125 000 ålyngel släpps fria

Imorgon, torsdag den 2 augusti, kommer det sättas ut 125 000 ålyngel på nio olika platser i regionen. Utsättningen sker bland annat vid Stångån, Sommen och Storsjön. Media är välkomna att vara med under utsättningen.

Tid: Torsdag 2 augusti kl 09:00

Plats: Vi möts vid Braskens bro, Kylarevägen 1 (OKQ8 bensinstation). Tekniska verken möter upp leverantören Scandinavian Silver Eel. Därefter kommer transport ske för utsättning både upp- och nedströms i Stångån.

Bakgrund:

Det europeiska ålbeståndet minskar, bland annat på grund av vandringshinder vid vattenkraftverk och dammar. Tekniska verken är med i projektet ”Krafttag ål” som startade 2011, tillsammans med Havs- och vattenmyndigheten och flera andra kraftbolag. Ålutsättningen är en viktig del för att bevara ålbeståndet och en av åtgärderna som Tekniska verken gör för att miljöanpassa vattenkraften.

Tekniska verken är en del av 240 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Pressinbjudan Innovation Camp 20186.11.2018 09:39Pressinbjudan

21 timmar – 21 grupper. Det är dags för Tekniska verken Innovation Camp! Under 21 timmar arbetar 80 ungdomar non-stop för att lösa ett case på plats i Tekniska verkens lokaler. Tillsammans i grupp ska de tänka kreativt och nytt för att hitta den bästa lösningen. I år kommer deltagarna komma ännu närmare verksamheten genom studiebesök under inledningsfrasen. Juryn kommer på fredagsmorgonen att lyssna till de innovativa lösningarna och kreativa tankar som har jobbats fram under de 21 timmarna. Media är varmt välkommen att hälsa på hos deltagarna under Innovation Camp den 8 och 9 november!