SEAT Sverige

15.000 anställda på SEAT avbryter sitt arbete under en timme för att öka medvetenheten om klimatförändringarna

Dela
För att uppmärksamma Earth Day genomförde SEAT S.A. idag #Project1Hour. Ett globalt initiativ som syftar till att öka medvetenheten om klimatförändringarna. Under en timme tog de 15.000 medarbetarna på SEAT en paus i arbetet för att istället ägna sig åt denna fråga och diskutera åtgärder man kan göra för att minska klimatförändringarna.
  • #Project1Hour, som är en del av Earth Day, är ett globalt initiativ från Volkswagen-koncernen
  • Under det timslånga uppehållet i arbetet, diskuterade företagets alla anställda hur man på bästa sätt kan bidra till att minska klimatförändringarna, och de fick också komma med egna förslag på hur man kan förbättra de privata och företagsspecifika åtgärder som vidtas för att sänka koldioxidutsläppen
  • Med denna aktion visar SEAT S.A. sitt starka engagemang för miljön och vår planet, och understryker samtidigt sin föresats att år 2050 vara ett CO2-neutralt företag globalt

Martorell, Spanien, 22 april 2021. SEAT S.A. är fast besluten att uppfylla de klimatmål som sattes upp i Parisavtalet. För att uppmärksamma Earth Day genomförde SEAT S.A. idag #Project1Hour. Ett globalt initiativ som syftar till att öka medvetenheten om klimatförändringarna. Under en timme tog de 15.000 medarbetarna på SEAT en paus i arbetet för att istället ägna sig åt denna fråga och diskutera åtgärder man kan göra för att minska klimatförändringarna.

Medarbetarna på SEAT kom med förslag på vad man kan göra själv för att minska CO2-utsläppen. Man kan t.ex. välja eldrivna, miljömässigt hållbara bilar, låta bli att använda papper, välja bort buteljerat vatten, se till att man har elavtal där elektriciteten kommer från förnybara källor, installera solceller hemma, undvika flygresor och minska sin konsumtion av kött.

Wayne Griffiths, VD för SEAT S.A.: ”Som ett ledande företag i branschen, har vi ett tydligt ansvar för miljön. Vi har satt upp ett bestämt mål: Vi vill uppfylla målsättningarna i Green Deal och ska ha blivit ett koldioxidneutralt företag år 2050. För att lyckas med detta, krävs det att vi går över till elbilar. På SEAT S.A. har vi redan investerat 5 miljarder euro för detta, och företaget och dess märken SEAT och CUPRA genomgår för närvarande en komplett omställning i riktning mot eldrivna fordon. Vår målsättning är att leda Spaniens industriella, tekniska och hållbarhetsmässiga omställning och att ”sätta landet på eldrivna hjul." Griffiths fortsätter, "Med #Project1Hour vill vi väcka medvetenhet globalt så att hela vårt företag, med sina 15.000 medarbetare, agerar samfällt i kampen mot klimatförändringarna. Det är endast på detta sätt vi kan skydda vår planet och skapa en mer hållbar framtid för de unga.”

Xavier Ros, HR chef på SEAT S.A., menar att #Project1Hour ”ger varenda medarbetare på företaget en enastående möjlighet att tillsammans med det övriga samhället sträva mot ett gemensamt mål och delta i kampen mot klimatförändringarna. Med det här initiativet vill SEAT S.A. att alla anställda ska bli medvetna om det ansvar vi har som företag, och som individer, för att skydda miljön. Var och en av oss måste agera som en miljöambassadör för SEAT S.A.”

Att lära tillsammans och öka medvetenheten om klimatförändringarna

Under Earth Day, gjorde samtliga anställda på SEAT S.A. ett timslångt uppehåll i sitt vanliga arbete, på kontoren, i fabrikerna eller i sitt distansarbete hemifrån, för att istället delta i #Project1Hour och titta närmare på miljöskyddsfrågans betydelse för samhället. Workshopen gav deltagarna möjlighet att lära sig mer om klimatförändringarna och deras inverkan på planeten, men framförallt också att komma med idéer för hur man ska kunna minska de individuella miljöavtrycken och vilka åtgärder man kan vidta för detta, både på jobbet och privat. Projektet ingår i SEAT S.A.s och Volkswagen-koncernens övergripande engagemang för att värna vår planet och miljö.

