13,4 miljoner för nyupptäckt ryskt kejserligt porträtt

Stockholms Auktionsverk sålde under onsdagen K.E. Makovskys magnifika porträtt av prinsessan Yurievskaya, den ryske tsar Alexander II:s andra gemål för 13,4 miljoner kronor. Den högsta noteringen för ett klassiskt verk i Sverige i höst.
Stockholms Auktionsverk säljer kejserligt porträtt

Det är fantastiskt att får vara del av en sådan här försäljningsframgång, säger Niclas Forsman, VD Stockholms Auktionsverk. Våra efterforskningar, kring vad som från början bara var ett imponerande porträtt av Makovsky, ledde oss fram till det ryska hovet och en mycket spännande historik. Det här visar att expertiseringen inte bara är en rolig del av vårt arbete utan av största betydelse för ett synnerligen gott resultat, fortsätter Forsman.

Porträttet som målades 1880 visades senast vid XX11 utställningen i St. Petersburg 1913. Målningen har sedan dess varit borta tills det i somras, mer än hundra år senare, upptäcktes i en våning i Stockholm. Efter en lång och spännande budgivning mellan flera internationella samlare såldes den historiska målningen för 13.400.0000 kr.

Nina Juhl
nina.juhl@auktionsverket.se