130 medarbetare i Ängelholms kommun utbildas inom välfärdsteknik

I Ängelholms kommun utbildas nu 130 medarbetare som arbetar med vård och omsorg inom välfärdsteknik. Syftet är att medarbetarna ska få ökade kunskaper i hur tekniken och IT används som ett stöd inom vården. Utbildningen drivs av Hermods företagsutbildning på distans.

Foto: Justocat/Alice Öberg

- Vi vill stärka kompetensen hos våra anställda inom förvaltningen Hälsa som består av äldreomsorg, trygghetsjour, bemanningsenhet samt personal inom funktionsstöd i digitalisering och välfärdsteknik. Vi rustar personalen att möta framtida behov hos kommunen, säger Marie Fridh, enhetschef för Hälsa vid Ängelholms kommun.

Socialstyrelsen definierar välfärdsteknik som digital teknik och kan användas för att bibehålla eller öka delaktigheten, självständigheten, aktiviteten och tryggheten för en person med funktionsnedsättning. Exempel på välfärdsteknik kan vara digitala trygghetslarm, digital tillsyn via kamera, sensorer för påminnelser, robotar och datorprogram.

- Den här kursen ska utveckla deltagarnas kunskap om hur IT och välfärdsteknik används inom vård och omsorg. Samt hur de i sin yrkesroll kan använda tekniken för information, kommunikation och också för dokumentation. Ett av många exempel på IT som hjälpmedel är bland annat en robotkatt som hjälper dementa människor att känna sig lugnare, berättar Ditta Schlöser, webblärare Hermods.

Skräddarsydd utbildning efter deltagarnas behov

De anställda på Ängelholms kommun kombinerar 8 veckors distansutbildning med sina dagliga arbetsuppgifter. Utbildningen består av självstudier och innehåller två webbinarium med webblärare. I slutet av utbildningen får de göra ett test och efter avslutad kurs får de ett intyg.

- Tekniken får allt större betydelse inom vården och utvecklingen går snabbt. Deltagarna som utbildas hos oss har ofta gedigen erfarenhet och får nu möjlighet att lära sig mer om hur välfärdsteknik kan vara ett hjälpmedel i arbetet. Med Hermods stora utbud och erfarenhet, inom distansundervisning kan vi skräddarsy utbildningar utifrån behov och bransch, säger Kevin Cintas Utbildningsrådgivare/KAM Syd vid Hermods Privat- & Företagsutbildning.

Kevin Cintas

Kevin.Cintas@hermods.se

Utbildningsrådgivare/KAM Syd vid Hermods Privat- & Företagsutbildning.

08-410 251 02

Foto: Justocat/Alice Öberg