Aktivitetsdag för hela Volkswagen-koncernen
Initiativet #Project1Hour ingår bland de åtgärder som Volkswagen-koncernen vidtar internationellt till förmån för miljön. På så sätt har de 15.000 medarbetarna på SEAT S.A. nu anslutit sig till koncernens totalt 660.000 anställda i kampen mot klimatförändringarna för att åstadkomma faktiska förbättringar.

SEAT S.A.s hållbarhetsstrategi
SEAT S.A. är fast besluten att uppfylla de klimatmål som satts upp i Parisavtalet, och har som mål att vara ett CO2-neutralt företag 2050. För att lyckas med detta, har SEAT S.A. satt upp ett miljömål, ”Move to ZERØ”, som bl.a. innehåller ett ambitiöst program för att minska CO2-utsläppen under hela livscykeln för sina produkter, tjänster och mobilitetslösningar, inräknat både konstruktion, råvaruanskaffning och tillverkning. Initiativ som #Project1Hour breddar ytterligare företagets engagemang för att skydda vår planet från den globala uppvärmningen och dess effekter.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

SEAT Sverige



http://www.seat.se

SEAT S.A. är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), säljer bilar under varumärkena SEAT och CUPRA, medan SEAT MÓ fokuserar på mikromobilitetsprodukter och -tjänster avsedda för städer.

SEAT exporterar 81% av sina bilar och är verksamt i 75 länder. Företaget har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där modellerna SEAT Ibiza, SEAT Arona, CUPRA Formentor och hela Leon familjen tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, SEAT Tarraco i Tyskland, SEAT Alhambra i Portugal och Mii electric, SEATs första helt eldrivna bil, i Slovakien. Företaget har också SEAT: CODE-programvaruutvecklingscenter, som ligger i Barcelona.

Fram t.o.m. 2025 kommer SEAT att investera 5 miljarder euro i fordonsutveckling för de två kommersiella varumärkena, SEAT och CUPRA, framförallt för att elektrifiera modellutbudet. Företaget syftar till att spela en relevant roll i elektrifieringen av elbilar i städer, med särskilt fokus på transformationen av den spanska bilindustrin.

Följ SEAT Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SEAT Sverige

SEAT S.A. når högsta rörelseresultatet genom tiderna tack vare rekord-resultat för CUPRA, en tvåsiffrig tillväxt för SEAT och ökad effektivitet21.3.2024 12:43:26 CET | Pressmeddelande

Rörelseresultatet nådde rekordhöga 625 miljoner euro, en avkastning på försäljningen på 4,4% och omsättningen ökade till 14,3 miljarder euro förra året Nya investeringar i hela varumärket SEAT med facelifts för Ibiza och Arona samt uppdateringar för Leon och Ateca Under 2024 lanseras CUPRA Tavascan och CUPRA Terramar, som del i märkets hittills största produktoffensiv CUPRA lanseras i USA i slutet av årtiondet Elektrifieringen av Martorell går framåt med full fart Barcelona, Spanien 21/03/2024. Idag presenterade SEAT S.A. sina resultat för 2023 tillsammans med sin strategi för de kommande åren. Under förra året nåddes, enligt International Accounting Rules (IFRS), ett rekordhögt rörelseresultat på 625 miljoner euro, en ökning med 592 miljoner euro (2022: 33 miljoner euro). Det representerar en förbättrad avkastning på försäljningen med 4,1 procentenheter, från 0,3 % till 4,4 %. Årsomsättningen nådde också en historisk nivå på 14.333 miljarder euro, 31,0 % mer än 2022 (10.941 miljarder)

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye