16 aktiva EM-nomineras: "Räknar med en stor trupp"

Mycket landslagsfokus ligger självfallet på VM i Eugene (15-24 juli), men här och nu presenterar förbundskapten Kajsa Bergqvist 16 namn som bör sikta på en första eller andra formtopp på EM i München en månad senare.

På listan för EM-nominerade har hittills bara funnits tre namn; maratonlöparna Hanna Lindholm, Charlotta Fougberg och Mustafa Mohamed. Nu utökas gänget med 16 aktiva, men Kajsa Bergqvist vill noga poängtera att det handlar om förhandsnomineringar, inte uttagningar.

- Det känns jättekul att äntligen börja forma EM-laget. Jag räknar med en stor trupp till München och detta är bara det första av flera nomineringstillfällen. Men jag vill för tydlighetens skull betona att nominering inte är lika med en hundraprocentig uttagning. Fortfarande vill jag se att planeringen mot EM går på ett bra sätt, att den aktive är skadefri och motiverad att prestera på topp, säger Kajsa och fortsätter:

- I många fall kommer jag inte att kunna ge definitivt klartecken förrän vi vet den slutliga rankingen och får en inbjudan från European Athletics dagarna efter att kvalperioden är över. Den här första nomineringen till uttagning är för att ge lite arbetsro för de aktiva som finns med på listan.

De nominerade som nu presenteras har antingen klarat kvalgränsen under 2022 eller klarat kvalgränsen inom kvalperioden och gett ett starkt formbesked 2022.

Här är de 16 aktiva som nomineras den 20 maj:

Meraf Bahta, 10 000 m
Carl Bengtström, 400 m häck/400 m
Emil Blomberg, 3000 m hinder
Armand Duplantis, stav
Lisa Gunnarsson, stav
Axelina Johansson, kula
Perseus Karlström, gång 20 km och 35 km
Andreas Kramer, 800 m
Sarah Lahti, 10 000 m
Jonas Leandersson, maraton
Thobias Montler, längd
Simon Petterson, diskus
Fanny Roos, kula
Khaddi Sagnia, längd
Daniel Ståhl, diskus
Simon Sundström, 3000 m hinder

Mer information om principerna för uttagning hittar ni under Kriterier och uttagningar på friidrott.se

HÄR på European Atheltics hemsida framgår hur aktiva ligger till på rankingen.

I eventuella fall där fler en tre svenskar kvalificerar sig i samma gren avgör förbundskaptenen vilka som blir EM-uttagna. Detta gäller oavsett tidigare nomineringar.