125 nya miljoner till föreningslivet

Två aftnar med Folkspel och BingoLotto gav 125 miljoner att fördela på landets föreningsliv. – Minst. Det kan nog komma att bli ytterligare ett antal kronor då vi summerat helt klart, säger affärsområdeschef, Mikael Kjellström.

Foto:Shutterstock

Dan-före-dan med uppesittarkväll och samt firande av årets sista dag gav såväl en välbehövlig julklapp som efterlängtad nyårspresent till landets klubbar och organisationer.

– Jämfört med 2019 ökar överskottet från 75 miljoner till 125 miljoner för de båda kvällarna. En siffra vi givetvis är oerhört stolta över att kunna presentera. Inte minst i pandemitider då vi vet att varenda krona är av betydelse, säger Mikael Kjellström på Folkspel.

Totalt såldes det uppemot sex miljoner lotter till de båda sändningarna i TV4 och antalet tittare översteg tre miljoner.

– Det är bara att ödmjukt tacka för det enorma engagemang som visat sig i samband med våra två största kvällar. Vi bidrar dels med ett program och en gemenskap som utan tvekan uppskattas. Att dessutom kunna leverera ett överskott till Föreningslivet, som vida överträffar våra förväntningar, är helt fantastiskt, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel.

Sedan starten 1991 har försäljningen av Folkspels lotter genererat närmare 17 miljarder i överskott till landets föreningsliv.

Söndag 10 januari, 18.00 i TV 4, är det säsongsstart och årspremiär av BingoLotto för 2021.

Hans Sahlin, vd Folkspel

Mikael Kjellström, affärsområdeschef BingoLotto

mikael.kjellstrom@bingolotto.se

Foto:Shutterstock
Programledarna för Bingolottos Nyårsbingo Casper Janebrink och Lotta Engberg, foto: Mathias Otterberg

Folkspel är en ideell organisation som har 73 riksorganisationer/medlemmar i Sverige. Folkspel erbjuder svenskt föreningsliv att sälja lotteriprodukter och på så sätt dra in pengar till sin verksamhet. Sedan starten 1991 har Folkspel genererat närmare 17 miljarder miljarder kronor till svenskt föreningsliv, bland annat genom att föreningarna sålt Bingolotto och Sverigelotten.

Folkspel har 104 anställda och huvudkontoret ligger i Göteborg.

www.folkspel.se

232 miljoner i överskott till föreningslivet11.11.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, har summerat försäljningen av Bingolotter, Sverigelotter och Julkalendrar det senaste verksamhetsåret. Föreningslivet har fått dela på hela 232 miljoner via sin försäljning, en ökning med 43 miljoner jämfört med föregående år. Störst del av överskottet, 834 000 kronor, har Ullaredsalliansen fått ta emot. Se listor nedan över vilka län, föreningar, idrotter och Riksorganisationer som fått störst del av överskottet