Dramaten

14 premiärer och flera internationella samproduktioner på Dramatens scener i höst

Dela

Hösten 2021 på Dramaten bjuder på svenska och internationella regissörer, klassiska och nyskrivna pjäser, fiktion blandat med verklighet, dansverk och scenkonstformer som både bygger vidare på och omprövar Nationalscenens traditioner. Stora scenen öppnar den 3 september med Mattias Anderssons nyskapade verk Den yttersta minuten, med hela Dramatens ensemble på scen. - Det blir en uppsättning som verkligen gräver där vi står och en slags inventering för mig av både ensemblen och Dramatenhuset i en föreställning om några ultimata sceniska minuter på Stora scenen, säger han.

Den yttersta minuten. Foto: Klara G.
Den yttersta minuten. Foto: Klara G.

Och idag presenterade Mattias Andersson även sin första säsong på Dramaten vid en digital pressträff.

- Nu kan man äntligen se framåt mot hösten och en förhoppningsvis publiköppen teater. Det blir den första repertoar jag presenterar och i kombination med det som redan tidigare ligger har ambitionen varit att erbjuda ett rikt och pluralistiskt utbud med en mängd olika perspektiv på vår samtid från skiftande geografiska och sociala positioner. Detta i växlande genrer, tonlägen, ackord och känslofärger, säger Mattias Andersson.

Bland höstens premiärer märks Tillbaka till Reims, i regi av Thomas Ostermeier från Schaubühne i Berlin, en pjäs baserad på Didier Eribons hyllade roman med Lena Endre i huvudrollen.

Den grekiska regissören Elli Papakonstantinou gör ett allkonstverk av Euripides Alkestis med Melinda Kinnaman i huvudrollen och norska Angelina Stojčevska tar sig an Emanuel Swedenborgs Om himlen och helvetet.

Hösten bjuder även på en pjäs om Martin Luther King, Bergets topp, i regi av Josette Bushell-Mingo och Baker Karim, vilket blir startpunkten på ett längre samarbete mellan Dramaten och The National Black Theatre of Sweden.

Dessutom presenteras den franska regissören Caroline Guiela Nguyens nya pjäs FRATERNITY, a fantastic tale som kommer till Dramaten direkt efter sin premiär på Avignon-festivalen. Senare under hösten blir det urpremiär för den dansanta dokuföreställningen LIV DÖD SEX POP av Tove Sahlin och Malin Holgersson med bland andra Uje Brandelius och Ingela Olsson.

Som tidigare meddelats får nu även de framflyttade föreställningarna Cabaret i regi av Farnaz Arbabi, Tjechovs Måsen i regi av brittiska Lyndsey Turner; samt Ambulans av Paula Stenström Öhman äntligen sina premiärer.

Till detta några spektakulära gästspel av bland andra polska Teatr Powszechny med Mein Kampf och I väntan på Godot från New York på jiddisch.

Nedan presenteras alla hösten premiärer, nypremiärer och framflyttade premiärer. Dramaten följer samhällsutvecklingen och är redo att öppna salongerna till hösten. Biljetter släpps till försäljning den 11 augusti. Med reservation för eventuella ändringar.

