1400 konfirmander på fest i Västerås

På lördag kommer 1300 konfirmander och ett hundratal unga ledare från 37 församlingar runt om i Västmanland och Dalarna till Västerås för en dag av inspiration, gemenskap och fest. Arrangemanget inleds med en mässa där ungdomarna fyller Västerås domkyrka till sista plats och fortsätter sedan med workshops, uppträdanden och fest på Aros Congress Center.
Biskop Mikael Mogren går tillsammans med 1300 ungdomar från en mässa i Västerås domkyrka till en festkväll på Aros Congress Center. Bilden är tagen i samband med 2017 års "Älskad".

Arrangemanget, som går under namnet Älskad, är ett av Svenska kyrkans största event för konfirmander och arrangeras av Västerås stift i samarbete med Svenska Kyrkans Unga, Västerås distrikt.

- Alla mötesplatser där unga människor kan träffas, utforska kristen tro och dela erfarenheter är viktiga.Det är därför vi är med och stöttar Älskad från vårt håll, säger Mathias Amrén som sitter i Svenska Kyrkans Ungas Västerås distriktsstyrelse.

- När 1300 konfirmander träffas på ett och samma ställe blir det tydligt att det inte är något udda med att välja att konfirmera sig. Det är många andra som gjort samma val, menar han.

Mathias konfirmerades själv för sex år sedan och har sedan dess varit ungdomsledare i konfirmandgrupper, barngrupper och även arbetat på Stiftgården i Rättvik som volontär.

- För oss ledare som varit med ett tag och vet vad Älskad innebär är det en sån där grej som man ser fram mot, då det även är en mötesplats för oss ungdomsledare, säger Mathias.

Temat för årets Älskad är Ringar på vattnet och är valt av Svenska Kyrkans Unga Västerås distrikt. Det kommer att handla om saker som mod, solidaritet och medkänsla.

- Vi vill belysa att alla våra handlingar har effekter från ett etiskt perspektiv - och att även en till synes liten handling kan få stora ringar på vattnet. Till exempel att lära sig några tecken på teckenspråk, som är en av aktiviteterna under Älskad. Det är en liten handling som kan ge stor glädje till en person som är hörselskadad.

I samband med mässan i Västerås domkyrka kommer det också att ske en insamling till förmån för Svenska kyrkans internationella arbete med psykosocialt stöd till människor som drabbats av krig och katastrofer.

Hålltider

14.00 Mässa i Västerås domkyrka
15.00 Mellis på domkyrkoplan
15.30 Gemensam marsch till ACC
16.00 Festkväll Aros Congress Center
23.00 Festkvällen avslutas

Mathias Amrén, Svenska Kyrkans Unga, Västerås distrikt, 072-0510730, mathias@skuvasteras.se
Cecilia Redner, stiftsadjunkt, Västerås stift, 070-378 61 69, cecilia.redner@svenskakyrkan.se

Bildmaterial

Foton från 2017 års Älskad finns här.