125 000 ålyngel släpps fria

Imorgon, torsdag den 2 augusti, kommer det sättas ut 125 000 ålyngel på nio olika platser i regionen. Utsättningen sker bland annat vid Stångån, Sommen och Storsjön. Media är välkomna att vara med under utsättningen.

Tid: Torsdag 2 augusti kl 09:00

Plats: Vi möts vid Braskens bro, Kylarevägen 1 (OKQ8 bensinstation). Tekniska verken möter upp leverantören Scandinavian Silver Eel. Därefter kommer transport ske för utsättning både upp- och nedströms i Stångån.

Bakgrund:

Det europeiska ålbeståndet minskar, bland annat på grund av vandringshinder vid vattenkraftverk och dammar. Tekniska verken är med i projektet ”Krafttag ål” som startade 2011, tillsammans med Havs- och vattenmyndigheten och flera andra kraftbolag. Ålutsättningen är en viktig del för att bevara ålbeståndet och en av åtgärderna som Tekniska verken gör för att miljöanpassa vattenkraften.

Tekniska verken är en del av 240 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)

Abonnera på våra pressmeddelanden.