Höstens premiärer i datumordning

FRATERNITY, a fantastic tale – premiär 27 augusti, Lilla scenen
Franska regissören Caroline Guiela Nguyen har uppmärksammats för flera uppsättningar som blandar det fiktiva med det dokumentära. FRATERNITY, a fantastic tale utspelar sig efter en naturkatastrof där halva mänskligheten har försvunnit spårlöst och skildrar hur de som är kvar tillsammans bearbetar sorgen och minnena. Ensemblen består av en brokig skara amatör- och proffsskådespelare i åldrarna 16–79, som pratar en mängd olika språk. Bland Caroline Guiela Nguyens tidigare verk märks Saigon som gästspelade på Dramaten under Bergmanfestivalen 2018. FRATERNITY, a fantastic tale är en internationell samproduktion med bland andra Odéon Theatre, Paris, Thalia Theater, Hamburg, Théâtre de Liège, Belgien och Les Hommes Approximatifs, Franrike.
Av: Caroline Guiela Nguyen tillsammans med teamet. Regi: Caroline Guiela Nguyen. Scenografi: Alice Duchange. Kostym: Benjamin Moreau. Ljus: Jérémie Papin. Musik:Teddy Gauliat-Pitois och Antoine Richard. Video: Jérémie Scheidler. Medverkande: Dan Artus, Saadi Bahri, Boutaïna El Fekkak, Hoonaz Ghojallu, Youssouf Gueye, Maïmouna Keita, Nanii, Elios Noël, Jean-Claude Oudoul, Alix Petris, Saaphyra, Vasanth Selvam, Anh Tran Nghia, Hiep Tran Nghia och Mahia Zrouki.

Den yttersta minuten – urpremiär 3 september, Stora scenen
Om du bara hade en sista minut kvar att agera på Dramatens stora scen när teatern åter öppnar – vad skulle du då välja att framföra? Den frågan ställde Mattias Andersson till var och en av teaterns skådespelare. Den yttersta minuten är en associativ, pluralistisk, musikalisk, koreografisk, hyperindividualistisk men samtidigt kollektivistisk föreställning. Avsikten är att hela Dramatens ensemble ska stå samtidigt på Stora scenen vid premiären.
Av och regi: Mattias Andersson. Koreografi: Tove Sahlin. Scenografi och kostym: Ulla Kassius. Ljus: Charlie Åström. Mask och peruk: Anne-Charlotte Reinhold och Melanie Åberg. Musik: Anna Sóley Tryggvadottir. Medverkande: cirka 70 skådespelare knutna till Dramaten.

Tillbaka till Reims – premiär 26 september, Lilla scenen
Thomas Ostermeier, konstnärlig ledare för Schaubühnei Berlin och en av Europas mest framstående regissörer, har utvecklat ett föreställningskoncept som utgår både från den självbiografiska romanen och den dokumentära filmen Tillbaka till Reims av och om sociologen Didier Eribon.
Nu görs den med Lena Endre, Jesper Söderblom och rapparen Parham i rollerna.
Pjäsen handlar om hur ett svenskt team som ska spela in dokumentärens berättarröst inleder en livlig diskussion om Eribons insikter om sin klassresa, medelklassens exkluderande mekanismer och arbetarklassens förflyttning från vänster till extremhöger.
Tillbaka till Reims är en samproduktion med Göteborgs Stadsteater, efter ett koncept utvecklat av Schaubühne Berlin. Pjäsen hade urpremiär i Berlin (samma uppsättning spelades sedan på engelska i Manchester) och den har sedan gjorts i nya versioner i Frankrike och Italien.
Regi: Thomas Ostermeier. Översättning: Johan Wollin och Ulf Peter Hallberg. Scenografi: Nina Wetzel. Ljus: Erich Schneider. Ljud: Jochen Jezussek. Film: Sébastien Dupouey och Thomas Ostermeier. Kamera: Marcus Lenz och Sébastien Dupouey. Ljud (film): Peter Carstens. Musik: Nils Ostendorf. Medverkande: Lena Endre, Jesper Söderblom och Parham Pazooki.

Performance Workshop: Skapa demokrati – premiär 7 oktober, Dramatenbaren
Performance Workshop: Öva demokrati  – premiär 17 november, Dramatenbaren 
Ett experimentellt möte där deltagarna tillsammans med skådespelare från Dramaten undersöker samtidens stora frågor. Med teatern som verktyg och metod utforskar deltagarna tillsammans de hot och utmaningar demokratin står inför. Framtaget av Dramaten i samarbete med Jörgen Dahlqvist och Fredrik Haller, Teatr Weimar i Malmö och Institutet för framtidsstudier. Projektet är del av forsknings- och utvecklingsarbetet kring nya sceniska berättarformat på Teaterhögskolan i Malmö. 

