15-åriga Alice målar för barns rättigheter

Intervju med Alice Almarales Mossberg, Majblommans konstnär 2019
Alice Almarales Mossberg har skapat Majblommans affisch 2019

Majblommans konstnär 2019 heter Alice Almarales Mossberg och bor i Göteborg. Hon går i nian på Svenska Balettskolan, med siktet inställt på att bli yrkesdansare. Träning och plugg tar all tid, men de senaste månaderna har Alice även hunnit skapa Majblommans affisch 2019.

-        Jag blev verkligen glad när jag fick frågan, säger Alice. Jag älskar att uttrycka mig genom konsten och jag känner starkt för Majblomman.

-        Berätta mer om din stil och hur du har jobbat fram målningen?

-        Den som har sett mig teckna och måla kan säkert känna igen vissa saker, som att jag leker med former och linjer på ett särskilt sätt. Den här gången har jag använt både akryl och akvarell, och jobbat mycket med hudtoner. Förutom majblommorna är det ju ansikten som är i fokus.

-        Vad vill du säga med din tavla?

-        Tanken med den är att visa att alla barn och unga är viktiga, oavsett varifrån de kommer. I dag finns många som ser ner på andra, fast de inte ens känner dem. Det gör mig arg och ledsen. Med mitt motiv vill jag visa motsatsen, en gemenskap som jag tror på.

-        Till sist, hur känns det att du är Majblommans konstnär 2019?

-        Det känns jätteroligt. Jag vill ju hålla på med konst i framtiden, som dansare eller konstnär. Så det känns stort att jag kan bidra på just det här sättet.

För intervjuer; välkommen att kontakta Alices mamma Malin Mossberg på 079-345 91 98.

Foto Lisa Barryd

Alice Almarales Mossberg har skapat Majblommans affisch 2019
Alice är Majblommans konstnär 2019.

Majblomman har fått en årsneutral logo och en grafisk identitet med tydliga kopplingar till vår 111-åriga historia. Varmt välkommen att besöka nya www.majblomman.se för mer information!

Ny mätning: tuffare ekonomiskt läge för barnfamiljer20.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En ny Sifo-undersökning från Verian bekräftar civilsamhällets beskrivning: ett tufft ekonomiskt läge för barnfamiljer med små ekonomiska marginaler. Undersökningen visar att 4 av 10 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har behövt låna pengar för att kunna betala grundläggande utgifter de senaste sex månaderna. 1 av 5 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har inte haft råd att äta sig mätt vid något eller flera tillfällen de senaste sex månaderna. Läget för de mest utsatta familjerna är allvarligare än förra året.

Ny rapport. Välkomna på pressbriefing där Rädda Barnen, Röda Korset, Majblomman och Hyresgästföreningen presenterar färska siffror över barnfamiljers ekonomiska svårigheter7.3.2024 15:39:37 CET | Pressmeddelande

Den 19 mars bjuder Hyresgästföreningen, Majblomman, Rädda Barnen och Röda Korset in utvalda medier för att presentera en helt färsk Sifo-undersökning om barnfamiljers ekonomiska situation idag. Undersökningen presenterar siffror på barnfamiljers svårigheter med vardagsekonomin och föräldrars möjligheter att förse sina barn med fritidsaktiviteter, mat, kläder och hur de ser på den ekonomiska situationen. Men också för att berätta hur trycket på våra verksamheter ökat i samband med det tuffa ekonomiska läget.