekniska verken har skapat två så kallade laddkluster i Linköping. Att bygga laddkluster, med flera laddplatser samlade på ett och samma ställe, är en del i en ny strategi för att kunna erbjuda framför allt Stångåstadens hyresgäster utökade möjligheter att ladda sina elbilar. Visar sig satsningen framgångsrik kan Linköping få fler laddkluster framöver.

Stark början på årets första tertial3.6.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det ekonomiska året har börjat bra för Tekniska verken-koncernen. Resultatet efter finansiella poster från januari till april 2021 uppgick till 396 miljoner kronor, jämfört med 286 miljoner kronor motsvarande period förra året. Resultatet påverkas bland annat av att årets första månader varit kallare än samma period förra året med ökad fjärrvärmeförsäljning som följd, men även med betydligt högre priser på el.