Om himlen och helvetet – premiär 28 oktober, Lilla scenen
Den norska regissören Angelina Stojčevska tar sig an vetenskapsmannen, uppfinnaren och kyrkogrundaren Emanuel Swedenborgs bok Om himlen och dess under och om helvetet enligt vad jag hört och sett. I föreställningen Om himlen och helvetet är det en grundförutsättning att hans visioner om änglar, demoner och andar är tidlösa, sanna och verkliga. Angelina Stojčevska har tidigare bland annat satt upp Flugorna och Little Shop of Horrors på Stadsteatern i Göteborg.
Av: Emanuel Swedenborg. Regi: Angelina Stojčevska. Översättning: Björn A H Boyesen. Dramatisering: Magnus Lindman. Scenografi: Julia Casabona. Kostym: Michaela Barth. Ljus: Jenny André. Mask och peruk: Peter Westerberg, Eva Maria Holm och Sofia Ranow Boix-Vives. Medverkande: Mia Benson, Nina Fex, Electra Hallman, Omid Khansani, David Fukamachi Regnfors, Siham Shurafa, Nemanja Stojanovic och Andreas Rothlin Svensson.

William Kentridge SIBYL – gästspel, 30–31 oktober, Stora scenen.
Den prisade sydafrikanske konstnären William Kentridges Waiting for the Sibyl är en audiovisuell scenkonstupplevelse, med musik och komposition av Kyle Shepherd och Nhlanhla Mahlangu. Föreställningen ges tillsammans med Kentridges kortfilm The Moment Has Gone.
William Kentridge föddes 1955 i Johannesburg. Han har blivit känd för sina kolteckningar och animerade bildsekvenser, som inte sällan utgår från orättvisorna och samhällsproblemen i hans hemland. Han slog igenom på 1980-talet och är idag en internationellt hyllad konstnär som gör allt från teckningar och animerade filmer till installationer och scenkonst.

I väntan på Godot – gästspel, 13-14 november, Lilla scenen
New York-kompaniet New Yiddish Reps uppsättning av I väntan på Godot, som spelas på jiddisch, besöker Dramaten i höst. Uppsättningen hade urpremiär 2013 och återuppfördes 2019, med delvis ny ensemble. Gästspelet presenteras i samarbete med Judisk kultur i Sverige och Jiddischsällskapet i Stockholm. Föreställningen textas till engelska. “Beckett’s play may finally have found its mother tongue” skrev The New Yorker efter premiären.
Av: Samuel Beckett. Översättning: Shane Baker. Regi: Moshe Yassur. Medverkande: Michael Wex, Allen Lewis Rickman och Shane Baker.

Alkestis – premiär 2 december, Lilla scenen
Euripides komiska tragedi Alkestis tolkad av den grekiska regissören Elli Papakonstantinou är en föreställning med körsång, video och ett utmanande formspråk. Till sin hjälp har hon ett konstnärligt team med den amerikanska tonsättaren Julia Kent och scenografen och kostymören Maria Panourgia och med Melinda Kinnaman i titelrollen. Elli Papakonstantinou är känd för sina starka, banbrytande och ofta flerspråkiga multidisciplinära uppsättningar, som ofta låter publiken komma till tals.
Av: Euripides. Regi: Elli Papakonstantinou. Översättning: Mara Lee. Scenografi och kostym: Maria Panourgia. Mask och peruk: Nathalie Pujol och Moa Hedberg. Musik: Julia Kent. Medverkande: Melinda Kinnaman, Göran Martling, Joel Valois, Helmon Solomon, Torkel Petersson, Shanti Roney, Per Mattsson, Pierre Wilkner mfl.

