141 startup-bolag får dela på 42 miljoner

Nu får 141 startup-bolag med innovativa affärsidéer dela på 42 miljoner från Vinnova. Bolagen får finansiering för att vidareutveckla nya lösningar som kan bidra till hållbar utveckling och stärkt konkurrenskraft.

Bolagen får ett bidrag på upp till 300 000 kronor för att till exempel ta fram en prototyp eller utveckla sin affärsmodell.

- Det här bidraget ger unga företag med högriskprojekt en möjlighet att verifiera och validera sin affär för att öka möjligheterna att nå kunder, partners eller investerare, säger Emelie Falk, ansvarig för utlysningen på Vinnova.

Några av de startup-bolag som får finansiering:

SureCapture Technologies AB, SARS-Cov-2 sensor för snabb känslig virus-detektion, lämpad för användning vid kontrollpunkter, flygplatser och gränskontroller.

Ligna Energy AB, Ett batteri för storskalig stationär lagring av sol och vindenergi som består av 90 procent organiska material, där en stor andel är restmaterial från skogen.

Skrym AB, En plattform som kopplar ihop emballageproducenter, transportörer och e-handlare för att minska emballagets miljöpåverkan.

KosterAlg AB, Utveckling av KRAV-certifierade makroalger för restauranger och producenter inom livsmedelstillverkning.

Norr Kap Nordic AB, En digital matchningsfunktion som identifierar och framhäver hur väl investeringsobjekt uppfyller målen i Agenda 2030.

Hyptec AB, Utveckling av en teknologi för tillverkning av ”vattentäta papper” som ska kunna ersätta plast i många av dagens förpackningar.

Emelie Falk, 08-473 31 77, emelie.falk@vinnova.se

Fler företagsinkubatorer får stöd från Vinnova29.6.2020 15:29:04 CESTPressmeddelande

Vinnova satsar 350 miljoner kronor under de kommande fyra åren på inkubatorer som ger affärsutvecklingsstöd till nya, kunskapsintensiva företag med internationell potential. Antalet inkubatorer som får stöd utökas från 24 till 29. Med anledning av den pågående covid-19 pandemin gör Vinnova dessutom en extra satsning på 33 miljoner under 2020 för att ge företagen inom inkubatorerna möjlighet att verifiera sina affärsidéer.