13,4 miljoner för nyupptäckt ryskt kejserligt porträtt

Stockholms Auktionsverk sålde under onsdagen K.E. Makovskys magnifika porträtt av prinsessan Yurievskaya, den ryske tsar Alexander II:s andra gemål för 13,4 miljoner kronor. Den högsta noteringen för ett klassiskt verk i Sverige i höst.

Stockholms Auktionsverk säljer kejserligt porträtt

Det är fantastiskt att får vara del av en sådan här försäljningsframgång, säger Niclas Forsman, VD Stockholms Auktionsverk. Våra efterforskningar, kring vad som från början bara var ett imponerande porträtt av Makovsky, ledde oss fram till det ryska hovet och en mycket spännande historik. Det här visar att expertiseringen inte bara är en rolig del av vårt arbete utan av största betydelse för ett synnerligen gott resultat, fortsätter Forsman.

Porträttet som målades 1880 visades senast vid XX11 utställningen i St. Petersburg 1913. Målningen har sedan dess varit borta tills det i somras, mer än hundra år senare, upptäcktes i en våning i Stockholm. Efter en lång och spännande budgivning mellan flera internationella samlare såldes den historiska målningen för 13.400.0000 kr.

Nina Juhl
nina.juhl@auktionsverket.se

Stockholms Auktionsverk säljer kejserligt porträtt
K.E. Makovskys portträtt av Prinsesssan Yurievskaya

ART PROJECT THANDA - Internationell grupputställning på Stockholms Auktionsverk med Afrika, Punk, Mexiko, biblisk feminism och New York-dandyism som tema19.1.2018 14:30Pressmeddelande

År 2016 tog konstnär Johan Falkman med sig 17 internationella konstnärer till Intibane, ett forsknings-camp, del av Dan Olofssons Safari Lodge, Thanda, i Sydafrika.Där fick de inspireras av den afrikanska kulturen, människorna, djurlivet och naturen. Arbetet presenteras nu i en stor grupputställning med måleri, skulptur och fotografi. Alla intäkter går till Christin och Dan Olofssons välgörenhetsorganisation Star for Life. Organisationen hjälper sydafrikanska ungdomar med utbildning och hälsa.