Mein Kampf – gästspel 8-9 december, Lilla scenen
Föreställningen Mein Kampf är ett gästspel från den polska teatern Teatr Powszechny som vill undersöka i vilken utsträckning det nazistiska tankegodset i Adolf Hitlers texter fortfarande är aktuellt i dagens demokratiska civilsamhälle. Uppsättningen är en del i ett antifascistiskt projekt på Teatr Powszechny.
Regi: Jakub Skrzywanek. Scenografi och kostym: Agata Skwarczyńska, Musik: Karol Nepelski. Koreografi: Agnieszka Kryst. Video: Magda Mosiewicz. Medverkande: Mamadou Góo Bâ, Klara Bielawka, Aleksandra Bożek, Arkadiusz Brykalski, Natalia Łągiewczyk och Oskar Stoczyński.

LIV DÖD SEX POP – urpremiär 9 december, Stora scenen
LIV DÖD SEX POP är en dråplig, dansant, dödsallvarlig och drömsk dokumentär dystopi skapad av koreograf Tove Sahlin, dramatikern Malin Holgersson och scenografen Josefin Hinders. De medverkande har kraschat in på Stora scenen i en tunnelbanevagn och berättar om möjligheter och hinder, funktion och tillgänglighet, liv och död.
Av: Tove Sahlin, Malin Holgersson, Malin Dahlström, Josefin Hinders i nära samarbete med ensemblen. Regi och koreografi: Tove Sahlin. Scenografi, kostym och ljus: Josefin Hinders. Peruk och mask: Thea Holmberg Kristensen. Musik: Malin Dahlström. Medverkande: Uje Brandelius, Christine Bylund, Hamadi Khemiri, Hulda Lind Jóhannsdóttir, Christopher Lehmann, Tanja Lorentzon, Madeleine Månsson, Ingela Olsson, Sindri Runudde, Sanna Sundqvist och Maria Wärme.

Bergets topp – premiär 11 december, Målarsalen
Bergets topp (The Mountaintop) av den afroamerikanska författaren Katori Hall ger ett intimt porträtt av Martin Luther King kvällen innan han blir skjuten den 4 april 1968 i Memphis, Tennessee. Pjäsen väckte uppseende på Broadway, bland annat för den inte helt sympatiska gestaltningen av huvudpersonen. En samproduktion med The National Black Theatre of Sweden.
Av: Katori Hall. Regi: Josette Bushell-Mingo och Baker Karim. Översättning: Anne Fredriksson. Scenografi: Lotta Nilsson. Kostym: Aysha Jones. Mask och peruk: Frida Ottosson. Medverkande: John Alexander Eriksson och Kayo Shekoni.

Nypremiärer och framflyttade premiärer

Elektra nypremiär 10 september, Stora scenen
"Det är en klockren tragedi som Michael Thalheimer har iscensatt på Dramaten. ...den ljuvligt otäcka Rebecka Hemse som ömsom leende viskar till sin mor, ömsom välartikulerat skriker ut sitt iskalla hämndbegär” skrev Aftonbladet efter premiären hösten 2020. Uppsättningen utgår från Hugo von Hofmannsthals version av Elektra.
Regi: Michael Thalheimer. Översättning: Ulrika Wallenström. Scenografi: Olaf Altmann. Kostym: Michaela Barth. Musik: Bert Wrede. Ljus: Michael Gööck. Peruk och mask: Peter Westerberg och Eva Maria Holm. Medverkande: Erik Ehn, Stina Ekblad, Electra Hallman, Rebecka Hemse och Andreas Rothlin Svensson.

Ambulans urpremiär 17 september, Målarsalen
Prisbelönta dramatikern Paula Stenström Öhman tar ofta avstamp i dokumentärt material i sina pjäser om den svenska samtiden, som med poetisk naturalism, skarp humor och skickligt gestaltade relationer som skakar om och berör. Med Ambulans följer hon upp några karaktärer från tidigare uppsättningar som befinner sig i olika faser av kris och trauma och fortsätter sitt utforskande av grymhet och omsorg. I en labyrintisk kulvert under en överfylld akutmottagning får vi följa dem i underjorden genom drömmar och minnesfragment i det kollektiva undermedvetna. Ett samarbete med Lumor.
Av och regi: Paula Stenström Öhman. Scenografi och kostym: Anna Heymowska. Ljus: Ellen Ruge. Musik: Sæmundur Grettisson. Peruk och mask: Mimmi Lindell. Medverkande: Danilo Bejarano, Maia Hansson Bergqvist, Eva Rexed och Jonatan Rodriguez.


Maj
– nypremiär 19 september, Lilla scenen
"Livet tycks stå stilla, men scenerna susar förbi. Flyhänt dirigerar regissören Ellen Lamm sin ensemble in och ut ur Majs liv" skrev Expressen vid premiären. Magnus Lindmans och Pia Gradvalls dramatisering av Kristina Sandbergs romantrilogi följer Maj och hennes familj från 1930-tal till 1960-tal. 
Regi: Ellen Lamm. Scenografi och kostym: Rikke Juellund. Ljus: Erik Berglund och Torkel Blomkvist. Musik: Matti Bye. Mask och peruk: Sofia Ranow Boix-Vives och Nathalie Pujol. Medverkande: Kicki Bramberg, Rita Hjelm, Magnus Ehrner, Gunnel Fred, Ellen Jelinek, Omid Khansari, Tanja Lorentzon, Hannes Meidal och Siham Shurafa.

Cabaret - premiär 2 oktober, Stora scenen
Snusk, satir, medlöperi och motstånd är nyckelord när regissören Farnaz Arbabi sätter upp musikalen Cabaret. Jonas Malmsjö och Ana Gil de Melo Nascimento ackompanjeras av funk-soulbandet Damn! när de uppträder som konferenciern och sångerskan på svartklubben Kit Kat Club. Cabaret utspelar sig i Berlin vid årsskiftet 1929-1930. Stadens nöjesliv är dekadent, samtidigt växer hotet från nazismen.
Av: Joe Masterhoff. Regi: Farnaz Arbabi. Musik: John Kander. Sångtext: Fred Ebb. Översättning: Rikard Bergqvist. Scenografi: Jenny Kronberg. Kostym: Lena Lindgren. Koreografi: Roger Lybeck. Ljus: Linus Fellbom. Mask och peruk: Mimmi Lindell och Thea Holmberg Kristensen. Medverkande: Ana Gil de Melo Nascimento, Jonas Malmsjö, Marie Richardson, Johan Holmberg Alexander Salzberger, Christoffer Svensson, Hulda Lind Jóhannsdóttir, Razmus Nyström, Christopher Lehmann, Niklas Blomqvist, Hampus Hallberg, Agnes Rase och Maria Naidu. Musiker: Sven Andersson, Måns Block, Torbjörn Fall, Erik Hjärpe, Jonas Lindeborg, Jens Lindgård, Gustav Lindroth och Måns Mernsten.

Måsen premiär 22 oktober, Stora scenen
John Donnellys omskrivning av Anton Tjechovs Måsen, skildrar Konstantin, Nina och de andra i den älskade klassikern från 1895 med en modern blick. Vanliga, fåfänga människor som drömmer om att bli sedda och älskade. Regissören är en av den brittiska teaterns mest intressanta namn, med framgångsrika uppsättningar i både London och på Broadway. Hon har bland annat satt upp Hamlet med Benedict Cumberbatch i huvudrollen.
Av: Anton Tjechov i en version av John Donnelly. Regi: Lyndsey Turner. Översättning: Pamela Jaskoviak. Scenografi: Michael Levine tillsammans med Charlotte Henery. Kostym: Evie Gurney. Ljus: Linus Fellbom. Peruk och mask: Linda Hyllengren, Barbro Forsgårdh. Musik: Philippe Boix-Vives. Medverkande: Niklas Blomqvist, Magnus Ehrner, Hampus Hallberg, Elin Klinga, Rasmus Luthander, Marall Nasiri, Agnes Rase, Magnus Roosmann, Alexander Salzberger, Per Svensson och Kristina Törnqvist.

Welcome to Sweden premiär 13 oktober, Tornrummet
2015 åkte skådespelaren Lukas Orwin som volontär till ett flyktingläger på den grekiska ön Leros. Där lärde han känna en man från Damaskus som sett sina vänner skjutas på gatan under den arabiska våren och en kvinna som flytt inbördeskriget med sina fyra små barn. På deras resa från lägret, genom Balkankorridoren och Tyskland till Malmö uppstod en stark allians mellan de tre 25-åringarna: en sunni, en shia och en ateist. Ett gästspel från Teatr Weimar och Teaterhögskolan i Malmö.
Av: Lukas Orwin och Fredrik Haller. Regi och video: Fredrik Haller och Jörgen Dahlqvist. Musik och ljuddesign: Kent Olofsson. Medverkande: Lukas Orwin.


Unga Dramaten

Världen runt Rut – nypremiär 20 augusti, Lejonkulan
”Gränslöst underhållande barnteater för alla åldrar”, skrev Svenska Dagbladet efter premiären på Scenkonstmuseets gård i mars. Allram Eests skapare Petter Lennstrand är upphovsman till dockteaterföreställningen om den lilla bortsprungna katten Ruts äventyr i världen.
Av: Petter Lennstrand. Regi och kostym: Petter Lennstrand. Scenografi: Robert Komarek. Ljus: Jesper Larsson. Mask: Lena Strandmark. Medverkande: David Book, Nina Dahn och Dejmis Rustom Bustos.

Liv Strömquist tänker på sig själv – nypremiär 11 september, Lilla scenen
En rolig och aningens pessimistisk betraktelse om jakten på den rätta, fritt efter Liv Strömquists senaste seriealbum Den rödaste rosen slår ut.
Av: Ada Berger efter Liv Strömquists serie. Regi: Ada Berger. Scenografi och kostym: Daniel Åkerström-Steen. Ljus: Jesper Larsson. Peruk och mask: Thea Holmberg Kristensen. Medverkande: David Book, Thérèse Brunnander, Nina Dahn, William Spetz, Eric Stern, Sanna Sundqvist och Per Svensson,

I väntan på att gå – urpremiär 12 november, Lejonkulan
I väntan på att gå är ett stort drama om att gå vidare i livet.  Om skräck, ensamhet, lek, tristess, glädje, äventyrslust och en gnutta magi.
Regi och scenografi: Alexaner Mørk-Eidem. Kostym: Jenny Ljungberg. Ljus: Jesper Larsson. Peruk och mask:Lena Strandmark. Medverkande: Nina Dahn.


Unga Dramaten läser monologer – digital workshop
I digitala workshops inspirerar och introducerar Unga Dramatens dramaturger mellan- och högstadieelever i hela Sverige till att skriva monologer. Sedan dramatiseras och gestaltas texterna av skådespelare från Dramatens ensemble. "Min text lästes upp exakt så som jag tänkte i huvudet" och "Min text blev bättre än vad jag tänkte mig" sa några av eleverna som skrivit monologer under våren. Monologprojektet fortsätter under hösten.

Unga Dramaten presenterar fler nya produktioner i augusti.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Den yttersta minuten. Foto: Klara G.
Den yttersta minuten. Foto: Klara G.
Ladda ned bild
Caroline Guiela Nguyen. Foto: Manuel Braun
Caroline Guiela Nguyen. Foto: Manuel Braun
Ladda ned bild
Lena Endre/Tillbaka till Reims. Foto: Klara G.
Lena Endre/Tillbaka till Reims. Foto: Klara G.
Ladda ned bild
Thomas Ostermeier. Foto: Brigitte Lacombe
Thomas Ostermeier. Foto: Brigitte Lacombe
Ladda ned bild
Om himlen och helvetet. Foto: Klara G.
Om himlen och helvetet. Foto: Klara G.
Ladda ned bild
Angelina Stojčevska. Foto: Atle Auran
Angelina Stojčevska. Foto: Atle Auran
Ladda ned bild
William Kentridge. Foto: Stella Olivier.
William Kentridge. Foto: Stella Olivier.
Ladda ned bild
I väntan på Godot. Foto: pressbild.
I väntan på Godot. Foto: pressbild.
Ladda ned bild
Melinda Kinnaman/Alkestis. Foto: Klara G.
Melinda Kinnaman/Alkestis. Foto: Klara G.
Ladda ned bild
Elli Papakonstantinou Foto: Sophia Manoli.
Elli Papakonstantinou Foto: Sophia Manoli.
Ladda ned bild
LIV DÖD SEX POP. Foto: Klara G.
LIV DÖD SEX POP. Foto: Klara G.
Ladda ned bild
Tove Sahlin. Foto: pressbild/Folkteatern Gävleborg.
Tove Sahlin. Foto: pressbild/Folkteatern Gävleborg.
Ladda ned bild
John Alexander Eriksson/Bergets topp. Foto: Klara G.
John Alexander Eriksson/Bergets topp. Foto: Klara G.
Ladda ned bild
Josette Bushell-Mingo och Mattias Andersson. Foto: Johanna Hanno.
Josette Bushell-Mingo och Mattias Andersson. Foto: Johanna Hanno.
Ladda ned bild
Baker Karim. Foto: Bingo Rimér
Baker Karim. Foto: Bingo Rimér
Ladda ned bild
Maia Hansson Bergqvist, Eva Rexed. Foto Sören Vilks. Illustration Erica Jacobson.
Maia Hansson Bergqvist, Eva Rexed. Foto Sören Vilks. Illustration Erica Jacobson.
Ladda ned bild
Paula Stenström Öhman. Foto: Petronelle Halvorsen.
Paula Stenström Öhman. Foto: Petronelle Halvorsen.
Ladda ned bild
Jonas Malmsjö/Cabaret. Foto: Klara G.
Jonas Malmsjö/Cabaret. Foto: Klara G.
Ladda ned bild
Farnaz Arbabi. Pressbild.
Farnaz Arbabi. Pressbild.
Ladda ned bild
Måsen/Rasmus Luthander. Foto Klara G.
Måsen/Rasmus Luthander. Foto Klara G.
Ladda ned bild
Lyndsey Turner. Foto: Stephen Cummiskey.
Lyndsey Turner. Foto: Stephen Cummiskey.
Ladda ned bild
Welcome to Sweden/Lukas Orwin och Hamood Al Bwab. Foto: Johan Öster
Welcome to Sweden/Lukas Orwin och Hamood Al Bwab. Foto: Johan Öster
Ladda ned bild

Om

Dramaten
Dramaten
Dramaten, Box 5037
102 41 Stockholm

08 - 665 61 00http://www.dramaten.se

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908, och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.


Följ Dramaten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Dramaten

Musikalen Cabaret på Dramaten15.9.2021 09:10:20 CEST | Pressmeddelande

Jonas Malmsjö och Ana Gil de Melo Nascimento och resten av den tretton man starka ensemblen ackompanjeras av funk-soulbandet Damn! när Dramaten sätter upp Cabaret på Stora scenen med premiär 2 oktober. - Vår Kit Kat Club häcklar sin samtid och kabarénumren följer en tradition av satir. Med sång, humor och en massa snusk står de upp för humanism och solidaritet. De blir därför farliga och klubben blir en motståndets plats som nazisterna vill utplåna, säger regissören Farnaz Arbabi.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum